Vinröd Cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Vinröd Cyano?

    Hej!
    Jag har ett litet problem som jag tror långsamt håller på att bli större.
    Eftersom problemlösarna på det här forumet alltid brukar vilja veta detaljerad info om akvariet i fråga så börjar jag med det:

    Jag kör ett 200 liters akvarium, filtrerat med ett EHEIM Classic 2213 filter (400 liter i timmen, räknat utan filtermatrial)

    Belysningen är två stycken lysrör av okänd sort (fick med i akvariepaketet) och baljan får 12 timmars ljus om dagen (11:00 till 23:00)

    Invånarna i Akvariet är: ca 20 st Tigerbarber, ca 20 st Nätbarber, 4 Siamesiska Algätare, 2 st Polkadot Botia. 2-4 amanoräkor och en zebrasnäcka.

    Matningen sker oregelbundet men jag försöker mata en gång om dagen.
    Matningen har till största delen skett med nykläckt artemia under hela akvariets existens, men kompletteras med spirulina tabletter och algflingor.

    Vattenbyte sker en gång i veckan, ungefär 30%.
    Vattenberedningsmedel har endast tillsatts vid uppstart.
    Växtnäring har tillsatts EN GÅNG, väldigt tidigt efter uppstart, i form av 3-5 små kapslar som sänktes ner i subtratet.

    Akvariet har varit igång i nästan exakt ett år.

    Så till problemet:


    Inte långt efter uppstart fick jag lite problem med cyano.
    Vad jag har förstått så är det vanligt att nyuppstartade akvarium drabbas av detta, då inte akvariet uppnått balans mellan näringsämnena i vattnet ännu.
    Som det verkar göra för många andra, så försvann cyanon av sigsjälv när akvariet kommit i balans.
    Jag kan dock, och har hela tiden kunnat, se små klumpar av cyano ligga kvar under gruset (i genomskärning av glaset alltså) men det har aldrig kommit upp någonstans än så länge.

    Men nu verkar jag ha blivit rabbad av en annan form av cyano.
    Först kunde jag bara se den när jag fotade akvariet med blixt.
    En vinröd "algmatta" täckte bakgrunden, rötterna och vissa stenar.
    Den syntes inte förrutom på foton tagna med blixt.

    Några månader senare är läget förändrat. Anubiasens blad är täckta på ovansidorna av en vinröd/roströd matta, bladen ser nästan svarta ut, och bakgrunden är också den fläckvis vinröd/svartaktig.

    Jens.A och Gaffel sa till mig att det kan vara en annan form av cyano, som visar sig som denhär vinröda algmattan.
    Ingen av mina fiskar eller snäckorna verkar käka av den och Gaffel misstänkte att det kan bero på att jag har haft akvariet igång i ett år utan att tillsätta någon växtnäring.

    Han sa typ att växterna inte får all näring de behöver av fiskbajs osv., att de behöver tillsättas andra saker och att de kan vara orsaken till att denhär röda cyanon kan sprida ut sig.

    Vad han däremot inte trodde på, var när jag berättade hur mina växter frodas och tillsynes trivs!
    De växer som bara den och varannan vecka måste ja ansa stora delar av hygrophylia strecta, windelöv, anubias och argentinensis, som annars växer över ytan och upp i armaturen

    Jättefina starka gröna blad utan hål i eller nånting.

    Så, jag ber om ursäkt att ja skrivit ett tre meter långt inlägg, och jag är imponerad om du läser fortfarande, men de kändes som all denhär informationen var nödvändig för att beskriva problemet.
    Om någon av er känner igen detta, eller, bättre-opp, vet hur man kan lösa det, så vore jag grymt tacksam!

    Växterna mår väldigt bra, om man frågar mig, och fiskarna likaså.
    Men de e fanimej inte snyggt!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har faktiskt också lite "vinrödaktiga" alger på bakrutan. Syns inte särskilt mycket iom att det är svart plansch bakom karet.
    Har faktiskt inte funderat på vad det är för alger (inte tror jag cyano iaf) men jag kör rakbladsskarpan någon gång i blan när det blir lite för mycket.
    Jag har inte fått det någon annan stans än just bakrutan, och någon liten enstaka fläck på andra rutor om jag inte kört skrapan på länge.
    Det känns mer som döda grönalger eller något liknande får jag för mig.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Grodlund
      • January 2008
      • 560

      #3
      Jag tror mer på att de inte är alger alls som jag har, utan någon form av cyano.
      Anledningen till att jag tror det är att detta, vad det nu är, inte verkar ha någon form, utan ser mer ut som om någon hade målat med vindröd målarfärg på min bakgrund, mina växter, stenar och rötter.

