Några samlade växtfrågor.(Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Några samlade växtfrågor.(Bilder)

    Hej!

    Grönt är skönt - men jag skulle behöva lite hjälp.

    1. Windelöv på rot: Hur ska jag sköta den? Klippa bort brun/svarta växtdelar?
    Om man vill ta skott från den, hur gör man?

    2. Växer även javamossa på 3 rötter jag har, kan man bara klippa bort en bit och sätta fast någon annanstans i akvariet? (typ på en bit rot med fiskelina)

    3. Vet inte vad växten heter men det blir Bild nr 4.
    Den ser allmänt dassig ut och det fastnar hela tiden massa grums på den. Varför trivs den inte i akvariet?

    100L med ett 20w Aqua Glo T8(61cm). Normala vattenvärden och 26 grader varmt.
    c:a 6-700 l/h
    Byter vatten 2ggr veckan med minst 20% per gång.

    3 malar och ett par panduro går där i.

    Mycket rötter.

    4. Har en röd växt i mitt Newbie-växtkar som inte vill ta sig. alla andra växter mår bra och ser riktigt fräscha ut.
    Vad ska jag göra med denna? (temp 26grader, nått Philips TLD 15w. till 60L )

    5. Sista bilden, nån form av gräs-planta som jag klippte ner pga att den hade mkt alger längre upp på stråna.
    Växer otroligt långsamt trots PMDD osv. (26grader, Juwel Rio 180 original belysning)

    Tar gärna emot tips om dessa 'problem', och har också en annan fråga angående plantering, hur får jag växterna att stanna kvar på sin plats i gruset på bästa sätt? Vissa växter som inte har stora rotsystem är så svåra att plantera. Och man vill ju inte ha den där vadden som man får dom i när man köper dom...

    Tacksam för svar/tips

    Gott nytt!

    /Markus
    Bifogade filer
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Arbetssätt...