jordbotten-torv=neoner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sting
    • September 2007
    • 481

    jordbotten-torv=neoner?

    Hur funkar en "jordbotten" om man bara har torv?(Walstad, massor med växter) Tänkte att neonerna skulle uppskatta det.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Jag har enbart torv under mitt grus och är inte nöjd, mina cryptocorner verkar inte gilla det så värst mycket.

    Kommentar

    • sting
      • September 2007
      • 481

      #3
      Men vad hade du tänkt ha annars? Blommjord? Det är ju typ bara torv i det? Vad tycker de andra växterna då? Jag har bara mossa vallisneria o vattenpest..

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Kaktusjord eller såjord brukar rekomenderas, sen skulle jag nog krossa lite snäckskal och ha i bottnen så det inte blir så surt. Vallisneria och vattenpest kan du ha med vilket substrat som helst då de är så lättskötta. En sak som är viktig i jordbottenburkar är att ha mycket rotade växter tex cryptocorner, vallisneia och svärdplantor mm för att få ner syre i bottnen så det inte bildas svavelväte. Om jag var du skulle jag köpa ett par lotusar då det är lättskötta och trivdes bra i min torvbotten, sen har de ett stort rotsystem, om du trimmar bort ytbladen så håller de sig små och fina och skuggar inte de andra växterna.

        Vad har du för kar, filter och belysning?

        Kommentar

        • sting
          • September 2007
          • 481

          #5
          Jah har haft walstad akvarie förut, men aldrig med "ren" torv. Jag hade ett akvarie över, och en jäkla massa växter som jag inte ville slänga.. så tänkte att jag prövar Nu är dem i iaf!

          Kommentar

          Arbetssätt...