ska man tar bort plast korgen fron växten och hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Undrar vad du fick lära dig på kursen, alla träd, buskar och annat som fäller löv och blad på hösten har ändå "gröna" delar ovan jord. De har bara en viloperiod under den kalla årstiden.
    nej en ''ört''(örtartade) vissnar ner helt och har vilande knoppar i jorden som sedan spirar på nytt. det är roten som är flerårig. exempel Sippor,Maskros,Akleja

    och jag skrev ju ört.

    det finns också ''Vinter och Städsegröna'' örter exempel Julros,Lammöra,Alunrot

    en del lök/knöl växter får blad på hösten som övervintra som gröna skott och spirar på våren och ''sommar''vilar som nedvissnad.

    buskar/träd icke örtartade växter fäller bladen på hösten och får nya till våren. en del träd fäller också bladen under sommaren om det är hård torka. exempel Björk,Ek,Hassel

    sedan finns det träd/buskar som är ''Vintergröna'', som behåller bladen långt ut på vinter(fäller under vintern) eller fäller dom i samband med nya blad på våren,dom fäller bladen på hösten i kallt klimat och är gröna till våren i varmt klimat. exempel Salix,Rosor,Liguster

    en annan är ''Städsegröna'' växter dom behåller bladen(barren) åretrunt hur klimatet än är. exempel Gran,Rhododendron,Tall

    jag kan det här med växter har gått KY-utbildning och jobbat på plantskolor(heltid) och haft skrivarbeten under Gymnasiet om växter. och har också haft studiebesök i min egen trädgård. så helt bakom är jag nog inte.
    Senast redigerad av Flaxss; 04 February 2009, 10:22.

    Kommentar

    • Guest

      Ursprungligen postat av Flaxss
      förutom att jag vet hur växter funkar och har erfarenhet av både land och vattenväxter jobb som privat. jag började allmänt intressera mig av ''alla'' växter 04 och har även gått en utbildning där både land och vatten växter ingick. men det tycker inte jag hör hit hur lång erfarenhet man har,jag själv lär mig massor fortfarande. bara för man gjort nåt länge menas ju inte det att man kan nåt.
      Fast det där stämmer väl inte riktigt?

      Och jo mångårig erfarenhet går långt före allt annat.
      Du har själv klippt rötterna innan, inkl en Anubias, någon gång på vägen (för att vara exakt 6 månader sen) fick du insikt? i att detta skadade växten.
      Fick du inte den insikten av egen erfarenhet? För om så inte var fallet varför slutade du då klippa rötterna?

      Om det varit ombytta roller, om jag varit du, så hade jag verkligen börjat tveka till om jag inte skulle tänka om. Kanske skulle jag lyssna på vad alla de andra skrev, ta in det, smälta och summera det, och lägga ihop infon med mina egna erfarenheter.

      Därav min kommentar: I rest my case...Me too! (en del vill lära sig mer o ta del av andras erfarenheter, och en del vill det inte...)

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        Ursprungligen postat av Anettejt
        Fast det där stämmer väl inte riktigt?

        Och jo mångårig erfarenhet går långt före allt annat.
        Du har själv klippt rötterna innan, inkl en Anubias, någon gång på vägen (för att vara exakt 6 månader sen) fick du insikt? i att detta skadade växten.
        Fick du inte den insikten av egen erfarenhet? För om så inte var fallet varför slutade du då klippa rötterna?

        Om det varit ombytta roller, om jag varit du, så hade jag verkligen börjat tveka till om jag inte skulle tänka om. Kanske skulle jag lyssna på vad alla de andra skrev, ta in det, smälta och summera det, och lägga ihop infon med mina egna erfarenheter.

        Därav min kommentar: I rest my case...Me too! (en del vill lära sig mer o ta del av andras erfarenheter, och en del vill det inte...)
        jag förstår fortfarande inte?

        jag kan säga att jag har mycket att lära mig innan jag blir ''expert'' på växter, är det konstigt eller ?, man lär sig inte allt direkt eller hur?

        att man skadar växten ''fysiskt'' vid beskärning har jag alltid vetat. men att en del inte mår bra av det av olika anledningar började jag märka för ett tag sedan och har då slutat med att klippa rötter. vad är det för fel i det?

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          Goddag yxskaft, nu pallar jag inte mer.

          Kommentar

          • Wilhelm
            • October 2002
            • 604

            Ursprungligen postat av Flaxss

            jag kan säga att jag har mycket att lära mig innan jag blir ''expert'' på växter, är det konstigt eller ?, man lär sig inte allt direkt eller hur?
            tidigare skrev du

            Ursprungligen postat av Flaxss
            jag kan det här med växter har gått KY-utbildning och jobbat på plantskolor(heltid) och haft skrivarbeten under Gymnasiet om växter. och har också haft studiebesök i min egen trädgård. så helt bakom är jag nog inte.
            Hur ska du ha det nu? Om man kan en sak, då är man expert!
            Wilhelm
            Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
            www.ciklid.org www.aquafish.info

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              tidigare skrev du



              Hur ska du ha det nu? Om man kan en sak, då är man expert!
              vadå?

              så du tror jag kan exakt alla namn eller skötsel på exakt alla växter?

              att jag kan skötsel på de flesta krukväxter och dom flesta trädgårdsväxter menas ju inte att jag är expert eller hur?

              en expert ska veta ALLT inkludera alla latinska namn. det kan inte jag.

              att man är bra på nåt eller hållit på med något länge menas inte att man kan ''allt''.

              som sagt jag är väldigt kunnig på växter men kan inte allt och har lång väg innan jag är expert och den vägen har jag mycket att lära mig, nöjd?

              men visst vill du kalla mig för expert så gör det inte mig nåt (trevlig titel) men jag själv tycker INTE det.
              Senast redigerad av Flaxss; 04 February 2009, 17:07.

              Kommentar

              Arbetssätt...