Vattenpest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edgeplay
    • July 2008
    • 4

    Vattenpest

    Jag är ny här och har nyss startat upp ett akvarie, så ni lär se mer av mig i forumen med mina dumma nybörjarfrågor


    Jag köpte en vattenpest planta för ca en vecka sedan och den växer för fullt. Det har också börjat växa rotliknande stänger ut från plantan, är detta sticklingar som man kan plantera om och hur gör man det isåfall? Är det bara att klippa av och stoppa ner i gruset?

    Vattenpesten har börjat bli brun längst ner på stängerna, kan detta vara ljus eller näringsbrist? Jag funderar på att kanske köpa någon form av växtnäring om ni tror det behövs, men jag vet inte om vattenpesten tar upp näringen via bladen eller rötterna så jag visste inte ifall jag skulle köpa näring som tablett eller flytande form?

    Kan väll tilläggas med att akvariet startades för en vecka sedan och det enda jag har i det är fyra pansarmalar och två andra växter av okänd sort
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Knipsa av vattenpesten precis under de nya rötterna och plantera om dem om de är bruna nertill. Annars är det bara att låta dem vara. De växer som attans och blir ganska fula nertill efter ett tag så det du skriver är ganska normalt. Vattenpest är en mycket enkel växt som klarar sig utan gödning, perfekt i ett nystartat kar
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Nina har så rätt och när hela akvariet bara består av klorofyll är det inte så säkert att du vill ha så mycket av den kvar...


      Varför heter den vattenpest, det kan du fundera på men det är en bra uppstartsväxt...

      Kommentar

      • Edgeplay
        • July 2008
        • 4

        #4
        Så det finns alltså ingenting man kan göra åt detta?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Edgeplay
          Så det finns alltså ingenting man kan göra åt detta?
          Det är rötter som växer ut så antingen planterar du om dem eller så låter du det vara..
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Jenny054
            • May 2007
            • 920

            #6
            Lustigt detta, jag har ALDRIG klarat av vattenpest.
            Köper dom jättetjocka och burriga och fina, sen direkt i mina kar blir dom bara rangliga & fula.
            The fish is jumping.....
            Bloggen:
            http://aquastyle.blogspot.com/
            Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ursprungligen postat av Jenny054
              Lustigt detta, jag har ALDRIG klarat av vattenpest.
              Köper dom jättetjocka och burriga och fina, sen direkt i mina kar blir dom bara rangliga & fula.
              Rangliga låter som om de sträcker på sig. Blir det långt mellan bladen? Kanske har du för dåligt ljus i dina akvarier? Hur planterar du dom? Delar du upp krukorna och planterar varje kvist för sig eller stoppar du ner hela krukan? Det är en bra idé att dela upp.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Mer ljus, lite mer avstånd mellan plantorna. Tillsätt näring, för de drar mycket näring!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  E faktiskt en rätt snygg växt om man har ett bra gäng som växer upp längs en baksida i karet eller ena långsidan.
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • Edgeplay
                    • July 2008
                    • 4

                    #10
                    Men hur drar dom upp näringen då? Via rötterna eller vattnet?

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      med rötterna eller bladen så tar växterna det från vatten vilket som.

                      jag tror vattenpest kan det igen både blad och rötter. men är inte säker någon får rätta mig annars.

                      Kommentar

                      • Krax
                        • December 2005
                        • 1329

                        #12
                        Mest rakt in i bladen. Det är närmsta vägen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...