Fråger om växtakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NathalieBorgman
    • June 2008
    • 218

    Fråger om växtakvarium?

    Har ett litet akvarium som jag funderar på
    att göra om till växt akvarium, då jag märkt
    att växterna där i växer jätte mycket sedan
    jag börjat med Easy Carbon och har nu några frågor.

    Bästa lyset som jag kan ha?
    ( det är ett sex kantigt med speciella
    lysrör)
    Kan jag ha alg ätare?
    Tillsätta något mer än Easy Carbon?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Bästa lyset som jag kan ha?
    Det du tycker är snyggt. Det är mycket viktigare att välja riktigt bra reflektorer.

    Kan jag ha alg ätare?
    Jupp.

    Tillsätta något mer än Easy Carbon?
    Ja Easy Carbo är bara koltillsättning. Växterna behöver även en helhetsgödning, t ex PMDD.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Wickberg
      • October 2007
      • 76

      #3
      Hej,
      Kul att du vill ha ett växtakvarium Jag började med detta för ett och ett halvt år sedan så kanske jag kan svara på en del frågor. Om någon med mer erfarenhet ser inlägget får ni gärna påpeka om jag skrivit något galet.

      Easy Carbo är ett medel som ska fungera som kolkälla för växterna, detta behövs för en fungerande fotosyntes. Du behöver förmodligen också någon form av växtnäring. Vissa använder lateritkulor som man trycker ner under sanden, andra akvarieägare föredrar jordbotten men jag skulle rekkomendera antingen tropicas aquacare eller PMDD lite beroende på hur stort akvarium du har. Du kan givetvis ha algätare i akvariet Det du bör undvika är fiskar som äter växter som vissa ciklider och kongotetror.

      Vad gäller lysrören är det intressant att veta vilket fabikat och wattantal det är. Det finns även flera andra faktorer som spelar in men det kan andra här inne ge bättre svar på. Men om det funkar bra nu ser jag ingen anledning till att ändra det. Håll dig till det du vet funkar! Det skulle också vara intressant att veta vilka växter du har i akvariet?

      Till sist kan jag rekomendera www.plantswap.se om du vill fördjupa dig ytterligare. Du kan naturligtvis få mycket bra info här på zoopet men ju fler källor desto bättre!

      Lycka till!

      Kommentar

      • Wickberg
        • October 2007
        • 76

        #4
        Hehe, du hann före mig defdac ;-)

        Kommentar

        • NathalieBorgman
          • June 2008
          • 218

          #5
          Tror att det kan vara svårt att få tag på speciella lysrör till mitt akvarium,
          så det blir nog dem som sitter i, också får jag inte plats med nån reflektor.
          men jag tror att det är dugligt ljus då växterna trivs och växer nu.

          Jag har inga namn på växterna men ska fixa fram det, då jag bara än så länge
          har köpt växter från vanligt zoo.

          Har försökt förstå vad PMDD är för nått men aldrig fått nån koll på det riktigt.

          Kommentar

          • larsemil
            • June 2008
            • 172

            #6
            PMDD står för typ Poor mans bla drops.. Minns inte riktigt. Det är en näring som är VÄLDIGT mycket billigare än den du köper i vanlig butik. Du kan beställa den från http://www.haack.se/pmdd/ där det kostar typ 40 kronor. Det är en gödning som tillfredställer de flesta behov som växterna har. Jag använder pmdd, har ingen koldioxid eller easycarbo och har inte världens bästa ljus och jag har helt okej fart på växterna.

            Ett annat trick för att få bättre ljus med den armatur man har är att måla den vit på insidan, då reflekteras mer ljus ner i karet. Se till att ha en färg som inte släpper ut några konstiga kemikalier bara.

            Kommentar

            Arbetssätt...