Ingen fart på växterna trots CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • leinad1973
    • August 2005
    • 27

    Ingen fart på växterna trots CO2

    Inhandlade en co2regulator plus alla tillbehör som behövdes för att köra co2 i karet för ca 4-5 månader sedan.
    INGET HÄNDER!!!???
    Det enda jag lyckats med är att sänka ph lite men i övrigt inget. Växterna är lika dassiga som förut.
    Vad gör jag för fel?
    Jag har en reaktor i karet som är som en spiral med slangen ner stoppad i mitten. Hastigheten är ca 40 bubblor/min. Karet är på 360 liter. Det är en salig blandning av växter och be mig inte tala om vad dom heter. Jag har inge koll alls på det.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Belysning och gödning?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Vad har du rattat in för pH på controllern och vad har du för KH? Når du det pH du rattat in eller står controllern och matar hela tiden?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Såg inte att han skulle kört med controller, dessutom hade han tidigare 2 st 40W powerglo samt ett tidigare vattenvärden på pH 7,2 och kH 15

        Tycker bubbeltakten verkar lite låg men det beror ju samtidigt på hur hycket växtnäring som tillsätts samt hur stora dom övriga förutsättningarna är..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Aha.. läste fel, det stod ju regulator inte controller.

          KH 15 låter lite problematiskt. Det gäller nog att använda en riktigt bra mikrogödning med tåligt kelat, t ex TMG eller Mikro+. NutriSi tror jag är diskvalificerad i det här fallet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            0,26W/l

            Om det fortfarande är 2 x 40W i ett 300 liters så är min personliga uppfattning att ljuset är boven i dramat då han kan dränka växterna i co2 och gödning utan tillstymmelsen till tillväxt om han inte kör dom absolut lättaste växterna..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Sant. Försökte själv med 2x40 watt i en 310-litrare med min första CO2-tub. Det hände inte mycket förrens jag började uppgradera rampen..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • leinad1973
                • August 2005
                • 27

                #8
                Belysning nu är ett Sera Blue sky royal 36W och ett Sylvana Gro-lux 36W. Har fortfarande kvar Power-glowrören, kanske skall stoppa i dom igen?

                Gödning: ingen tillsatt.

                pH 7,0

                kH 20

                Jag behöver alltså extra gödning och mer ljus? Eller...!?

                Mer ljus blir inte helt lätt eftersom karet bara är 40 djup men 70 högt. Blir väll till att bygga egen ramp till det då.

                Regulatorn styrs med magnetventil och samma timer som belysningen.

                Angående växter så har jag bara "lätta" växter enligt fiskbutiken och vissa verkar trivas rätt bra medan andra ser rätt dassiga ut.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  CO2 ger bara kol, och även om kol är extremt viktigt för växter så behöver dom en massa fler ämnen. Jag behöver inte säga PMDD.

                  Med bilder på de dassiga växterna kan vi förmodligen lista ut mer exakt vilka ämnen som dom lider brist på, eller om det bara är ljusbrist. Men oavsett vilka näringsbrister dom visar så kommer lösningen ändå vara PMDD, som innehåller allt. Utom kol.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • leinad1973
                    • August 2005
                    • 27

                    #10
                    Har lagt upp bilder på min Myspace-sida eftersom jag inte lyckas lägga upp bilder här.



                    Det är bilder på hela akvariet med det ljus den har idag samt på växterna. Allt taget utan blixt men på autoläge på kameran. Beklagar fösta bilden men alla kan ju inte vara perfekt.

                    Vad är PMDD och hur funkar det?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Växterna ser väldigt pigga ut, kunde inte se några direkta näringsbrister. Möjligtvis någon smält Cryptocoryne, men dom gör så ibland vid förändringar.

                      Senast redigerad av defdac; 19 January 2009, 06:42.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • leinad1973
                        • August 2005
                        • 27

                        #12
                        Längst till vänster tror jag det skall stå Tigervallasnera (vilket bara är smala trådar kvar av), Siamesisk Hygropholia samt en mörkgrön växt som triv jättebra. Lite till höger om det så finns resterna av vad jag tror är Paniculatus-svärdplanta (sista bilden i övre raden i länken). Har dessutom precis gjort vattenbyte, så det kanske gör att dom ser lite gladare ut.
                        Växterna har inte hälften kvar av storleken som dom hade när jag köpte dom, så ursäkta om jag tycker att dom ser dassiga ut.
                        Kollade lite snabbt på länken men skall läsa lite mer imorgonkväll men det ser interresant ut.

                        Kommentar

                        • ivanelvis
                          • February 2004
                          • 408

                          #13
                          bara co2 ingen annan gödning??
                          börja med att köpa hem PMDD
                          sen kan du labba med ljuset OM det skulle behövas, dom växterna du har NU klarar sig med det ljuset du har.
                          Ha tålamod... skaffa massor av kunskap medans du väntar =)
                          hemsida
                          http://hem.bredband.net/b734176/

                          Kommentar

                          • leinad1973
                            • August 2005
                            • 27

                            #14
                            Har betällt PMDD så nu är det bara vänta och se...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...