nytt ljus gav alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kek
    • October 2004
    • 95

    nytt ljus gav alger

    Hej alla växtkunniga!

    Mitt senaste ingrepp i växtkaret gav en oönskad effekt. Jag bytta alla fyra lysrör (de var minst 2år gamla) till sprillans nya. Samtidigt som jag gjorde det så tog CO2:n slut och det tog ett par dagar innan jag kunde fylla på tuben igen. På den tiden hann jag få en del alger, framförallt på en stor svärdsplanta och de nedra bladen på spikbladens stänglar. Jag vet inte vad algerna heter men de är mörkgröna och liknar de som man brukar sprapa bort från glaset. Mina vallesineria har också blivit brunaktiga och fula. Nu har de haft CO2 i en vecka och det har inte blivit mycket bättre. Jag fulldoserar med PMDD efter ett 30% vattenbyte en gång i veckan. Vad ska jag göra för att få bort algerna? Är det ljuset som gjrode att de kom?

    /Karin
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Att rubba både ljus och CO2 borde lett till *betydligt* värre algodling än vad du verkar fått. Dessa två är ju de absolut viktigaste för växterna.

    Jag själv har också nyligen rubbat hela systemet med bytt CO2-tub, ljus och botten. Jag fick en rejäl trådalgsodling. Mitt "trick" är att fokusera helt på att få växterna att växa så snabbt som möjligt och riva ur så mycket som går av alger och riktigt fula/döda växtdelar innan vattenbytet.

    Ett tag såg det lite mörkt ut då växterna vägrade att börja bubbla och det kom nästan inga nya skott, men nu den senaste veckan så hoppade bubblet igång och det kommer en massa nya skott på växterna. Men visst ser allt i övrigt förjäkligt ut med trådalger överallt. Dock inte på nya skott och nytillväxt.

    Jag kommer ha is i magen och låta det vara tills att jag kan trimma bort de gamla algbevuxna delarna.

    Anledningen att jag inte fimpar alla växter direkt och bara behåller de nya skotten är att skott verkar växa mycket snabbare om dom får hjälp av en stor "moderplanta" oavsett hur risig den ser ut.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Det verkar som om det tar ett tag innan växterna tar sig när man förändrat i ett kar. Även i lowtech varianten som jag kör så blev det en ordentlig skäggalgsodling. (hatar det) Mycket näring och trimning av angripna blad ska förhoppningsvis stabilisera det hela så småningom. Det är lustigt att se att växterna bubblar av Easy Carbo trots att man inte kör high tech CO2 som ni gör.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • kek
        • October 2004
        • 95

        #4
        Då får jag bara avvakta och se då... Men ska jag hoppa över veckans vattenbyte, eller gynnar det algerna mer än växterna?

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          hänt mig med. Fast jag har hemmagjort Co2 system. Byt inte alla rören på en gång utan ett och ett om du fattar bad jag menar så karet hinner "vänja" sig lite
          Diskus

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det borde bara bli runt 10% skillnad i total ljusmängd vilket inte är jättemycket, då tror jag mer på CO2-rubbningen. Det brukar främst ge stora problem med toffsalger.

            Ljusförändring ger ju även indirekt en CO2-rubbning iom att CO2-behovet ökas.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • kek
              • October 2004
              • 95

              #7
              Igår gjorde jag ett vattenbyte och fulldoserade med näring så nu får vi se vad som händer. Jag lät däremot alla växter vara kvar i det skick som de är. Det bubblar på bra från nya skott, men jag tycker att det växer så långsamt. På den veckan som det nu har gått sen jag fixade ny gas har det knappt vuxit alls, trots att det som sagt bubblar rätt bra. Det här är mycket mystiskt...

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Jag undrar om du (liksom jag) trots allt inte har haft i för lite näring?
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det spelar mindre roll. Om det har skett en stor förändring i ljus och CO2 så överskuggar det allt annat. Är dessa två inte på plats så spelar det ingen roll med övriga näringsnivåer. I det här fallet gav sannolikt mer ljus och mindre CO2 en markant sämre tillgång till CO2 och då blir näringsupptaget därefter.. dvs lågt..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • kek
                    • October 2004
                    • 95

                    #10
                    Jo, fast jag har funderat på det där med näringen, borde jag ha i dubbeldos? Elelr borde jag öka CO2:n... hm. Jag tycker det är svårt att avgöra hur mycket som behövs. Jag brukar försöka ställa in ca 1 bubbla per sekund. Hur mycket brukar ni ha?

                    Men att det bubblar betyder kanske att jag är på rätt väg och egentligen bara ska avvakta...

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja bubbel är bra, det borde även betyda tillväxt - dvs att näringsnivåerna och CO2/ljus är bra. Så jag tror inte du behöver köra dubbeldos änsålänge. Börjar det dyka upp små hårda prickalger på rutorna kan du börja skissa på att öka PMDD-doseringen.

                      Jag kör också 1 bubbla/sek, även här bör man se till att inte ratta upp och ner doseringen hela tiden. Mycket bättre om man har stabil tillförsel med lite lägre medelnivå än att medelnivån varierar med akvaristens bubbel/sek-förändringar.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...