Uppehåll med PMDD = Katastrof?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Uppehåll med PMDD = Katastrof?

    Hej.

    Det gäller mitt 222L Akvarium.

    Det har tidigare fungerat bra, både Svärdplantor, Hygrophila och Valisineria har växt hyffsat, hållt sig gröna och fina och inte tappat blad alls.

    Jag har gjort vattenbyten varannan vecka på ca 30-40% och tillsatt PMDD, sedan gjorde jag ett mindre uppehåll och drog ut på vattenbytena då det dunstar ganska mycket vatten och då tillsatt PMDD när växterna sett ut att behöva.

    Så började först svärdplantorna bli ihåliga i bladen, tunnas ur och bli bruna runt hålen. Gick tillbaka till vattenbyten en gång i veckan och full dos PMDD rätt fort men nu efter 2 veckor så har Hygrophilan fortsatt att tappa blad och se klen ut. Svärdplantorna fick jag slänga utom några som blev väldigt fåbladiga efter de dåliga bladen togs bort.

    Hur länge kan man få vänta tills det vänder och får rätsida med gödningen? Är det enbart för att detta karet var bortskämt med konstant gödning innan som det inte tålde att gå ner i dos?

    Just nu växer det bra i de andra karen oavsett gödning eller ej, det är bara detta 222L som växterna tar stryk i.

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det där är faran med att inte hålla en konstant vattenbytes+gödnings regim. Du vet aldrig riktigt hur mycket näring växterna har och när dom väl börjar påvisa näringsbrister är det för sent att göra något åt det. Ofta häver man ner en massa mer gödning och sedan pendlar det så fram och tillbaks och växterna får aldrig acklimatisera sig till en specifik miljö.

    Med ryckiga/slumpmässiga vattenbyten kommer du ha extremt svårt att få glada växter, och vara mycket mottaglig för algodlingar.

    Om du har svårt med att hålla vattenbytesregimer tycker jag helt klart du ska skissa på att gå över till lowtechstuket där man helt förlitar sig på att bottnen mineraliserar resterna från övermatade fiskar - och aldrig gör vattenbyten (eller vattenbyten om man måste suga upp gyttja eller tycker att vattnet blir för gult). Med en ordentligt tilltagen autogödare som garanterat matar firrarna varenda dag + jordbotten + få vattenbyten tror jag du skulle kunna få rejäl sprutt på de växterna du nämner.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Jag har två akvarier som funkar väldigt bra utan vattenbyten men med en halv dos PMDD varje vecka. De har inte jorbotten men är fyllda av frodiga växter och endast marginellt med alger. Under semestrarna när jag är bortrest 3 veckor klarar sig karen med matningsmaskinen utan PMDD. Förmodligen är bottnarna så inkörda att det går bra.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Bowman
        • December 2008
        • 1318

        #4
        Men i "vanliga" fall om man kör med PMDD och sen slutar så kan det gå åt pipan?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          Jag har två akvarier som funkar väldigt bra utan vattenbyten men med en halv dos PMDD varje vecka. De har inte jorbotten men är fyllda av frodiga växter och endast marginellt med alger. Under semestrarna när jag är bortrest 3 veckor klarar sig karen med matningsmaskinen utan PMDD. Förmodligen är bottnarna så inkörda att det går bra.
          Precis. Har man en fungerande mineralisering (=glad välfungerande botten) så är akvariet betydligt mindre kinkigt vad gäller näringsförändringar.

          Men i "vanliga" fall om man kör med PMDD och sen slutar så kan det gå åt pipan?
          Slutar man göda så gör man det för att man vill döda växterna, och då tycker man förmodligen det är okej med döda växter. Då har det alltså inte gått åt pipan =)

          Men alla former av snabba förändringar generellt är inget växter diggar, däremot brukar alger trigga sin fortplantning såfort dom märker förändringar i främst ammoniumnivåer, ljusnivåer och syrenivåer.

          En snabb nedgång i näringstillgång för växterna kommer få dom att fotosyntetisera mindre och ta upp mindre ammonium - dvs akvariet blir mer syrefattigt samtidigt som det finns mer ammonium och detta är i princip ideala förhållanden för att trigga vilande algsporer. Det tyder på att dom inte har någon konkurrens, vilket ju stämmer när växterna står näringsbegränsade.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Bowman
            • December 2008
            • 1318

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Precis. Har man en fungerande mineralisering (=glad välfungerande botten) så är akvariet betydligt mindre kinkigt vad gäller näringsförändringar.


            Slutar man göda så gör man det för att man vill döda växterna, och då tycker man förmodligen det är okej med döda växter. Då har det alltså inte gått åt pipan =)

            Men alla former av snabba förändringar generellt är inget växter diggar, däremot brukar alger trigga sin fortplantning såfort dom märker förändringar i främst ammoniumnivåer, ljusnivåer och syrenivåer.

