Enligt mig oförklarliga alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    Enligt mig oförklarliga alger

    Hejsan!
    Drog igång ett 120 L för en tid sedan, ligger någonstans i stadiet mellan nitrit och nitrat just nu om jag skött och tittat allt rätt.
    Bara haft ett dödsfall, men det var en olika, en liten stackare som fastnat.

    När jag inredde karet blev jag lite konfundersam om jag inte tog för mycket växter i till en början. Men jag ville ha mycket direkt för att motarbeta algattacken. Belysningen har inte varit kraftig eller onormalt lång och idag har det varit släckt.
    ÄNDÅ kommer det nu sakta men säkert krypandes på rötterna jag har i. Någon sorts "fjun"liknande alger jag aldrig stött på hittills.

    Det är mycket snabbväxande i min åsikt och dessutom några segare arter.
    Bild hämtas här (tryck på DSCN0016.JPG länken):
    Download the latest 7-Zip for Windows 11. Free、fast、secure download. Easy installation, top compression. Your go-to 7zip solution



    PS. karet är numera mer vanställt med brunaktigt vatten pga rötterna och lite sådär, bilden är nästan direkt efter inredandet. De snabbväxande täcker nu nästan upp till ytan.

    Hjälp, förslag?

    mvh Andreas
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .
  • AndreasR
    • March 2005
    • 109

    #2
    Glömde skriva att det sitter på Lite växter men 95% på rötterna.
    Come on guys!
    Vilsen biolog. Whats more to say? Långvarig akvarist, numera inte så mycket kvar .

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Jag har svårt att se alger på roten med hjälp av denna bild. Men det brukar ju vara någon form av jobbig toffsalg som ställer till det. Denna typ får man i så fall kämpa länge med genom att få stabila förhållanden i karet. Den tycks triggas av växlande co2 nivåer. Kan tex bero på att material bryts ned eller att mycket luft finns fångad i sanden. Easy carbo och regelbunden näring hjälper till att bekämpa algerna. Alger på rötter får skrubbas bort och alger på blad klippas bort. Ofta drar växter mycket mer näring än man förväntar sig och om de inte får det de behöver så kommer algerna på några dagar. Irriterande men sant!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      Arbetssätt...