Vad är detta för mossa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    Vad är detta för mossa?

    Vi har fått någon okänd liten mossa som växer precis i vattenlinjen på bakgrunden i vårt akvarium. Den är väldigt fin, och det är kul att den är där, men vi undrar vad det är?

    Ibland släpper en liten del av den och flyter iväg på vattenytan, som en liten mini-flyväxt. Den verkar trivas med att leva även på det sättet. Är det någon tropisk art som hängt med växterna på något vänster, eller är det en svensk mossa som tagit sig in? Har tyvärr ingen mossflora hemma, så jag har gått bet på att identifiera den. Någon som har bättre koll på detta, tro? Bild nedan.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Jens A.; 13 January 2009, 11:30.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Jag tycker att det liknar någon slags svensk vitmossa (t ex Sphagnum), men jag ser inte riktigt på bilden. Är skotten plattade eller har de små grenar runt om? Om du verkligen vill veta kan du posta en bit till nordiska riksmuseet. Mossor är löjligt svåra att artbestämma.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Efter att ha fått lite tips, grävt fram min gamla lupp och hämtat hem bestämningslitteratur från jobbet, så kommer jag fram till att det rör sig om en Fissidens-mossa, eller kalkkällmossa, Philonotis calcarea.Skulle behövt en riktig stereolupp för säkerställa det, men det är så långt jag kommer med de grejor jag har.
      Senast redigerad av Jens A.; 14 January 2009, 11:02.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Kan mycket väl vara kalkkällmossa, det vet jag inte, men den verkar vara hyfsat vanlig på just BTN-bakgrunder. Väldigt snygg också. Akvarielagret har nånting som är väldigt likt där mossan på nästan alla sina bakgrunder i butiken, och jag hade förut en rätt fin växt på min bakgrund (som jag sen torkade ihjäl när vattennivån sjönk - den verkar kräva jämn vattennivå och hyfsad luftfuktighet).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...