vad för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    vad för alg?

    har fått dessa alger på framför allt mina svärdsplantor, och lite på en anubias. Vad är det och hur får jag bort dem? Ska ta bort svärdsplantorna snart för jag kan inte få dem att trivas men vill inte riskera att algerna sprider sig.
    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är karet relativt nystartat så är det nog Staghorn du fått, det är lite svårt att se. Isf kommer de att försvinna av sig själv efter ett tag när karet stabiliserat sig.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • durgnas
      • June 2007
      • 232

      #3
      det startades i augusti. Jag göder med pmdd och EC om det betyder något.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, då är det nog något annat, då Staghorn brukar komma tidigare.
        Kanske defdac eller Azur tittar in i tråden och kan avgöra vad det då är för alg...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #5
          ok tack! då väntar jag på dem.

          Kommentar

          • durgnas
            • June 2007
            • 232

            #6
            någon som vet något om detta?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Jag tycker också det ser ut som Staghorn.
              Luktar det "jordigt" om du gnider algen mellan fingrarna? (isf är det Staghorn)
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • durgnas
                • June 2007
                • 232

                #8
                Den är ganska så luktlös.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja det är Staghorn. Smula sönder den mellan fingertopparna så känner du den karaktäristiska jorddoften.

                  Dom ser dock ganska ansträngda/livlösa ut. Om dom inte redan spridit sig så är nog faran över, för om dom trivs så sprider dom sig explositionsartat. Bladen dom sitter på ser inte jättevackra ut. Istället för att nypa bort algen och riskera sporutveckling så fimpa hela bladet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • durgnas
                    • June 2007
                    • 232

                    #10
                    nej det är mest på några skadade blad som dem sitter på så det är inte så mycket alger. Jag ska ta bort hela svärdsplantan för den ser inte rolig ut. Den växer dåligt och malarna käkar på den. När jag köpte den nådde den upp till vattenytan men nu knappt till hälften av akvariet. Det är samma sak med en annan svärdsplanta i akvariet. Vet inte vad jag gör för fel.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Jag avråder från att rota upp växter när du redan har problem med alger. Just Staghorn är sådana alger som reagerar mycket positivt på ammonium, och du får en liten ammoniumspik såfort du rotar upp växter. Mycket bättre att fimpa de fula bladen - plantan kommer sannolikt reagera med att börja skjuta ut nya blad.

                      Eftersom det är de äldre bladen som ser lite sunkiga ut är det sannolikt någon form av makrobrist (kväve, fosfor, kalium, magnesium etc). PMDD har bra ed dessa ämnen.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • durgnas
                        • June 2007
                        • 232

                        #12
                        jag göder med pmdd och EC och gör vattenbyte varje vecka så det kan det ju inte vara fel på. Om jag ska ta bort de fula bladen så försvinner nästen hela plantan. Men om jag river upp den och planterar en ny med en gång?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          jag göder med pmdd och EC och gör vattenbyte varje vecka så det kan det ju inte vara fel på.
                          EC drar upp näringsbehovet enormt och jag kan se karaktäristiska prickalger på vissa blad som är ett tydligt tecken på fosfatbrist. Vissa blad har karaktäristisk kaliumbrist.

                          Dvs du kan förmodligen gå upp i PMDD-dosering till dubbla mängden du doserar idag och kolla svärdsplantsresponsen. Dom är glupska som få.

                          Om jag ska ta bort de fula bladen så försvinner nästen hela plantan.
                          Ja men det beror väldigt mycket på vart du sätter gränsen för ett fult blad. Är växterna väldigt risiga rakt igenom kan det vara lite tufft att sätta den gränsen, men isåfall koncentrerar man sig på de absolut äldsta och mest algdrabbade bladen. Meningen är inte att man hugger ner hela plantan.

                          En liten lustig grej med just svärdsplantor är att man faktiskt *kan* klippa av alla bladen om rotsystemet är friskt. Då kommer den börja slänga ut nya blad som tokig, men det är naturligtvis inget jag rekommenderar i ditt fall.

                          Men om jag river upp den och planterar en ny med en gång?
                          Nej att böka omkring och rota upp växter är det sista du vill göra om du har Staghorn. Det kan gå om du gör ett vattenbyte samtidigt och har häverten i närheten av basen på plantan, men det är slöseri med en potentiellt frisk planta - för att inte tala om algrisken efteråt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • durgnas
                            • June 2007
                            • 232

                            #14
                            ok då provar jag ha i mer pmdd. Men ska jag verkligen ha i dubbelt på en gång eller ska jag ta i det i två omgångar? Dessa prickalger sätter de sig på glaset oxå? får lite mörka prickar på glaset som jag får ta bort varje vecka.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Tror inte det spelar någon större roll om du kör enkel eller fulldos när du göder. Växtera kommer inte känna skillnad på det, förmodligen inte algerna heller. Skillnaden är att näringen kanske räcker längre.

                              Dessa prickalger sätter de sig på glaset oxå?
                              Jupp.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...