Vad är det för växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    Vad är det för växter?

    Flytväxt som förökar sig snabbt och flyter runt i små buketter, sprider sig genom att skjuta sticklingar åt sidorna:





    Är det här java mossa?


    Så här ser samma mossa ut i mitt räkkar, där verkar det trivas jättebra:


    Och denna långa vackra sak, som förökar sig snabbt, men sticklingar som blir som små solfjädrar lite härvarstans i karet. Den blir över 50 cm lång och bladen är ca 1 cm breda, det är den stora som växer längst med hela vasen:


    /Lina
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    OJ.. Vad mäktig vas!
    Lite OT: Vad har du för levande däri?

    Visst är det javamossa du har, det andra vet jag inte
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Ursprungligen postat av Linapina
      Flytväxt som förökar sig snabbt och flyter runt i små buketter, sprider sig genom att skjuta sticklingar åt sidorna:






      /Lina
      det är en Limnobium laevigatum tror jag. växter kan förökas ''igenom'' att man tar sticklingar. men en växt kan inte göra sticklingar själv.
      Senast redigerad av Flaxss; 07 January 2009, 00:44.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Linapina

        Och denna långa vackra sak, som förökar sig snabbt, men sticklingar som blir som små solfjädrar lite härvarstans i karet. Den blir över 50 cm lång och bladen är ca 1 cm breda, det är den stora som växer längst med hela vasen:


        /Lina
        är en Vallisneria americana (gigantea) (är dock inte säker på vilken art).
        den förökar sig med skott(typ av rotskott) och inte sticklingar.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Vad Flaxss menar är att sticklingarna inte är sticklingar utan skott vilket din "amazonas frogbite" skjuter om du bara ger den lite mer ljus och näring än den verkar ha fått det senaste.

          Det där ser ut som Steenes vas, har du snott hans räkvas eller?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Vad Flaxss menar är att sticklingarna inte är sticklingar utan skott vilket din "amazonas frogbite" skjuter om du bara ger den lite mer ljus och näring än den verkar ha fått det senaste.

            Det där ser ut som Steenes vas, har du snott hans räkvas eller?
            exkat det var det jag skulle få fram, så här sent på natten är jag för trörtt för att formulera mig ordentligt. sticklingar är ju nåt som man själv tar utan rötter som man sedan själv rotar.

            Kommentar

            • Linapina
              • July 2008
              • 595

              #7
              Tack för alla svar!, nu ska jag försöka besvara er:

              Vasen är en sån som Stene har, den finns med i hans tråd om vaserna. Jag snodde inte vasen, men idén kom från honom.
              I den bor det körsbärsräkor och äppelsnäckbebisar. Råkade få med rom från pansarmalar i den, så igår jagade jag yngel i vasen... De är flyttade till samma kar som mor och far deras bor i.

              Jag ska skriva upp all info jag fick om växterna ialla fall.
              Stikclingar, skott, ja, ni förstod kanske vad jag var ute efter att förklara ialla fall Ska försöka hålla isär begreppen (undrar hur många mail jag kommer på zoopet som vill tillrättavisa denna miss...)

              Jag fick visst besked på alla mina frågor, så jag får tacka så jättemycket för den superba hjälpen!

              Kommentar

              • Linapina
                • July 2008
                • 595

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Vad Flaxss menar är att sticklingarna inte är sticklingar utan skott vilket din "amazonas frogbite" skjuter om du bara ger den lite mer ljus och näring än den verkar ha fått det senaste.

                Det där ser ut som Steenes vas, har du snott hans räkvas eller?
                Jo jag missade att skriva, tog loss en "bukett" bara för att visa, men jag köpte 2 för några veckor sen, och nu är det över 10 buketter... Så jag tror de får näring och belysning. Eller menade du att själva buketten ska bredda sig och bli större i diameter?

                Kommentar

                Arbetssätt...