Hur mycket ljus till växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jagsjalv
    • February 2006
    • 139

    Hur mycket ljus till växterna

    Hej! Precis som rubriken lyder undrar jag hur mycket ljus växterna behöver per dygn? Och skulle man kunna tända akvariumen någon timme på morgonen och sedan låta det släckas och sedan tändas igen efter cirka fyra timmar för att då vara tänt till kvällen/natten?

    Om akvariumena:
    325 liters med mycket cryptocoryne, vallisneria och vattenpest. Här är det soligt på dagen.

    220 liters står i källaren och enda ljuset är från ljusrampen. Här är det mycket snabbväxande arter som javamossa, vattenpäst etc.

    150 liters ser ut som det på 220 liter och står även det i källaren med ljusrampen som enda ljuskälla.
    /André
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Akvariet ska vara tänt sammanhängande 10-12 timmar. Det är enligt vad jag fått lära mig inte bra att ge växterna onaturliga belysningstider med avbrott i deras fotosyntes. Jag har själv mina timers inställda på att tändas på förmiddagen och sedan lysa in på kvällen. Mna kan dessutom ha en svag kvällsbelysning med diodlampor för att efterlikna ett mysigt månsken.
    Solljus är mycket bra för växtakvarier, så där kan kanske belysningstiden med rören vara lite kortare. Man får prova sig fram.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • fesoj
      • November 2007
      • 250

      #3
      hur många W/liter räknar man med i teorin? :P
      112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

      Kommentar

      • Uli
        • December 2008
        • 51

        #4
        jag har timer. lyser 7-11 och 15- 23. fick rådet att ha så för att undvika alger. trevligt för mig som är hemma morgon och kväll. fotosyntesen startar direkt.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av Uli
          jag har timer. lyser 7-11 och 15- 23. fick rådet att ha så för att undvika alger. trevligt för mig som är hemma morgon och kväll. fotosyntesen startar direkt.

          Du avbryter ju växternas fotosyntes om du ger dem ett avbrott mitt på dagen. Tror du det händer ofta i naturen?

          Kommentar

          • jagsjalv
            • February 2006
            • 139

            #6
            Ursprungligen postat av Uli
            jag har timer. lyser 7-11 och 15- 23. fick rådet att ha så för att undvika alger. trevligt för mig som är hemma morgon och kväll. fotosyntesen startar direkt.
            Det är precis så jag vill ha det också.
            /André

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Du avbryter ju växternas fotosyntes om du ger dem ett avbrott mitt på dagen. Tror du det händer ofta i naturen?
              här skrev defdac om fotosyntes.

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Ursprungligen postat av Flaxss

                Se där! Dock var det väl inte HELT släckt, utan hälften av belysningen släcktes bara? Det är väl ungefär samma sak som om det skulle komma ett moln som täcker för solen? Eller har jag helt fel?

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Se där! Dock var det väl inte HELT släckt, utan hälften av belysningen släcktes bara? Det är väl ungefär samma sak som om det skulle komma ett moln som täcker för solen? Eller har jag helt fel?
                  jag vet ju inte mycket mer än så. jag har det släkt (avbrott på 2timmar) under dagen och jag ser ingen skillnad på tillväxt eller att växterna mår sämre. växer jätte bra! natten är ju ett ''naturligt'' avbrott.

                  kör med pmdd och kol och näringskulor har bra reflektorer och lysrören Power-glo och Sylvania Aquastar . växer som bara den alltså.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Nu glömde du skriva att du kör med måsvingar vilket bara det på 2 x 30W i ett 175 är ett stort ljus i det stora mörkret..
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • jagsjalv
                      • February 2006
                      • 139

                      #11
                      Eftersom fotosyntesen uppenbarligen startar direkt bör det inte var någon fara med att göra ett avbrott under dagen. Men hur klarar fiskarna detta? Blir deras sömn/vakentid förstörd?
                      /André

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av jagsjalv
                        Eftersom fotosyntesen uppenbarligen startar direkt bör det inte var någon fara med att göra ett avbrott under dagen. Men hur klarar fiskarna detta? Blir deras sömn/vakentid förstörd?
                        fiskarna mår inte dåligt av det.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...