gissa växten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Man knippsar alltid av växter såfort man är nere i ett akvarium med växter som växer bra. Det tillhör inte undantagen om man säger så =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #32
      Jo vet, men man knipsar väl inte alltid likadant? ^^ Det är ju klart att du inte får nya former på t.ex. cabomban varje gång du klipper av toppen =) Men man vet ju aldrig.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #33
        "I noticed that one stem out of about 30 that I was replanting this evening grew leaves continuously in a spiral! If one could have unwrapped the leaves from around the stem one would have had a single unbroken string of leaves 7 or 8 inches long. Sort of like a fan. Also quite interesting was the fact that the stem itself was twisted in a corkscrew shape for an inch or so before it straightened out with the single spiral of leaves"

        Det var härifrån jag fick idén, från länken du tipsade om.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Okej, men den nämner ingenting om knippsa/trimma har med "spiraliteten" att göra?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #35
            Först tyckte jag att det såg ut som någon slags Hippuris men Eustralis stellata kanske stämmer.

            Många växthormoner bildas i det apikala meristemet (mitt inne i översta toppskottet) och ibland när man knipsar av det kan man få lite skumma effekter. Jag fattade inte om det var det avknipsade skottet eller moderplantan som blev spiralformad. Det kan också röra sig om en mutation. Sånt händer. Om mutationen sitter i det avknipsade skottet kan det få helt andra egenskaper än moderplantan.

            Trollhassel är hassel som växer i spiralform. Kanske kan det ge en ledtråd om man letar upp anledningen till det.
            Senast redigerad av Krax; 19 January 2009, 07:46.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #36
              Jag tror inte att det är så jätteovanligt att Eustralis Stellata börjar skruva sig.

              Min växte i skruvform ett tag och slutade sedan med det...
              Senast redigerad av petnym; 19 January 2009, 13:13.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Se där ja, då var det nog halva lösningen på "problemet". Synd att man inte kan få växten att stanna i den formen...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • akino
                  • January 2008
                  • 146

                  #38
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Min växte i skruvform ett tag och slutade sedan med det...
                  vad synd, hur länge behöll den spiralformen? Den här har jag haft ganska länge faktiskt, 6-9 månader nånting.

                  Den är otroligt fassinerande att titta på, jag blir mer o mer sugen på att knippsa av den för stt se hur skotten utvecklas.

                  H.

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #39
                    Grenar den inte sig?

                    Kommentar

                    • akino
                      • January 2008
                      • 146

                      #40
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Grenar den inte sig?
                      nej , den växer bara rakt upp i spiralform, kanske att den har förlorat förmågan att förgrenas.
                      Senast redigerad av akino; 11 September 2012, 13:57.

                      Kommentar

                      • Aquario
                        • October 2007
                        • 670

                        #41
                        Synd om den gjort det, skulle vara roligt om man kunde få fram fler plantor med dem formen, och som behåller den =)
                        112L växt/sällskapsakvarium

                        Kommentar

                        Arbetssätt...