Dosering PMDD och EC?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Dosering PMDD och EC?

    Hur bör jag dosera PMDD och EC i mitt 60L kar, vet att det inte går att säga exakt men riktlinjer

    Har 2x15W lysrör, skall nog köpa aquarell eller Power-Glo men nu sitter det ett Philips 840 och ett aqua-glo i rampen.

    Planen är att ha HC i karet, har det nu, men de växer inte och har blivit indränkta i trådalger, gjorde precis en rejäl rensning i karet för att försöka få bukt med algerna vilket resulterat att det troligen inte är mera än 10% av volymen som är växter, förutom HC så är det främst Gärlört(även den växt som iprincip är bortklippt totalt för att bli av med alger, men rotsystemet är kvar så det kommer troligen växa upp fort igen).

    Som sagt var, hur bör jag dosera PMDD och EC?
    Har tidigare kört 10ml av varje flaska varje vecka vid vattenbyte och 2ml EC varje morgon, har inte haft något bubblande föränn omkring 2-3h innan ljuset släcks vilket jag är förbryllad över

    Ledsen om det blev ett rörigt inlägg, börjar bli trött.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    EC ska doseras från 1ml/50l avarievatten upp till max 2ml/50l akvarievatten vilket i ditt fall blir mellan 1,2-2,4ml, pmdd doseras från normaldos 10ml/100l akvarievatten upp till dom nivåer som ett växtkar på koldioxid med 110% växtmassa under en sol av MH förbrukar.

    Eftersom du mer eller mindre kan göda hejdlöst så länge du kör ett stort veckovis delvattenbyte är det bara algerna du triggar genom förändrade gödningsrutiner.

    Alltså din ljusmängd är boven i dramat och det som tar tid på sig att komma igång är fotosyntesen, rekommenderar aquarelle och reflektorer om du inte redan har detta.

    Hur många ljustimmar har du haft och kör du koldioxid?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Tack så för svaret, känner att jag behöver komma igång och lära mig mer om det här på allvar nu.

      Ursprungligen postat av Gaffel
      EC ska doseras från 1ml/50l avarievatten upp till max 2ml/50l akvarievatten vilket i ditt fall blir mellan 1,2-2,4ml, pmdd doseras från normaldos 10ml/100l akvarievatten upp till dom nivåer som ett växtkar på koldioxid med 110% växtmassa under en sol av MH förbrukar.
      Jo, jag har koll på de doser som är rekommenderade, men bör jag trycka i mer PMDD om jag kör med EC än om jag kör utan, rent generellt?

      Eftersom du mer eller mindre kan göda hejdlöst så länge du kör ett stort veckovis delvattenbyte är det bara algerna du triggar genom förändrade gödningsrutiner.
      Trådalger brukar triggas väldigt lätt av förändringar i karet? Jag tror jag fick dem när jag började dosera EC.

      Alltså din ljusmängd är boven i dramat och det som tar tid på sig att komma igång är fotosyntesen, rekommenderar aquarelle och reflektorer om du inte redan har detta.
      Misstänkte detta men tack för att du bekräftade det
      Aquarell kan jag inte köpa här i stan, men Power-Glo finns att få tag på för ungefär 150kr/rör, hur bör jag göra, köpa Power-Glo i stan eller få tag på Aquarell? Om ja, var bör man beställa det?

      Hur många ljustimmar har du haft och kör du koldioxid?
      Kör 12h per dag, mellan 11-23.
      Har tyvärr inte Co2 i karet ännu, har min tub här och beställningen på regulator med splitter till mina detta och mitt andra blivande växtkar lägger jag idag troligtvis.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Du kommer sannolikt inte få något bubbel utan CO2, att du trots det ser bubbel innan ljuset släcks är fenomenalt/otroligt. Speciellt med så lite växter.

        Jag har inte sett någon som klarat HC utan CO2 och väldigt mycket ljus.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Du kommer sannolikt inte få något bubbel utan CO2, att du trots det ser bubbel innan ljuset släcks är fenomenalt/otroligt. Speciellt med så lite växter.

          Jag har inte sett någon som klarat HC utan CO2 och väldigt mycket ljus.
          Det är inte ofta jag ser bubbel i HCn, brukar bara bilas några småbubblor i varje knippe men inte mycket mer. Men övriga växter i karet brukar bubbla timmarna innan ljuset släcks.

          Det som förbryllar mig är att för några månader sedan hade jag friskt bubblande växter i hela karet(hade inte HC då) från 2-3h efter att ljuset tänts och fram till det släcktes... Detta händer inte längre. Skall tillläggas att jag hade säkerligen 50-60% av karet fyllt med växter nu, rensat ut massor i hopp om att bli av med trådalgerna.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Nu bubblar i både Gärlörten och Papegojbladen (ett par bubblor per sekund som flyter upp ifrån karet iaf) men inte mer än någon enstaka bubbla per minut i HCn,
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Tänkte låna tråden nu när ni verkar färdiga..

