Algfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Algfråga

    Vad är det för alger jag har i mina kar?

    De är väldigt lätta att ta upp, bara dra lite så släpper de, lite sträva när man känner på dem, de luktar fruktigt - lite som nyskuren gurka. De växer på väggen i mitt 32 liters, de växer bland vattenpesten och på en av rotgrenarna av redmoor i mitt 720 och de växer bland javamossan i mitt 112. Räkorna gillar den och bökar jämt i den.

    De är lite sträva man känner på dem men går att dra isär lättare än en bomullstuss.

    Penselager, skäggalger? Är det bra eller dåligt?
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag gissar på Cladophora (aka Hair algae) pga av den sträva strukturen.
    Bra eller dåligt? Gillar man alger är det väl bra, men annars är det väl mest en pina
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • 96 tubo
      • November 2008
      • 238

      #3
      jag har några alger i mitt 220 liters dom har börjat täcka gruset och bakglaset dom sitter väldigt löst och ser ut som en hinna hur får jag lättast bort dessa?

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #4
        Ursprungligen postat av 96 tubo
        jag har några alger i mitt 220 liters dom har börjat täcka gruset och bakglaset dom sitter väldigt löst och ser ut som en hinna hur får jag lättast bort dessa?

        det är cyano.. mörklägg karet under några dagar och testa det. annars finns det medel typ general tonic som skall bita på cyano. Vattenberedningsmedel har funkat för mig.
        / Rickard

        Kommentar

        • 96 tubo
          • November 2008
          • 238

          #5
          vatten berednigsmedel funkar inte för mig.. jag har inget i akvariet som verkar gilla dom heller

          Kommentar

          • rick
            • April 2005
            • 1012

            #6
            Ursprungligen postat av 96 tubo
            vatten berednigsmedel funkar inte för mig.. jag har inget i akvariet som verkar gilla dom heller

            Nej det finns inget djur mig veterligen som käkar de där skiten. Det är en bakterier och ingen alg så det gäller att slå ut skiten på annat sätt.
            / Rickard

            Kommentar

            • 96 tubo
              • November 2008
              • 238

              #7
              ok men e dom farliga för mina fiskar?

              Kommentar

              • rick
                • April 2005
                • 1012

                #8
                Ursprungligen postat av 96 tubo
                ok men e dom farliga för mina fiskar?
                Nej det är dom inte. Men dom kan kväva växter och det ser inte så snyggt ut med cyano. Det brukar vara ett tecken på att nitraten i karet inte är dom det ska riktigt som antagligen beror på någon obalans av något slag.
                / Rickard

                Kommentar

                • 96 tubo
                  • November 2008
                  • 238

                  #9
                  ok. kan jag få ner detta på nått sätt

                  Kommentar

                  • rick
                    • April 2005
                    • 1012

                    #10
                    genom att ah mörklagt ett par dagar och ner med vattenberedningsmedel varje dag i någon vecka har funkat för mig..
                    / Rickard

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #11
                      Ah, nu har ni gått in på cyano i min tråd som handlade om mina vad det nu är för alger men inte cyano!

                      Starta en egen tråd om cyano vet jag!

                      Någon föreslog håralger. Vill ni att jag lägger in en bild för att ni skall hänga med?
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • Spiksoppa
                        • September 2008
                        • 62

                        #12
                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Vill ni att jag lägger in en bild för att ni skall hänga med?
                        Ja, det vore bra/roligt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...