co2 snillen spekulerar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pnilla
    • October 2005
    • 22

    co2 snillen spekulerar

    ibland får man ju lite konstiga idéer.. satt och funderade på co2 gödning av mina växter.. finns ju fina co2 anläggningar att köpa o.s.v.
    fick syn på min soda stream apparat och tanken slog mej.. vad händer om jag kolsyrar kranvatten och häller i akvariet?

    är det nån som kan ge mej nån respons på min dumma idé.. kan det över huvudtaget göra någon nytta.. eller skada?

    som sagt.. snillen spekulerar!
  • ivanelvis
    • February 2004
    • 408

    #2
    ingen bra ide.. det blir svajiga co2 nivåer o toffsalgerna kommer som ett brev på posten.
    hemsida
    http://hem.bredband.net/b734176/

    Kommentar

    • Pnilla
      • October 2005
      • 22

      #3
      okej, ja jag kan tänka mej att det blir så.. bara en dum idé som trillade in i en stund av uttråkning..

      Tackar så mycket för ditt svar

      Kommentar

      • fesoj
        • November 2007
        • 250

        #4
        men det går att bygga om aparaten till ett co2 system!
        112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          En del slår ju vichyvatten i akvariet...

          Kommentar

          • Pnilla
            • October 2005
            • 22

            #6
            hmm.. ja vichyvatten borde ju rimligen ha lika mycket co2 i alla flaskor.. så då kanske det funkar. Med en sodastream blir d ju lite olika varje gång så då blir det kanske lite svajigt.

            Det går säkert att bygga om apparaten.. men jag tror inte jag ska ge mej in på det.. dom verkar klara sig rätt bra utan co2 mina växter.. ska se bara jag får hem alla firrar så det blir lite befolkat i akvariet..

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              hmm.. ja vichyvatten borde ju rimligen ha lika mycket co2 i alla flaskor.. så då kanske det funkar
              Hmm.. En flaska klosyrat vatten blir utvädrat på mångra minuter i ett vanligt akvarium, så det spelar inte så stor roll vilken CO2-halt vattnet i flaskan har..

              Dvs du kommer få hoppande CO2-nivåer om du tänker slå i lite kolsyrat vatten då och då. Ingen bra idé alls faktiskt av två olika orsaker:

              1) Toffsalger verkar gå igång på varierande CO2-halter. Toffsalger är jättejobbiga att bli av med för dom som inte vill ha dom, men kan naturligtvis vara önskade av akvarister som vill odla denna algform till sina fiskar.

              2) Växter som får en liten fjutt CO2 då och då struntar i att acklimatisera sig till låga CO2-nivåer, dvs dom struntar i att bygga upp det dyra karboanhydrat-enzymet. Detta enzym gör att växterna kan använda bikarbonatet i vattnet som kolkälla. Dvs du lurar växterna på en av sina potentiellt största kolkällor under vattnet.

              Detta gör att dom bara får lite kol vid varje tillfälle som du skjutsar ner flaskan med kolsyrat vatten, och eftersom växter består av runt 50% kol så kommer det alltså betyda urusel tillväxt - dom behöver ha ett konstant inflöde på kol.

              Visst kanske det bubblar fint från några växter just när du har hällt i men det är också det enda fotosyntesen dom kommer leva på till nästa gång du häller ner en ny flaska.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...