Belysning hur länge? En gång för alla.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #16
    intressant att växterna har en uppstartsprocess på 15-30 min, man lär sig något nytt varje dag
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av robbanbobban
      intressant att växterna har en uppstartsprocess på 15-30 min, man lär sig något nytt varje dag
      Fast det varierar säkert mellan olika växter så tiden är inte "huggen i sten" och likadant är det egentligen med sov gott-tiden. För många växter har också en sådan när de "drar sig tillbaka" för att "lägga sig".

      Nåväl som sagt - är belysningstiden uppdelad i 2 delar så är det helt OK och det är ju inte direkt vanligt att folk har en timer (som jag tycker att man SKALL ha i ett akvarium) som sklår på och av många gånger under ett dygn. Dock råkade jag en gång när jag hade affär (på stenålderstiden) ut för en kund som kom in i affären och klagade på att växter och fiskar dog och det blev en massa alger. Det visade sig att varannan pig på timern var utfälld och varannan infälld så ljuset tändes och släcktes var 15:e minut dygnet runt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vilken lärd har skrivit att det är negativt
        De lärda jag har hört uttala sig i ämnet har sagt att det spelar ingen roll. Det enda man skall tänka på att alla växter har en uppstartprocess på 15-30 minuter så det är inte lämpligt att dela upp belysningstiden i många intervall (vilket 2 omgångar definitivt inte är) för då går mycket tid tillspillo
        Se där - det var ju negativt då, om man "missar" den lilla grejen med växternas uppstart... *s* Har iaf sett vilda diskussioner kring alla ståndpunkterna, så det är inte okontroversiellt. Jag kör vidare på att det inte spelar någon roll, trixar inte med att köra ljus i omgångar - däremot tror jag en fet ljusboost under en-två timmar, i kombo med normal belysning, kan göra en hel del.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Se där - det var ju negativt då, om man "missar" den lilla grejen med växternas uppstart... *s* Har iaf sett vilda diskussioner kring alla ståndpunkterna, så det är inte okontroversiellt. Jag kör vidare på att det inte spelar någon roll, trixar inte med att köra ljus i omgångar - däremot tror jag en fet ljusboost under en-två timmar, i kombo med normal belysning, kan göra en hel del.
          Ja och jag håller som sagt med dig om att 2 tider är helt Ok
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jimmy74
            • February 2014
            • 5

            #20
            Jag har idag min belysning igång 10:00-22:00 men tycker det är tråkigt att inte se ordentligt på morgonen. :-)
            Efter läst denna tråd känner jag mig trygg att dela upp belysningen i 2 perioder.

            Vilket tycker ni är bäst, 2 timmar på morgonen och sedan 10 timmar efter lunch eller dela helt och köra 6 timmar på morgonen och sedan 6 timmar på eftermiddag?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Gör nog ingen större skillnad vad du väljer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Jimmy74
                • February 2014
                • 5

                #22
                Lysande :-)

                Har skaffat ett litet nano-akvarium med några räkor i, det är ett Zolux 20L och jag tycker den lampan som följde med ger väldigt mycket ljus.
                Igår upptäckte jag att det hade börjat komma lite alger på glaset som jag torkade bort (inte mycket men kan kunde se det om man kollade "snett" på glaset).

                Bör jag ha kortare ljustid eller finns det något annat djur som passar i ett så litet kar?
                Räkorna har ju lite svårt att äta "på" glaset.

                Kommentar

                Arbetssätt...