              Kör sedan tidigare ca 15ppm CO2 och dubbeldos PMDD med Micro+ men har börjat få lite cyano. Läste en gammal tråd med bla dig defdac och blev av med lite rädsla jag tidigare haft att överdosera KNO3.
              tråd:


              Kan detta bli bra? Ska även tillsätta normaldos EC så länge flaskan räcker...


              Flaskor
              500ml vatten och 3tsk KH2PO4 => dos 50ml/1000l
              500ml vatten och 2tsk K2SO4 => dos 50ml/1000l

              Tillsats Dos heldos dosering

              Vattenbyte Fre-Sön
              KNO3 x3 6krm 3.5tsk
              Mikro+ x1.5 5krm 1.5tsk
              K2SO4 x1.5 50ml 75ml
              KH2PO4 x1 50ml 50ml

              Mellan vattenbyten (Tis-Tors)
              KNO3 x1 6krm 1tsk
              Mikro+ x0.5 5krm 0.5tsk
              K2SO4 x0.5 50ml 25ml
              KH2PO4 x0.5 50ml 25ml
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag har blivit lite latare nuförtiden med att beräkna dosering->ppm. Hur många ppm nitrat doserar du totalt under veckan?

                Jag har även numera totalt förkastat att modifiera individuella näringsnivåer för att hämma/missgynna alger då jag märkt att växterna mår så otroligt mycket bättre med en gödningsregim satt i sten. Jag kan rubba min gödningsregim på så sätt att jag ibland hoppar över en dosering om jag märker dåligt bubbel, en massa slam och jag typ gjort om designen och därför nitrifikationen och mineraliseringen är pajjade. Då brukar bubblet hoppa igång konstigt nog, som om dom blir hämmade av för mycket gödning.

                Innan jag gjorde om akvariet senaste gången så hade jag också börjat få lite Cyano längs framkanten på akvariet. Eftersom alla växterna växte bra och bubblade fint så ville den aldrig riktigt komma igång och blomma men det kom alltid lite längs framkanten under veckan.

                Anledningen till att dom började visa sitt fula tryne var att jag en gång rotade upp en massa växter till en växtauktion utan att göra vattenbyte och att jag samtidigt decimerade mitt största bestånd av växter. Detta skapade rejäl oordning på nivåerna och förmodligen fick jag en liten ammoniumspik som denna gång fick både trådalger och cyano att dyka upp. När jag gjorde om akvariet märktes det vilka otroligti stora gömda depåer av slam/gyttja som hade byggts upp och förmodligen var det pga dessa syreslukande depåer som Cyanon såg sin chans. Cyano verkar rejält syrekänslig. Minsta syredipp + ammoniumspik får dom att gå igång.

                Efter omdesign och total omstart har jag inte sett dom igen, men skulle dom visa sig igen skulle jag inte tveka att använda Tetramedica GeneralTonic för att med brute force slå ihjäl dom. När dom väl fått fotfäste kan man nästan inte göra någonting annat än mörkläggning eller generaltonic-kur och se till att hålla växterna på absolut topphumör.

                Att fippla med nitrat/fosfat-manipulering har gett upp hoppet på. Växt/filter-glädje och att hålla slamnivåer låga verkar funka generellt bäst vad gäller alla alger.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Jag har blivit lite latare nuförtiden med att beräkna dosering->ppm. Hur många ppm nitrat doserar du totalt under veckan?

                  Jag har även numera totalt förkastat att modifiera individuella näringsnivåer för att hämma/missgynna alger då jag märkt att växterna mår så otroligt mycket bättre med en gödningsregim satt i sten. Jag kan rubba min gödningsregim på så sätt att jag ibland hoppar över en dosering om jag märker dåligt bubbel, en massa slam och jag typ gjort om designen och därför nitrifikationen och mineraliseringen är pajjade. Då brukar bubblet hoppa igång konstigt nog, som om dom blir hämmade av för mycket gödning.

                  Innan jag gjorde om akvariet senaste gången så hade jag också börjat få lite Cyano längs framkanten på akvariet. Eftersom alla växterna växte bra och bubblade fint så ville den aldrig riktigt komma igång och blomma men det kom alltid lite längs framkanten under veckan.

                  Anledningen till att dom började visa sitt fula tryne var att jag en gång rotade upp en massa växter till en växtauktion utan att göra vattenbyte och att jag samtidigt decimerade mitt största bestånd av växter. Detta skapade rejäl oordning på nivåerna och förmodligen fick jag en liten ammoniumspik som denna gång fick både trådalger och cyano att dyka upp. När jag gjorde om akvariet märktes det vilka otroligti stora gömda depåer av slam/gyttja som hade byggts upp och förmodligen var det pga dessa syreslukande depåer som Cyanon såg sin chans. Cyano verkar rejält syrekänslig. Minsta syredipp + ammoniumspik får dom att gå igång.

