Cyano - rädda växter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #16
    Ursprungligen postat av Flaxss
    när jag hade som värst så gjorde jag så att alla växter tvättade jag väldigt noga (det är ju lätt att skölja av). och så tog jag ut och tvättade gruset och tvättade allt annat i karet,dock slängde jag en hel del växter för jag blev trött på det. men då hade jag inte PMDD eller EC. nu när jag använt det så har jag inte sett det.

    men andmaten bör du väl kunna spara?
    Ja kanske men för att vara på den säkra sidan så slänger jag det också.

    Läste att cyano sprider sig väldigt lätt när man "botten-suger" eller rör runt i akvariet..

    Andmat är ju inte speciellt dyrt. Fick det gratis av zoo-butiken när jag köpte några andra växter.


    Dags för VB och annat ! Vi hörs!
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      cyano är som mossa i gräsmattan, river man runt i det så sprider man fler delar som växer till sig.

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #18
        Vad jag har läst finns det både giftiga och helt ofarliga sorter av cyano, och man ska ha rejäl otur för att råka få just en giftig sort i akvariet. Mina mollys gnagde lite på cyanon när jag hade sånt, de dog inte i alla fall. Fast jag var lite orolig ett tag, för jag hade också läst på Wikipedia.

        Du kanske redan sett det, annars finns här en lång tråd om just cyano.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19


          Kortfattat: Nej, de få arter av Oscillatoria vi har i våra akvarier är inte farliga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Stefan.L
            • July 2008
            • 22

            #20
            Testa Easylifes "easycarbo",jag och en polare tror att det tom tar bort tofsalger,och växterna blir väldigt fina med detta..jag kör pmdd+ detta..samma gör en jag känner som satsar hårt på sina växter,,han beställde 5 liter nu senast.Tror att han sa att tack vara carbon försvann cyano...

            If you have five fish and Chuck Norris has five fish Chuck Norris has more fish than you!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Easy Carbo påverkar inte Cyano speciellt mycket (har testat att spruta EasyCarbo rakt på Cyanodrabbade områden utan att något hände). Däremot är Tetramedica Fungistop extremt effektivt. Ofta behövs bara ett par behandlingar.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Guest

                #22
                Ursprungligen postat av Stefan.L
                Testa Easylifes "easycarbo",jag och en polare tror att det tom tar bort tofsalger,och växterna blir väldigt fina med detta..jag kör pmdd+ detta..samma gör en jag känner som satsar hårt på sina växter,,han beställde 5 liter nu senast.Tror att han sa att tack vara carbon försvann cyano...
                EC tar bort/reducerar kraftigt toftsalger så det är inget fenomen.
                På cyano i akvariet har det dock inget nämnvärd effekt som Defdac skriver. Tänk på att cyano inte är en alg...

                Kommentar

                • Markus1984
                  • November 2008
                  • 2606

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  http://www.aquaticplantcentral.com/f...al-toxins.html

                  Kortfattat: Nej, de få arter av Oscillatoria vi har i våra akvarier är inte farliga.

                  Ja jag vet inte vem jag ska tro på, varken person eller informations sida.

                  Men när man pratar med en som hållt på med akvaristik i 30 år som säger att det i många fall är farligt, har jag svårt att inte tro det.
                  Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Hur mycket är 30 års erfarenhet hos en person värd jämfört med den sammanlagda kunskapen i den här tråden, för att inte tala om hela internet där du inte kan hitta ett enda fall där någon rapporterat att en akvariefisk dött pga Cyano i sötvattensakvarier?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #25
                      Jag skulle nog - efter att ha haft några akvarium med riktigt mycket cyano under längre tid - våga påstå att det inte bekymrar fisken något. Och inte deras yngel heller för den delen, men vidare snyggt är det väl inte

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Hur mycket är 30 års erfarenhet hos en person värd jämfört med den sammanlagda kunskapen i den här tråden, för att inte tala om hela internet där du inte kan hitta ett enda fall där någon rapporterat att en akvariefisk dött pga Cyano i sötvattensakvarier?
                        Ja tänker inte sätta mig att leta... är inte ute efter att provocera eller nått...bara undrade och ville , som jag skrev i första inlägget ha synpunkter

                        För övrigt sparade jag Andmaten och slängde resten av växterna.

                        Case closed

                        Tack för era inputs.

                        /M
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...