mossa till räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    mossa till räkkar

    Nu har jag varit runt i många akvariebutiker i Göteborg men jag hittar ingen mossa. Finns det någon butik i Göteborg som säljer mossa?? Vilken??? Alltså någon annan mossa än javamossa för det har jag redan.
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Zookompaniet har flame, weeping, christmas mm.

    Kommentar

    • Rolle85
      • January 2009
      • 124

      #3
      Jag såg att Hornbachs akvarieavdelning säljer nån slags mossa i små burkar för 39kr/st.

      Finns de nått man kan tillsätta i ett akvarie för att stimulera beväxning? Och vad är isåfall nackdelarna med att tillsätta nått sånt medel, jag ska ha både räkor, sniglar och fiskar i akvariet.
      Senast redigerad av Rolle85; 13 January 2009, 09:02.
      15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
      54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
      35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag kör utan gödning i mina räkkar, och i dessa har jag lite olika växter samt mossor och det växer redigt bra...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #5
          Ursprungligen postat av Salta Katten
          Zookompaniet har flame, weeping, christmas mm.
          Typ den enda affären jag inte varit i, det är ju typiskt. Får nog ta ett kik där med.

          Kommentar

          • cillan
            • February 2007
            • 562

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag kör utan gödning i mina räkkar, och i dessa har jag lite olika växter samt mossor och det växer redigt bra...

            Vilka räkor har du? Det ska gå bra att ha PMDD i kar med körsbärsräkor.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag kör utan ändå, och jag har Körsbär, Gröna och Orangea samt RC i lite olika kar så varför chansa.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • cillan
                • February 2007
                • 562

                #8
                Jag kör med och jag har körsbär. De är jätteröda och fina och nu har jag sett några yngel oxå.

                Fast det är klart att växer det så är det ju helt onödigt

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Kul, och tänk då hur många räklingar som du inte ser...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Ja å nu har vi börjat portionera över alla platys, guppys och black molly till det nya karet så då kanske det blir fler. Var förresten i Åleds i går, mycket trevlig affär och när han hörde att vi hade kört ända från Gbg för att bara besöka hans affär rullade han nästan ut röda mattan, i alla fall så frågade vi efter en fisk som passar ihop med räkor och han rekommenderade rubytetra så den köpte vi (Vi har ju ganska stort kar för att bara ha räkor i så därför ville vi ha någon liten fisk). Visst kan säkert ta en och annan räkbebis men med mysket mossa blir det nog bra. Jättefina är de. Lite svårt att hitta info om dem bara. Han var så himla intressant att lyssna på och han berätta jättemycket. Ångrar att vi inte var där innan vi startade det nya karet men då visste vi inte om affären, hade vi vetat hade vi kört med bottenfilter. Kan rekommendera den affären väldigt mycket.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Bottenfilter råder det delade meningar om, men jag har dessa i alla mina kar och det funkar kanon, i de mindre kör jag bara med dessa filter och absolut i räkkaren, i mina större kar har jag även ytterfilter.
                      Det är säkerligen Arnold du pratade med och det är en luring, han har minst en räv bakom varje öra men kan väldigt mycket och har hållt på i många år.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Rolle85
                        • January 2009
                        • 124

                        #12
                        Ursprungligen postat av cillan
                        Vilka räkor har du? Det ska gå bra att ha PMDD i kar med körsbärsräkor.
                        Vad står PMDD för och finns de i zooaffärer? Jag har körsbärsräkor men är osäker om de medlet gör att man får mer alger på glaset?
                        15 L Körsbärsräkor, snäckor, harneskmalar.
                        54 L Pansarmalar, Platys, Mal, Långstreckade pansarmalar.
                        35 L Black Crystal, Red Crystal, White Pearl.

                        Kommentar

                        • cillan
                          • February 2007
                          • 562

                          #13
                          PMDD finns inte i affär. Du kan läsa mer om det här och beställa: http://www.haack.se/pmdd/ (hoppas det är ok att länka till den sidan). Du kan oxå söka på PMDD här på forumet och läsa mer om det. Jag tror inte att det ger mer alger på glaset, det har det aldrig blivit i min kar i alla fall.

                          Kommentar

                          • Bowman
                            • December 2008
                            • 1318

                            #14
                            Ursprungligen postat av cillan
                            PMDD finns inte i affär. Du kan läsa mer om det här och beställa: http://www.haack.se/pmdd/ (hoppas det är ok att länka till den sidan). Du kan oxå söka på PMDD här på forumet och läsa mer om det. Jag tror inte att det ger mer alger på glaset, det har det aldrig blivit i min kar i alla fall.
                            Det verkar så himla struligt med PMDD, jag har varit intte ett par ggr på div. sidor för att beställa PMDD, det slutar med att jag inte fattar vad jag skall beställa.

                            Hur dum är jag?

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bowman
                              Det verkar så himla struligt med PMDD, jag har varit intte ett par ggr på div. sidor för att beställa PMDD, det slutar med att jag inte fattar vad jag skall beställa.

                              Hur dum är jag?
                              Jättedum!
                              Jag tror att den där känslan att det känns struligt övergår till aha, var det så enkelt så fort du får hem allt.

                              Vill man inte strula med att köpa bulk så köper man färdiga portionspaket.
                              Då finns det bara två val kvar, mjukt eller hårt vatten?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...