Rengöra växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Rengöra växter

    Går det på något sätt att rengöra växter med något preparat för att ta bort sniglar och deras ägg?

    Jag sätter snart igång med ett nytt akvarie och vill då flytta växter ifrån mitt gamla. Har dock små "kanelbulle" sniglar i detta akvarie, som jag försöker bli av med (sniglarna alltså), vill inte ha in den ohyran i mitt nya.
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Lycka till! Men jag tror att det blir svårt. Man skölja växterna och de finns de som använder kemikalier. Jag gillar inte onödiga kemikalier.
    Släng i nåra pakistanbotior i ditt nya kar så ser de till att varje tillstymmelse till nya kanelbullsniglar blir uppätna!
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Ursprungligen postat av MattiasL
      Lycka till! Men jag tror att det blir svårt. Man skölja växterna och de finns de som använder kemikalier. Jag gillar inte onödiga kemikalier.
      Släng i nåra pakistanbotior i ditt nya kar så ser de till att varje tillstymmelse till nya kanelbullsniglar blir uppätna!
      Jag har inte sett några kemikalier som man kan använda för detta. Det enda jag har sett är fällor.

      Gillar inte heller kemikalier, egentligen. Men hade tänkt lägga växterna i ett bad, givetvis utan fisk, och sedan skölja rent dem ordentligt.

      Har skaffat mig Anetome helena snäckor, dock fick jag endast med mig en hem ifrån affären (Herkules Zoo i Göteborg). Det var den sista. Hittade dock en kille på Zoonen som sålde, så jag har beställt av honom. Han skall skicka när det blir varmare.

      Pakistanbotior blir lite för stora i mitt akvarie, så det går tyvärr bort.

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Ursprungligen postat av Ferengi
        Gillar inte heller kemikalier, egentligen. Men hade tänkt lägga växterna i ett bad, givetvis utan fisk, och sedan skölja rent dem ordentligt.
        Lägg växterna i alunlösning några minuter och skölj sedan under rinnande vatten. Prova om det dödar snigeläggen. Jag har bara desinficerat växter utan någon avsikt att ta bort snigelägg... Men det kan vara värt ett försök kanske.
        Senast redigerad av DAHLBERG; 06 January 2009, 17:34.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          Ursprungligen postat av DAHLBERG
          Lägg växterna i alunlösning några minuter och skölj sedan under rinnande vatten. Prova om det dödar snigeläggen. Jag har bara desinficerat växter utan någon avsikt att ta bort snigelägg... Men det kan vara värt ett försök kanske.
          Toppen, skall prova. Alltid ger det nåt...
          Var kan man köpa alunlösning, Apoteket?

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Exakt
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Tackar och bockar, skall prova.

              Kommentar

              Arbetssätt...