Växtproblem, pga sniglar? ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eveliiinaaB
    • January 2009
    • 9

    Växtproblem, pga sniglar? ??

    Hej (:
    Jag köpte för någon månad sedan en jättefin växt med långa tunna blad som verkligen piffade upp akvariet. Jag har nu varit iväg i 3 dagar och när jag kommer hem är växten inte alls lika fin som när jag åkte... Bladen är håliga och växten har tappat nästan alla bladen. Jag har sniglar, om det kan vara dem som var boven eller att jag har börjat byta 10% av vattnet istället för 3 hinkar var 3:e vecka som jag gjort i ca 4 år ..?


    Jag har inte sett att fiskarna har käkat på växten, utan detta hände snabbt under 3 dagar ..

    Mkt tacksam för svar, jag vill inte förlora den finfina växten !







    Senast redigerad av eveliiinaaB; 18 January 2009, 20:40.
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Har du någon mail i akvariet? Och vad är det för sniglar?
    / Rickard

    Kommentar

    • eveliiinaaB
      • January 2009
      • 9

      #3
      Mail ?
      Vanliga små, som bara finns där .. inte köpta eller speciella, utan bara "vanliga".. ? Hoppas min beskrivning duger

      Kommentar

      • Wiie
        • May 2006
        • 124

        #4
        Han menar nog mal

        Kommentar

        • eveliiinaaB
          • January 2009
          • 9

          #5
          Hahaha, okej, ... jag kännde mig fisk-språks-okunnig
          Jag har en ancistus, en flying-fox och 2 metallpansarmalar, .. men det är inga andra växter som är skadade och har inte varit det innan heller..
          Tack för översättningen !

          Kommentar

          • classekoi
            • March 2007
            • 325

            #6
            många växter är odlade ovanvatten (emersed) därör sker en tillbakagång först innan växten kommer igång igen!

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Vad är det för växt? Skicka gärna bilder.
              Ancistrusar kan vara svåra åtminstone på svärdsplantor och kan ge upphov till småhål som lätt kan feltolkas som näringsbrist.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Vän av ordning vill inflika att det troligtvis är snäckor och inte sniglar som huserar i akvariet, kan vara förvillande lika men som huvudregel antas det att snäckor är hårt belånade villaägare medans sniglarna är arbetsfria och hemlösa..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • eveliiinaaB
                  • January 2009
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av JonasN
                  Vad är det för växt? Skicka gärna bilder.
                  Ancistrusar kan vara svåra åtminstone på svärdsplantor och kan ge upphov till småhål som lätt kan feltolkas som näringsbrist.
                  Jag har haft både svärdsplantor och ansictusen länge ihop och inte haft problem.. Denna växten har ganska hög stam och bladen är ca 15 cm ovanför bottnen , så om det ska vara ancistusen måste han simma samtidigt, i filterströmmen dessutom
                  Växten ser ungefär ut som Hygrophila polysperma, men med kraftigare och lite brunare stam och ungefär dubbelt så långa blad, som är ljusgröna och tunna. Växten får rötter under skotten och verkar vara en snabbväxande växt som är lätt att ta sticklingar på.
                  Jag har inte hittat någon bild på växten eller sett den någon annan stans, så jag har ingen aning vad det är för nån rackare. Jag kan försöka leta upp en bild på datorn som man kanske kan skymta växten på. Men som sagt , den liknar Hygrophila polysperma fast med längre blad.

                  Tack för svaren (:

                  Kommentar

                  • eveliiinaaB
                    • January 2009
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Vän av ordning vill inflika att det troligtvis är snäckor och inte sniglar som huserar i akvariet, kan vara förvillande lika men som huvudregel antas det att snäckor är hårt belånade villaägare medans sniglarna är arbetsfria och hemlösa..
                    Haha, okej tack .. Jo , de kör ju runt med huset på sig, så det borde vara snäckor. Men innuti snäckorna borde det ju finnas sniglar ?

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Jag skulle gissa på Ancistrus eller Flying Fox. Kan det tänkas att din Fox är en Siamensis? Hade själv Siamensis som efter några år plötsligt tyckte att dvärgsvärdsplantorna var bra mat. Skadorna på bladen såg ut som hål och jag var helt övertygad om att det vär snäckor som var problemet. Krävs en del tålamod att sitta och titta på vad fiskarna har för sig under en längre stund dock.

                      Kommentar

                      • eveliiinaaB
                        • January 2009
                        • 9

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Jag skulle gissa på Ancistrus eller Flying Fox. Kan det tänkas att din Fox är en Siamensis? Hade själv Siamensis som efter några år plötsligt tyckte att dvärgsvärdsplantorna var bra mat. Skadorna på bladen såg ut som hål och jag var helt övertygad om att det vär snäckor som var problemet. Krävs en del tålamod att sitta och titta på vad fiskarna har för sig under en längre stund dock.
                        Ok, ska försöka med det med

                        Tack allihop för svaren !

                        Kommentar

                        Arbetssätt...