Frågor om pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Frågor om pmdd

    Hej!

    Har några frågor om pmdd.

    Har funderat på att köpa PMDD Micro+ från haack.se.

    1: Ska man dosera 10ml från varje flaska varje gång, eller 10ml sammanlagt från alla 3?

    2: Mitt akvarievatten har ph på ca 7,5. Kan man använda Pmdd då?

    3: Sänker pmdd ph-värdet? Kan det bli farligt för fiskarna om ph-värdet åker upp o ner när man doserar?

    4: Har läst att vissa fiskars fenor klibbar ihop av pmdd, stämmer det?

    5:Om man använder pmdd, behöver man inte då också "näringstabletter" för vissa växters rötter?

    Mvh Charlotte
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Charlottis
    Hej!

    Har några frågor om pmdd.

    Har funderat på att köpa PMDD Micro+ från haack.se.

    1: Ska man dosera 10ml från varje flaska varje gång, eller 10ml sammanlagt från alla 3?
    Från varje flaska 10 ml/100 liter per vecka.
    2: Mitt akvarievatten har ph på ca 7,5. Kan man använda Pmdd då?
    Japp
    3: Sänker pmdd ph-värdet? Kan det bli farligt för fiskarna om ph-värdet åker upp o ner när man doserar?
    Nope

    4: Har läst att vissa fiskars fenor klibbar ihop av pmdd, stämmer det?
    Det kan jag inte tänka mig.

    5:Om man använder pmdd, behöver man inte då också "näringstabletter" för vissa växters rötter?
    Det är inget som jag använder och inget som är nödvändigt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Från varje flaska 10 ml/100 liter per vecka.
      Japp
      Nope

      Det kan jag inte tänka mig.

      Det är inget som jag använder och inget som är nödvändigt.
      Mycket korta och klara svar Man tackar så mycket!

      Vet du hur länge det håller sig i flaskan efter att man blandat ihop det?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det brukar vara Nutrisi som kan gelatera sig, hur det är med Micron vet jag inte. Även om det blir lite klägg i flaskan kan man använda det ändå och sila det genoom ett Melittafilter om man tycker det.
        Mina står inte i kylen, är bara blandade med kranvatten men får ändå inte detta skit på ca en månad iaf, sedan om dubbeldos av ämnena i 0,5 liter vatten som jag har spelar roll har jag inte en aning om...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • NathalieBorgman
          • June 2008
          • 218

          #5
          Hej! En till liten fråga om pmdd, frågade lite förut om pmdd vilket jag skulle köpa.
          och det berodde på Kh värdet mjukt eller hårt vatten, men vad har det för skillnad på Kh och Ph? Jag har Ph test men inget Kh test måste jag ha det för att veta vilken sorts pmdd jag ska köpa?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            KH säger hur hårt ditt vatten är.
            Vill du veta ditt KH så kan du nog gå in på din hemkommunens hemsida och söka dig fram till vattenverket där det säkerligen står.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              #7
              Blev lite influerad av det där med att kolla upp hårdheten.
              Sidan för min kommun vill ange detta värde med dh dock, är det samma?

              Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande.

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Alla mina flaskor står i kylskåpsdörren, min NutriSi blandar jag genom att dubbelkoka vattnet.

                Koka en liter vatten i en rostfri kastrull i 20 minuter under lock, låt svalna, koka upp och låt koka i ytterligare 20 minuter, låt svalna, fyll på tom 500ml fantaflaska eller liknande och blanda i 5ml citronsyra(finns att köpa i livsmedelsaffärer)skaka och tillsätt 10ml NutriSi.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • Charlottis
                  • December 2007
                  • 579

                  #9
                  Finns ju två olika o välja på, Micro+ och NutriSi. Har för mig att vi har lite hårdare vatten (finns nog papper på här någonstans), men om man skulle hälla i fel, vad händer? Jag menar om jag väljer Micro+ och vi råkar ha mjukt vatten, blir det katastrof då?

                  Behöver man citronsyra o kokat vatten o sånt till Micro+ också?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Charlottis
                    Finns ju två olika o välja på, Micro+ och NutriSi. Har för mig att vi har lite hårdare vatten (finns nog papper på här någonstans), men om man skulle hälla i fel, vad händer? Jag menar om jag väljer Micro+ och vi råkar ha mjukt vatten, blir det katastrof då?

                    Behöver man citronsyra o kokat vatten o sånt till Micro+ också?
                    Eftersom vi säkerligen har ganska liknande vattenkvalité så är det NutriSI du bör ha, sedan om det är Micro du fått tag i så funkar det säkerligen det med.
                    Kh i mitt kranvatten ligger på runt 3, och jag är tveksam om ditt skulle vara annorlunda, om du nu inte har egen brunn.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Charlottis
                      • December 2007
                      • 579

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Eftersom vi säkerligen har ganska liknande vattenkvalité så är det NutriSI du bör ha, sedan om det är Micro du fått tag i så funkar det säkerligen det med.
                      Kh i mitt kranvatten ligger på runt 3, och jag är tveksam om ditt skulle vara annorlunda, om du nu inte har egen brunn.
                      Det är just det, vi har egen brunn. Men det ska nog gå att ta reda på. Var går gränsen för mjukt/hårt vatten?
                      Har för mig att jag läst något papper vi har hemma förut, men inte hittat några uppgifter om kh. Dock stod det om några tyska grader...dH kanske? Är det samma sak som kh?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nope, det är inte samma sak. dH mäter oftast mängden kalcium och magnesium, medans KH mäter mängden karbonater.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Charlottis
                          Det är just det, vi har egen brunn. Men det ska nog gå att ta reda på. Var går gränsen för mjukt/hårt vatten?
                          Har för mig att jag läst något papper vi har hemma förut, men inte hittat några uppgifter om kh.
                          Hoppas att det blir för dig som det var för mig när jag hyrde en lägenhet och vattnet kom från en egen brunn. Jag har varken förr eller senare haft så fina växter och bra tillväxt utan co2 som jag hade då.
                          Det var ca 15 år sedan, så växtintresset var inte lika utbrett som det är nu, men hujedamig vad det växte...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Spiksoppa
                            • September 2008
                            • 62

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Hoppas att det blir för dig som det var för mig när jag hyrde en lägenhet och vattnet kom från en egen brunn. Jag har varken förr eller senare haft så fina växter och bra tillväxt utan co2 som jag hade då.
                            Det var ca 15 år sedan, så växtintresset var inte lika utbrett som det är nu, men hujedamig vad det växte...

                            Vi har egen brunn hemma och skulle föredra kommunalt vatten Det är så jäkla hårt vatten från våran brunn! Men det beror ju såklart på vart man bor ju...

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Som Deffen skrev så om det står en siffra angiven som dH så är det GH som avses.
                              KH finns sällan med på vattenanalyser, däremot alkalinitet.
                              KH och Alkalinitet är inte samma sak men KH-testerna för akvariebruk mäter faktiskt alkalinitet och inte KH så i praktiken för oss akvarister kan vi sätta KH=alkalinitet.

                              Alkaliniteten brukar anges som motsvarande mg/l (ppm) CaCO3.
                              Dela den siffran med 17.86 så får du fram KH som dH (tyska hårdhetsgrader)
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...