blommande svärdplanta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    blommande svärdplanta

    Ja, den blommar nu igen ... och vad ska jag göra?

    Ska jag låta den överblomma och sedan klippa stängel strax under nya blad och sätta ner i sanden?

    Eller kan jag klippa bort blommorna på en gång och plantera ny liten planta? Rotas den lätt eller måste jag ha mycket gödning i botten?

    Kan blommorna vara skadliga för fiskarna?

    Hoppas nån av er vet lite mer om denna fina växt
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    klipp bort blomman eftersom det tar energi från växten att låta blomman växa.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      jag brukar låta växterna blomma i mitt kar. får dom regelbundet med näring så skadar det inte plantan att blomma. det är inte skadligt för fiskarna. så du kan själv bestämma om du vill ha blommorna kvar eller inte.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av Flaxss
        jag brukar låta växterna blomma i mitt kar. får dom regelbundet med näring så skadar det inte plantan att blomma. det är inte skadligt för fiskarna. så du kan själv bestämma om du vill ha blommorna kvar eller inte.

        aha, där ser man. Jag lär mig något nytt varje dag på zoopet
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          jag brukar låta växterna blomma i mitt kar. får dom regelbundet med näring så skadar det inte plantan att blomma. det är inte skadligt för fiskarna. så du kan själv bestämma om du vill ha blommorna kvar eller inte.
          bra, anubias brukar jag låta blomma - ancistrusarna älskar att äta den

          Men kan jag plantera de nya bladen efteråt direkt i sanden eller ska den först rotas på nåt sätt?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Låt den vara kvar på stängeln så kommer det en helt nya plantor på stängeln och dessa utvecklar även ett eget rotsystem så det blir så här: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1064460 och då kan du plantera dessa.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              aha, där ser man. Jag lär mig något nytt varje dag på zoopet
              tydligen var den redo att blomma och då dör plantan inte.

              Kommentar

              • Anna_mvb
                • September 2007
                • 436

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Låt den vara kvar på stängeln så kommer det en helt nya plantor på stängeln och dessa utvecklar även ett eget rotsystem så det blir så här: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1064460 och då kan du plantera dessa.
                Tack Anders, då väntar jag lite och ser utvecklingen (den blommar just i karet som jag hade problem med NO2 i går)

                Vilka fina bilder på växter!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tack.
                  Gör du på detta viset så har du snart fler Svärdsplantor än vad du har plats för...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Delta2004
                    • November 2016
                    • 77

                    #10
                    Hej,
                    tar upp denna gamla tråd då jag har en liknande fråga och länken i svaren fungerar inte längre.
                    Jag har en svärdplanta som blommade och nu finns det en ny planta längst upp. Den är rätt stor nu med flera blad (se länk) men saknar fortfarande rötter.
                    Jag vill gärna plantera den. Ska jag vänta tills rötter kommer eller hur gör jag?
                    Tack!
                    Bilduppladdningsfunktionen är avaktiverad hos PixelTopic Vi hänvisar till andra bilduppladdningstjänster på internet. Kanske kommer PixelTopic att återuppstå i framtiden, men det finns inget planerat för detta just nu. onelifeinterior.com Mellan 2010-2018 var PixelTopic en av de ledande tjänsterna i Sverige för att ladda upp bilder på nätet. Bilder som berättar historier Vi gör det enkelt … Fortsätt läsa ”Ladda upp bilder”

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ja vänta tills den har lite rötter
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Delta2004
                        • November 2016
                        • 77

                        #12
                        Tack!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...