Belysning hur länge? En gång för alla.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

    Belysning hur länge? En gång för alla.

    Läste nu en "artikel" http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1207679
    Där menar någon att 14h är lagom.

    Jag har idag 10-11h nåt på timern, längre tid att se firrarna hade varit trevligt såklart.

    Vad skall man lyssna på? Vissa säger 8h och artikeln ovan hela 14h ju.

    Våra växter är ju ofta tropiska, och dessa vill väl ha ljus i runt 12h, men våra akvarieljus är väl ofta inte riktigt lika bra som solen så klart, så lite tid till kanske är att föredra?

    Men så har vi ju då algproblemet med för mycket ljus eller? Svår balans?
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Jag har ju haft problem med alger på rutorna nu ett tag, men jag har ju haft sjukt lång belysningstid, 16-17 timmar om dagen. (6.00 när jag vaknar till 22-23.00 på kvällen)

    Nu har jag sänkt till 12.00-22.00, dvs. 10 timmar. Får se om det hjälper.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Läs artikeln här på Zoopet, där rekomenderas en tid på 10 - 12 timmar, aldrig över 14 timmar. Algerna får då chans att ta över. Själv har jag alltid haft c:a 11 timmar i mina akvarium och både fått blommande växter och ett minimum av alger. I dagens energispartecken så är nog 10 timmar att rekomendera. Det viktigaste är dock att det tänds och släks vid samma tid.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Jag vet inte hur jag ska göra med mitt minsta akvarium, filter och belysning är inbyggt och sitter i samma sladd, så jag kan inte använda timer. Det är väldigt olika vilka tider jag är hemma och vaken, så det går inte riktigt att hålla någon rutin att tända och släcka på fasta tider. Har inga ljuskrävande växter där, så det är mest räkorna jag bekymrar mig över. Gör det dem något att det varierar tro?

        Funderar på att sätta en skrivbordslampa utanför på timer, så blir det lite jämnare, men jag vill ju ha det riktiga lyset på ibland också...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Bowman
          Våra växter är ju ofta tropiska, och dessa vill väl ha ljus i runt 12h, men våra akvarieljus är väl ofta inte riktigt lika bra som solen så klart, så lite tid till kanske är att föredra?
          Man kan inte kompensera kvalitet (svagt ljus) med kvantitet (längre tid) - då göder man bara algerna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Man kan inte kompensera kvalitet (svagt ljus) med kvantitet (längre tid) - då göder man bara algerna
            Kjell, jag har två Philips Aquarelle i ett 180 liters juwel, ganska mycket växter (Inte om man jämför med växtkar dock)

            Tror du det skulle vara bäst med 10 eller 11 timmar? Endast sydost asiatiska fiskar, guramis, tigerbarber, osv.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Kjell, jag har två Philips Aquarelle i ett 180 liters juwel, ganska mycket växter (Inte om man jämför med växtkar dock)

              Tror du det skulle vara bäst med 10 eller 11 timmar? Endast sydost asiatiska fiskar, guramis, tigerbarber, osv.
              Fiskarna bryr sig inte om vilken typ av lysrör du har eller hur länge de skall vila (förutsatt att de får sin nattsömn i mörker).
              10-11 timmar är helt Ok för växter (se Zoopetartikeln Guy länkar till ovan), medan däremot 2 lysrör är för lite för växter som kräver mycket ljus - fast använder du också 2 riktigt bra reflektorer så är det bättre.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Jag vet inte hur jag ska göra med mitt minsta akvarium, filter och belysning är inbyggt och sitter i samma sladd, så jag kan inte använda timer. Det är väldigt olika vilka tider jag är hemma och vaken, så det går inte riktigt att hålla någon rutin att tända och släcka på fasta tider. Har inga ljuskrävande växter där, så det är mest räkorna jag bekymrar mig över. Gör det dem något att det varierar tro?

                Funderar på att sätta en skrivbordslampa utanför på timer, så blir det lite jämnare, men jag vill ju ha det riktiga lyset på ibland också...
                Räkorna bryr sig nog inte så mycket - bara de får sin nattsömn.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Tror inte jag har några särskilt ljuskrävande. Reflektorer har jag funderat på
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    Ok, tack skall ni ha.
                    11 tim funkar således fint.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Jag brukar lägga mig på 10 timmars belysningstid. Om jag förstått Claus Christensen rätt så kan våra akvarieväxter inte tillgodogöra sig ljus längre än 14 timmar, men algerna kan. Även växter har viloperiod, många har ju faktiskt även "sömnrörelser". Då många av våra växter kommer från tropikerna, så tänker man snabbt på 12 timmars belysning - fast det tar ju en stund innan solen kommer upp och det blir även dunkelt när den går ned. Därmed har jag lagt mig på 10 timmar. Med verkligt starkt ljus kan man lugnt lägga sig på 9 timmar eller köra en ljusboost på en-två timmar mitt på dagen (alltså man kör två olika belysningar, en normal och en mycket kraftig).

                      Vill man se karet om man är vaken sent, så sätt timern så att ljuset tänds vid ett-tvåsnåret på em. Helt enig med Kjell i att djuren sällan bryr sig om belysningen så länge den är regelbunden, samt det att man inte kan kompensera en svag belysning med längre tid (för växternas del alltså, vill man ha algodling gäller det omvända).
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #12
                        Jag kör idag 4 timmar på fm och 4 timmar på eftermiddagen med 2 timmars paus emellan de, tror ni att det påverka växter/fiskar negativt?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          robban,
                          tror inte det påverkar djuren negativt. Regelbundet är bra, djuren vet vad som händer. För växternas del tvistar de lärde om ifall det är bra, dåligt eller inte spelar någon roll. Min personliga uppfattning är att det inte spelar någon roll. Andra har säkerligen andra uppfattningar om det, och det har jag det fint med. Tänker inte lägga mig i debatten där.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • robbanbobban
                            • February 2011
                            • 407

                            #14
                            Tack för svar patrik då kör jag vidare på det
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              För växternas del tvistar de lärde om ifall det är bra, dåligt eller inte spelar någon roll.
                              Vilken lärd har skrivit att det är negativt
                              De lärda jag har hört uttala sig i ämnet har sagt att det spelar ingen roll. Det enda man skall tänka på att alla växter har en uppstartprocess på 15-30 minuter så det är inte lämpligt att dela upp belysningstiden i många intervall (vilket 2 omgångar definitivt inte är) för då går mycket tid tillspillo
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...