vad för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    #16
    Så då bör de prickarna försvinna om jag göder mer? Dessa nyheter låter mycket bra. Ska ansa och göda imorrn!
    skickar med en helhetsbild på akvariet så man ser hur låga svärdsplantorna är! Men den stora växten till vänster växer så det knakar. Och anubiasen verkar må bra, bara angripen av tofsalger.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • durgnas
      • June 2007
      • 232

      #17
      verkar som om inte staghornen vill ge med sig. Det är inte jättemycket men det som finns går inte bort. Ska jag prova att ha i mer EC eller är det en dum idé?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Var sätter dom sig? Din helhetsbild ger intrycket av en väldigt vämående växtburk.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #19
          de sätter sig på svärdsplantorna och på den högra anubiasen samt ytters lite på den vänstra anubiasen. Svärdsplantorna har jag plockat ner rejält för ca 1 månad sedan. Sen har något blad i taget blivit angripet och det har jag tagit bort. Den högra klarade sig bra men den i mitten bytte jag ut idag för den va inte mycket kvar av. Jag vet att jag kan ha förvärrat saker och ting när jag rörde om lite men jag kände jag va tvungen att flytta lite meden jag gjorde vattenbytet pga fiskars revirstrider och jag ville flytta fram svärdplantorna där det va mer ljus.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ja att rota upp prylar brukar ge lite fler alger. Är det bara Staghorn borde dom ge med sig. Nyp av dom du ser varje gång du går förbi akvariet.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #21
              Jag har nog också staghorn, precis som du trodde i en annan tråd dafdac.
              Idag har jag grumsat runt i karet precis som någon nämnde att man inte skulle göra, det var ju dumt

              Dafdac du skriver att man skall nypa av dom så gott man kan. du menar det man ser av algen då eller?

              Annars ser mitt kar väldigt välmående ut tycker jag, så det kanske bara är övergående.

              Här är bilder på algen och hela karet.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Ja akvariet ser kanonfrodigt ut så det där är jag ganska säker på är övergående. Så extremt drabbade blad som du visar på en bild är ingen idé att försöka rädda. Bara att fimpa hela bladet.

                Ett "trick" jag gör när jag har algodling och en hel planta är totalt algbevuxen, och jag i princip inte kan hugga ner den utan att den dör är att helt enkelt låta den vara algbevuxen och ful och satsa helhjärtat på att göda som förr och sköta allt som vanligt på det sätt som alltid har funkat. Då brukar de fula algbevuxna växterna kunna skjuta nya fina algfria skott och sedan när dessa skott vuxit till sig ordenligt, typ en decimeter, då är det dags att börja göra sig av med den fula delen av plantan.

                Kräver lite is i magen och lita till att sin stabila skötsel gör att algerna håller sig på mattan och inte sprider sig alltför mycket. Jag har haft en ganska otäck trådalgsodling nu ett tag sedan jag gjorde om min botten. Några veckor i streck så ficka jag riva ut nävar med trådalger men jag valde att ta det med ro och lita till att min tidigare skötselregim som funkat så bra skulle börja funka igen. Vilket den gjorde.

                För några år sen hade jag börjat härja och experimentera vilt med PMDD-dosering och försöka järnbegränsa akvariet och hålla på med andra hyss för att missgynna trådalgerna men den tiden är förbi. Jag fortsatte precis som förr med samma höga järn/mikrodosering som tidigare som jag vet funkat bra.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Ja akvariet ser kanonfrodigt ut så det där är jag ganska säker på är övergående. Så extremt drabbade blad som du visar på en bild är ingen idé att försöka rädda. Bara att fimpa hela bladet.

                  Ett "trick" jag gör när jag har algodling och en hel planta är totalt algbevuxen, och jag i princip inte kan hugga ner den utan att den dör är att helt enkelt låta den vara algbevuxen och ful och satsa helhjärtat på att göda som förr och sköta allt som vanligt på det sätt som alltid har funkat. Då brukar de fula algbevuxna växterna kunna skjuta nya fina algfria skott och sedan när dessa skott vuxit till sig ordenligt, typ en decimeter, då är det dags att börja göra sig av med den fula delen av plantan.

                  Kräver lite is i magen och lita till att sin stabila skötsel gör att algerna håller sig på mattan och inte sprider sig alltför mycket. Jag har haft en ganska otäck trådalgsodling nu ett tag sedan jag gjorde om min botten. Några veckor i streck så ficka jag riva ut nävar med trådalger men jag valde att ta det med ro och lita till att min tidigare skötselregim som funkat så bra skulle börja funka igen. Vilket den gjorde.

                  För några år sen hade jag börjat härja och experimentera vilt med PMDD-dosering och försöka järnbegränsa akvariet och hålla på med andra hyss för att missgynna trådalgerna men den tiden är förbi. Jag fortsatte precis som förr med samma höga järn/mikrodosering som tidigare som jag vet funkat bra.
                  Ok, tack för hjälpen, så skall jag göra! Lite vallneserian får lämna in nu då

                  Kommentar

                  • durgnas
                    • June 2007
                    • 232

                    #24
                    ok jag kör på som vanligt ett tag till så ger dem väll med sig. Prickalgerna som vi pratade om tidigare i tråden har försvunnit nu efter ökningen av gödning! Tack för hjälpen!

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #25
                      Ursprungligen postat av durgnas
                      ok jag kör på som vanligt ett tag till så ger dem väll med sig. Prickalgerna som vi pratade om tidigare i tråden har försvunnit nu efter ökningen av gödning! Tack för hjälpen!
                      Hur ser det ut med staghornalgerna för dig nu?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...