      Det är inte på något sett som alger och de växer inte på glaset någonstans.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Har också haft lite sånt skit på pumpen och på några blad men det har försvunnit av sig själv!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Någon form av bakteriebeläggning kanske det kan vara. Men inte är det Cyano, det hörs ju på namnet att det då ska vara blågrönt!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Ursprungligen postat av MattiasL
            Någon form av bakteriebeläggning kanske det kan vara. Men inte är det Cyano, det hörs ju på namnet att det då ska vara blågrönt!
            Den variant av cyano som blommar i östersjön på somrarna är allt annat än blågrön, mer gulbrun. Minns jag fel om cyano som kan uppkomma i saltkar brukar vara just rödbrun?
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ursprungligen postat av Grodlund
              Jag tror mer på att de inte är alger alls som jag har, utan någon form av cyano.
              Anledningen till att jag tror det är att detta, vad det nu är, inte verkar ha någon form, utan ser mer ut som om någon hade målat med vindröd målarfärg på min bakgrund, mina växter, stenar och rötter.

              Det är inte på något sett som alger och de växer inte på glaset någonstans.
              Det jag har i mitt kar är precis som du säger, som ett lager färg nästan, inga strån eller direkt tjocklek.
              Att jag inte förknippar det med cyano har flera anledningar.
              -Den destinkta lukten cyano har finns inte.
              -Cyano brukar bilda sjok som ganska lätt släpper från underlaget.
              -Färgen (även om den kanske kan vara röd) är inte den man oftsat ser på cyano.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har haft vinröd cyano någon gång. Det är vanligare i saltvattensburkar.

                Om du tror att du har alla näringsämnen på plats och burken är inkörd och fungerar väl så föreslår jag bruteforce-metoden med några behandlingar Tetramedica GeneralTonic, alternativt total mörkläggning i 3 dagar.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  De e de som e grejen lite.
                  Som ja sa innan så har jag (typ) aldrig tilsatt några näringsämnen utan burken är ganska lowtech. växterna får den näringen de får genom fiskbajs, överbliven mat och andra rester.

                  Kan de vara så att bristen på tex zink, fosfor, vadvetjag, eller något annat - har gjort att denna röda variant av cyano (eller vad det nu kan vara) har kunnat ta över?

                  Och i så fall - va rekommenderar ni för näring att tillsätta?
                  Kan de hjälpa med PMDD?

                  Växterna ser ju som sagt ut att må bra endå så ja vet inte...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Kan de vara så att bristen på tex zink, fosfor, vadvetjag, eller något annat - har gjort att denna röda variant av cyano (eller vad det nu kan vara) har kunnat ta över?
                    Ofta är det brist på kväve och relativt mycket fosfat (jämfört med kväve, inte generellt).

                    Litar man enbart på att fiskarna ska göda växterna så beror det även på väldigt mycket vad man matar med och hur mycket växterna käkar. Det verkar som kvävet ofta är bristvara i akvarier med växter som bara får fiskskit. Därför blir alla andra näringsämnen relativt högre jämfört med kväve (nitrat i det här fallet).

                    Under sådana förhållanden brukar just Cyano ha övertaget jäntemot andra alger/växter.

                    PMDD kan hjälpa ja. Det innehåller alla näringsämnen i rätt förhållanden så gör man stora veckovattenbyten som "nollställer" näringsnivåerna så kommer alla näringsnivåer automatiskt gå mot de doserade nivåerna.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Men även om du börjar med PMDD och får perfekta näringsnivåer kommer Cyanon sannolikt inte självdö, det har den ingen som helst anledning till att göra.

                      Det är då det är läge att ge dom en stor fet smäll på käften med Tetramedica General tonic eller 3 dagars mörkläggning..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Grodlund
                        • January 2008
                        • 560

                        #12
                        Tack för svaren Def.
                        Vad jag har hört så slår en mörkläggning bara mot symptomen på problemet och om man inte får balans bland näringsämnena så kommer skiten tillbaka.

                        Vad jag mertill har hört så slår inte bara General Tonic (som jag faktiskt har köpt in, i nödfall... alltid bra att ha) hårt som fasen mot filterbakterierna, de färgar även vattet och all utrustning i akvariet illgrönt...

                        så åt vilket håll skall kniven falla?

                        P.s När ja fick vanlig blågrön cyano i början av akvariets uppstart så försvann de av sigsjälv efter ett tag. antagligen utkonkurerade när vattnet kom i balans. D.s

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag brukar köra General Tonic-kur. Funkar fint med firrar och inredning. Visst blir det neongrönt vatten ett tag, men det är bara någon dag.

                          Naturligtvis behandlar man bara om man tror att allt funkar som det ska, vilket det ju verkar göra hos dig.

                          Låter man Cyano vara och låter den hållas så borde den öka kvävehalten i bottnen (om man har en sort som kvävefixerar). Har sett samma sak i en burk jag aldrig skötte.

                          Men det tog några månader/halvår eller så.

                          Ett par dagars GeneralTonic-kur eller ett halvårs väntan. Lätt val
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...