                  Efter omdesign och total omstart har jag inte sett dom igen, men skulle dom visa sig igen skulle jag inte tveka att använda Tetramedica GeneralTonic för att med brute force slå ihjäl dom. När dom väl fått fotfäste kan man nästan inte göra någonting annat än mörkläggning eller generaltonic-kur och se till att hålla växterna på absolut topphumör.

                  Att fippla med nitrat/fosfat-manipulering har gett upp hoppet på. Växt/filter-glädje och att hålla slamnivåer låga verkar funka generellt bäst vad gäller alla alger.
                  Tror NO3 skulle hamna på 20ppm, PO4 ca 1ppm och Fe ca 0.2ppm + det som kommer från matningen. Matar ju 4ggr per dag för diskusarna också så det kan kanske bli en del. Doseingen är fördelad som 2/3 vid vattenbyte och 1/3 mitt i veckan.

                  Har sett att jag har en del slam mellan växterna som är svårt att suga bort. Kan det ligga bakom kanske? Kan inte EC hjälpa också nu när mängden inte är enorm. Gick lite på dina funderingar sist jag hade cyano och jag lyckades "göda" bort dem då faktiskt men kommer inte ihåg exakt hur.
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    När jag punktsprayat min Cyano med EC så har den inte reagerat. Den har inte heller reagerat på punktdosering av Apotekets 3% väteperoxid (H2O2).

                    Däremot får du säkert en gynnsam effekt av mer EC på växterna som i sin tur kommer må bättre och generellt ge algerna en tuffare miljö.

                    Doserar jag själv mer än 10 ppm NO3 i veckan så får jag vad som ser ut som kalciumbrister på vissa växter. Har jag ovanpå det dåligt med snabbväxare måste jag krypa ner ännu mer i dosering. Jag vågar inte riktigt tänka på vad som skulle hända om jag ovanpå det hade en massa nitratalstrande fiskar i akvariet. Eventuellt är organiskt nitrat "snällare" än rena mineraler typ KNO3, men jag vet inte riktigt hur jag ska testa det utan att skaffa en oherrans massa fisk.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      När jag punktsprayat min Cyano med EC så har den inte reagerat. Den har inte heller reagerat på punktdosering av Apotekets 3% väteperoxid (H2O2).

                      Däremot får du säkert en gynnsam effekt av mer EC på växterna som i sin tur kommer må bättre och generellt ge algerna en tuffare miljö.

                      Doserar jag själv mer än 10 ppm NO3 i veckan så får jag vad som ser ut som kalciumbrister på vissa växter. Har jag ovanpå det dåligt med snabbväxare måste jag krypa ner ännu mer i dosering. Jag vågar inte riktigt tänka på vad som skulle hända om jag ovanpå det hade en massa nitratalstrande fiskar i akvariet. Eventuellt är organiskt nitrat "snällare" än rena mineraler typ KNO3, men jag vet inte riktigt hur jag ska testa det utan att skaffa en oherrans massa fisk.
                      10ppm = dubbeldos med andra ord... Hur mycket extra kan jag tänkas behöva dosera mellan vattenbytena för att hålla detta tror du? Om jag doserar efter 10ppm men det förbrukas så att jag hinner ner till nästan 0ppm så kommer jag ju aldrig att ha mer än 3.33ppm i akvariumet (1/3 vattenbyte). Som du ser på bilderna har jag ju en del växter och min begynnande cyano kan ju tyda på låga KNO3-värden. Ganska mycket polysperma vilka ju är väldigt snabbväxande.

                      Tror du att jag kan dosera enkeldos (pmdd.se) KH2PO4, enkledos Micro+ och dubbeldos KNO3 för att hålla mig runt 10ppm KNO3 med 15ppm CO2 och EC utan att få bristsymptom? Många doserar ju enkeldoser helt utan EC eller CO2 med goda resultat
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        kolla gärna denna tråd också.. Ska flytta tror jag (tyvärr så har jag riktigt bra grannar nu men man kan ju inte bo i 3:a hela livet)

                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          När jag punktsprayat min Cyano med EC så har den inte reagerat. Den har inte heller reagerat på punktdosering av Apotekets 3% väteperoxid (H2O2).
                          Testade med det som första åtgärd och det hände inget.
                          Däremot tog jag bägge mina veckodoser av KNO3 och punktdoserade med och det tyckte inte Cyanon om. (blev alltså punkdoserat två gånger i veckan, även under gruset)
                          All cyano var helt borta efter två veckor, helt utan annan behandling.

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Med punktdosering menas att man strör Salpeter ner efter botten där Cyanon finns bara då eller?

                            Men är verkligen cyano allergisk mot KNO3??
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Ursprungligen postat av sme_h
                              Men är verkligen cyano allergisk mot KNO3??
                              De två gånger jag haft cyano så har de i bägge fallen gått bort med KNO3.
                              Om det i sin tur har med att göra att mina nitrat nivåer varit för låga just då kan jag inte svara på.

                              Jag punktdoserar lösning med en spruta på 1ml, kommer bra ner under grusen med då. Lite pill men funkar det så funkar det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...