Vilken algätare ska man välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joakim.anderberg

    Vilken algätare ska man välja?

    Efter att ha läst runt en del på denna sida har jag insett att algätande fiskar nästan är ett måste i ett akvarium.

    Har tidigare haft en mal i mina akvarium (typ Ancistrus tror jag) och den verkade göra mycket nytta och jag tycker även dessa är väldigt fina.

    Men nu har jag läst att Siamesisk algätare är en bättre algätare. Stämmer detta?

    Vilken av dessa två sorter har störst tendens att börja käka växter istället? För det vore inte alls bra.

    När ska man tillsätta en algätare efter att ha nystartat ett akvarium? Vissa säger direkt andra säger efter en månad?

    Har ett nystartat 112l med 7 nyköpta plantor av olika sort där jag har 4 platy. Kan tilläggas att jag även ska ha 3-4 Black molly, dessa tar väl en del alger också men antar att det inte räcker?
    Senast redigerad av Gäst; 11 January 2009, 22:01.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ursprungligen postat av joakim.anderberg
    Efter att ha läst runt en del på denna sida har jag insett att algätande fiskar nästan är ett måste i ett akvarium.

    Har tidigare haft en mal i mina akvarium (typ Ancistrus tror jag) och den verkade göra mycket nytta och jag tycker även dessa är väldigt fina.

    Men nu har jag läst att Siamesisk algätare är en bättre algätare. Stämmer detta?

    Vilken av dessa två sorter har störst tendens att börja käka växter istället? För det vore inte alls bra.

    När ska man tillsätta en algätare efter att ha nystartat ett akvarium? Vissa säger direkt andra säger efter en månad?

    Har ett nystartat 112l med 7 nyköpta plantor av olika sort där jag har 4 platy.
    När dina Platy "gått in" karet kan du gott skaffa dig en eller två Ancistrus
    Siameser behöver lite mer simutrymme och 112L är för litet för ett gäng vuxna Siameser enligt mig.
    Risken finns att dina Ancistrus börjar ge sig på växterna men det gäller de flesta algätare. Mata dina malar några gånger i veckan så minskar du risken avsevärt
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Själv hade jag en siames i mitt 112liters förut, den trivdes riktigt bra. Men såklart måste du ju veta vad du ska göra av den när den "växt ur" akvariet. Annars tycker jag ottosar är både söta och bra algätare, men det är vad jag tycker =)
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • joakim.anderberg

        #4
        Är det lämpligt att bara ha en Ancistrus? Eller man kanske ska ha två, en hane och en hona?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av joakim.anderberg
          Efter att ha läst runt en del på denna sida har jag insett att algätande fiskar nästan är ett måste i ett akvarium.

          Har tidigare haft en mal i mina akvarium (typ Ancistrus tror jag) och den verkade göra mycket nytta och jag tycker även dessa är väldigt fina.

          Men nu har jag läst att Siamesisk algätare är en bättre algätare. Stämmer detta?

          Vilken av dessa två sorter har störst tendens att börja käka växter istället? För det vore inte alls bra.

          När ska man tillsätta en algätare efter att ha nystartat ett akvarium? Vissa säger direkt andra säger efter en månad?

          Har ett nystartat 112l med 7 nyköpta plantor av olika sort där jag har 4 platy. Kan tilläggas att jag även ska ha 3-4 Black molly, dessa tar väl en del alger också men antar att det inte räcker?

          är väl en sanning med modifikation att man måste ha algätare i karet.
          själv har jag exempelvis ett 222 liters utan en enda algätare.
          och jag hittar inga alger alls i det karet.......

          men, om man nu vill ha en algätare, så är det nog bra med ancistrus
          och siameser. fördeler med siameser är att de tar en del av de alger
          som ancistrus inte tar, exempelvis tofsalger.

          ancistrus har en benägenhet att slafsa i sig växter.
          väldigt många som har ancistrus har väldigt svårt att få
          ordning på svärdsplantor, det är som godis för dom.

          mina ancistrus är riktigt tråkiga, de slafsar i sig alla växter
          utom hornsärven och anubias.

          i små kar så fungerar även otocinclus som algstädare.

          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            tänk nu på att en del malar skitar ner ganska rejält.

            allt som de tuggar isig kommer ut andra ändan om man säger så.

            särskilt de malar (ex ancistrus) som tuggar en del rötter kan ibland
            skita ner vattnet rejält.

            vilket innebär att du inte kan ha så många andra fiskar i karet om man har
            många malar.

            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            Arbetssätt...