Utomstående alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Utomstående alger?

    Gjorde en tråd för ett tag sen angående någon sorts alg, som ser ut som små fjun (max 2-4 mm långa) i karet som jag tyckte var oförklarliga.

    Nu har det slagit mig att det bara har växt på de 2 pinnarna jag plockade upp ute och tvättade i badkaret. Kan det vara så att dessa alger/växter är något som följt med "from tha outside"?

    mvh Andreas
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Försök fota dina alger så blir det nog lättare för de kunniga att svara på vad det kan vara
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • AndreasR
      • March 2005
      • 109

      #3
      Okej, ska ta en bild imorgon senast och lägga upp
      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

      Kommentar

      • AndreasR
        • March 2005
        • 109

        #4
        Här är en bild.. om än dock väldigt dålig. Försökte få till skärpa men det gick inte. Det är vitt ludd liksom.

        Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution

        Tryck på "akva 001.jpg" så ser ni bilden!

        Någon som har en förklaring?
        Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

        Kommentar

        • stefant
          • January 2009
          • 783

          #5
          Kanske är det svamp

          Kommentar

          • AndreasR
            • March 2005
            • 109

            #6
            Nja, svamp tvivlar jag på att det är..
            Det är mer trådlikt!

            Verkar vara dystert med svar här dessvärre :/
            Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Jag undrar om det inte är vanliga gröna trådalger som det fastnat lite skräp på? Är det det, så lär den gamla kära siamesiska algätaren frossa på dem. Det finns också gott om alternativ till dem - bland annat äpplesnäckor, otocinclus-arter och sewellia-arter bör tycka om att äta dem.

              Bilden är dock väldans svår att avgöra något från, den är både mörk och suddig.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • AndreasR
                • March 2005
                • 109

                #8
                Har en ancitrus i, samt en räka av faktiskt okänd art (ska ta en bild när den vågar sig fram). Karet har nu gått i cirka en månad och allt flyter. Utom just dessa alger.

                Tog nya bilder på karet idag, med blixt - blev då mycket tydligare i det av rötterna gula vattnet. Nu ser jag den gröna färgen och det ser onekligen så enkelt ut (gröna alger).


                Tips på hur jag blir av med det? Siames säger du. Räkan verkar faktiskt gnugga på grenen efter det. Han är ny sen 1 dag så jag har ingen större koll på han.

                Bild:
                Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution


                (Akvarium 004.JPG)
                Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Amanoräkor äter alger, men du behöver rätt många om de skall ge någon effekt. De trivs också bättre om de är många.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Det är ganska vanligt att det blir vitt ludd på rötter man lägger i. Både plockade i naturen och köpta. Jag har läst i några andra trådar att det är en sorts svamp faktiskt. Är de väldigt slemmiga när du tar i dem? I så fall är det nog sådant. Det kan se ut som en klump, men de kan oxå se trådiga ut.

                    Jag läste att amanoräkor och ancistrus äter denna typ av vitt ludd, om det nu är sådant du har. Men om du nyss har lagt i en ny rot kan det nog vara denna.

                    Kommentar

                    • AndreasR
                      • March 2005
                      • 109

                      #11
                      Allright, allright .
                      Tack för hjälpen!
                      Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

                      Kommentar

                      Arbetssätt...