Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Trådalger

    För 2 veckor sedan så böt jag ut mina två sera 15 w rör mot ett SunGlo och ett FloraGlo. Igår började jag även använda Easy life Profito.

    Idag upptäcker jag att mina växter har börjat få trådalger på sig. Vad är det som utlöst detta och hur behandlar jag?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alger brukar komma pga svajjiga ammoniumnivåer (fisklast och matning kombinerat med krassliga växter och krassligt filter) eller plötsliga miljöförändringar, t ex förändring av ljusintensitet.

    Beroende på vilka närinsförhållanden som råder i akvariet när förändringen kommer så brukar olika alger dyka upp. Är vattnet främst järnrikt, vilket det förmodligen är om du bara göder med Profito, så brukar trådalger dyka upp.

    Ett litet glädjeämne är dock att trådalger gillar ungefär samma förhållanden som växter, bara det att trådalgerna reagerar snabbare. Håller man en stabil miljö med stabil näringstillförsel och ljusmängd så brukar växterna tillslut börja ta tillvara på de bättre förhållandena och komma ikapp och tillslut, förhoppningsvis, konkurrera ut trådalgerna.

    Det kan tyckas lite taskigt att få alger om man förbättrar livsbetingelserna för växterna, men har man inte rejäl växtmängd så får man nästan räkna med ett litet algutbrott och sedan ha lite is i magen med att fortsätta sin utstakade gödningsväg.

    Man ska kolla nogrannt efter nya snabbt växande skott på växterna som är algfria och hålla tillit till att dom håller sig algfria. Sedan låter man växterna växa till sig och allteftersom trimma bort algangripna delar.

    Kommer inte den nya algfria tillväxten på växterna inom någon vecka så bör man nog dock dra öronen åt sig och kolla om det inte är något mer än järn (Profito) som fattas. Man kanske även bråkar för mycket med bottnen och filtret vid vattenbytena och låter aldrig akvariet riktigt stabilisera sig vilket brukar leda till återkommande nya utbrott. Stabilitet är väldigti viktigt vad gäller växter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...