            En snabb nedgång i näringstillgång för växterna kommer få dom att fotosyntetisera mindre och ta upp mindre ammonium - dvs akvariet blir mer syrefattigt samtidigt som det finns mer ammonium och detta är i princip ideala förhållanden för att trigga vilande algsporer. Det tyder på att dom inte har någon konkurrens, vilket ju stämmer när växterna står näringsbegränsade.
            Alltså, att börja höfta lite då och då med PMDD är inte att rekommendera? Börjar man måste man alltid fortsätta och dessutom sköta vattenbyten exakt osv.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Alltså, att börja höfta lite då och då med PMDD är inte att rekommendera?
              Nej det funkar sällan i långa loppet. Det går naturligtvis och då beror det på att man höftar väldigt bra och stabilt. Dvs egentligen inte höftar alls..

              Börjar man måste man alltid fortsätta och dessutom sköta vattenbyten exakt osv.
              Ja eller om man tycker att man inte orkar det, konvertera till lowtech utan vattenbyten/gödning och istället matar regelbundet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Precis. Har man en fungerande mineralisering (=glad välfungerande botten) så är akvariet betydligt mindre kinkigt vad gäller näringsförändringar.
                Putar in en fråga här jag hoppas det är oki för trådskaparen.

                men Defdac- vad av din erfarenhet tycker du är den bästa botten att ha?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Hittills har lite kattsand (Katty kattströ) under grus funkat bäst för mig. Med lite menar jag att jag strödde bara precis så mycket att glaset täcktes på bottnen, och sedan toppade jag med så mycket grus jag ville ha.

                  Nu testar jag 1/3-del jord blandat med 2/3-delar grus, och jag har är inte imponerad änsålänge - men det är ganska nyuppsatt.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Nej det funkar sällan i långa loppet. Det går naturligtvis och då beror det på att man höftar väldigt bra och stabilt. Dvs egentligen inte höftar alls..


                    Ja eller om man tycker att man inte orkar det, konvertera till lowtech utan vattenbyten/gödning och istället matar regelbundet.
                    Fast vattenbyten gör jag ju så klart en gång i veckan.
                    Men det verkar, i alla fall för mig, lite för avancerat med PMDD just nu.
                    Speciellt eftersom man inte kan sluta uttan att rubba balansen sen.

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Men det verkar, i alla fall för mig, lite för avancerat med PMDD just nu.
                      Speciellt eftersom man inte kan sluta uttan att rubba balansen sen.
                      Det låter vettigt. Balans och stabilitet är a och o.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Hittills har lite kattsand (Katty kattströ) under grus funkat bäst för mig. Med lite menar jag att jag strödde bara precis så mycket att glaset täcktes på bottnen, och sedan toppade jag med så mycket grus jag ville ha.

                        Nu testar jag 1/3-del jord blandat med 2/3-delar grus, och jag har är inte imponerad änsålänge - men det är ganska nyuppsatt.
                        när jag har råd att göra om i mitt 200L kar så ska jag göra med någon botten och har funderat på vad som verkar bäst för växterna.

                        men då får jag tänka på kattsanden. vad tror dom om att ha ett lager näckrosjord eller nåt likande också?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          men då får jag tänka på kattsanden. vad tror dom om att ha ett lager näckrosjord eller nåt likande också?
                          Jord+Lera brukar bli trådalgsodling. Jag tror det funkar så att mineraliseringbakterierna får tuppjuck och kör järnet rakt upp i vattnet med hjälp organiska syror i torven/jorden som fungerar som kelator för det mineraliserade järnet och alltså gör det vattenlösligt.

                          Antingen eller brukar jag alltså rekommendera och man får då två markant olika typer av botten. Jordbotten mineraliserar fiskskit bra, dvs är bra för lowtechs. Lerbotten är som en gigantisk järn/mikrodepå vilket underlättar i hightechs så man slipper göda sig trött med mikrogödning.
                          Senast redigerad av defdac; 16 January 2009, 19:10.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Alltså jag har fått olika uppgifter:

                            Om jag ahr ett 200 liters akvarium och byter låt säga 100 liter vatten.

                            Ska jag då göda 20 ml (Dvs. för 200 liter) eller bara 10 ml (Dvs. för de 100 literna jag hällde ut)?
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Ska jag då göda 20 ml (Dvs. för 200 liter) eller bara 10 ml (Dvs. för de 100 literna jag hällde ut)?
                              Du frågar helt enkelt om du ska göda med en enkel eller dubbeldos. Normala akvarier behöver oftast bara en enkeldos, men kör du CO2-anläggning och en massa ljus behövs det en dubbeldos.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...