För lite växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alvakvarium
    • January 2009
    • 85

    För lite växter?

    Nu när jag har sett på andras akvarium på bilder och så, så börjar jag fundera på om jag har för lite växter. Jag ska göra en så bra beskrivning som det går på vilka växter jag har, för jag har ingen aning om vad de heter. Jag har ett 100 Liters akvarium.
    - Två "krukväxter", en med rosa aktiga blad som är väldigt lång, och en med många, breda, långa blad som är ganska så stor.
    - Tre långsmala växter, ni vet sånna som man kan köpa för sig för några kronor.
    - En gammal, rätt så sliten växt med bara några blad kvar, men för övrigt är ganska så stor.
    - Tre små, låga växter i framdelen av akvariumet.
    Hoppas det är information tillräckligt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter inte som om du har för mycket iaf. Om du tänker dig en akvarieväxt, en sådan som sitter i kruka. En lätträknad "regel" kan man gå efter, och det är en kruka/ 10 liter vatten.
    Har man detta så blir det ganska tätt planterat, lite beroende på vad det är för växter. Med den infon du lämnade kan man översätta till ca 4 krukor, och lite beroende på hur tätt du vill ha det i karet kan du utöka antalet.
    Sedan är det bara betraktaren, dvs du, som kan avgöra om du tycker det är för mycket eller för lite växter då smaken är som baken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Alvakvarium
      • January 2009
      • 85

      #3
      Okey, tack Visste inte riktigt. Skulle det räcka om jag köpte typ 3,4 krukväxter till, jag menar för fiskarnas bästa ?

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        krukväxterna ska du nog ta veck från karet. dom kommer dö inom kort och ruttna och försämra vattnet. undvik att plantera krukväxter i karet.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Alvakvarium
          Okey, tack Visste inte riktigt. Skulle det räcka om jag köpte typ 3,4 krukväxter till, jag menar för fiskarnas bästa ?
          Om det är krukade akvarieväxter, så visst skulle det funka.
          Men har du bara bra syresättning i karet ändå så bryr sig inte fiskarna så mycket om växterna om du inte har fiskar som fäster rommen vid lek på dessa.
          Sedan hjälper växter även till att gömma yngel som kanske skulle blivit uppätna, så tätt planterat i ungfödares akvarium är inte fel.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Alvakvarium
            • January 2009
            • 85

            #6
            Okej Tack för all hjälp

            Kommentar

            Arbetssätt...