Alternativt sätt att tillföra CO2 & Syre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bjojoj
    • December 2006
    • 35

    Alternativt sätt att tillföra CO2 & Syre?

    Blev slagen av en tanke... Skulle man inte kunna använda en reaktor/diffusor tillsammans med luft för att tillföra både syre och co2 samtidigt? Skulle mängden tillförd co2 bli ointressant tror ni? Tänker mig att man kunde använda en luftpump ansluten till en behållare med biobollar som i sin tur är ansluten till en vattenpump/filtret.
    Luften innehåller ju bägge gaserna, men jag har inte koll på om andelen co2 är tillräcklig för att göra skillnad med den här metoden jämfört med vanlig ytvattenrörelse. Borde ju dock innehålla en hel del med tanke på fokuset i miljödebatten. Om så är fallet skulle man ju med denna metod kunna bidra till förbättrad miljö... skatteavdrag kanske
    Tankar, funderingar?
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    I luftat vatten är kväve (78,1%) och syre (20,9%) de dominerade gaserna. Mängden syre som kan lösa sig i vattnet är beroende av vattentemperaturen, i 1-gradigt vatten löser sig ca 14,25 mg per liter, i 10-gradigt endast 11,25 och stiger vattentemperaturen till 20 grader löser sig inte mera än 9 mg/liter (vid 101,3 kPa och 100% luftfuktighet). Lufttrycket spelar en roll, vid högre lufttryck löser sig mera gas i vattnet. Då vattnets gasinnehåll överstiger den mängd som vattnet kan innehålla vid respektive temperatur får man ett gasövertryck. Överskottet strävar till att övergå till gasbubblor i vattnet.

    Många som pysslar med växtakvarier får så pass hög gasblandning i karet från växterna så det bildas ett gasövertryck utan extern hjälp i form av syrepump.
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • bjojoj
      • December 2006
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av patdah
      I luftat vatten är kväve (78,1%) och syre (20,9%) de dominerade gaserna. Mängden syre som kan lösa sig i vattnet är beroende av vattentemperaturen, i 1-gradigt vatten löser sig ca 14,25 mg per liter, i 10-gradigt endast 11,25 och stiger vattentemperaturen till 20 grader löser sig inte mera än 9 mg/liter (vid 101,3 kPa och 100% luftfuktighet). Lufttrycket spelar en roll, vid högre lufttryck löser sig mera gas i vattnet. Då vattnets gasinnehåll överstiger den mängd som vattnet kan innehålla vid respektive temperatur får man ett gasövertryck. Överskottet strävar till att övergå till gasbubblor i vattnet.

      Många som pysslar med växtakvarier får så pass hög gasblandning i karet från växterna så det bildas ett gasövertryck utan extern hjälp i form av syrepump.
      Vad innebär luftat vatten? Vatten som man pumpat luft igenom, eller vatten som man löst luft i?
      Just syretillförseln tänkte jag som alternativ i kar med fiskar/djur som är känsliga för rörelse blandat med individer med högre syrekrav.
      Har du liknande info kring co2 ?
      Senast redigerad av bjojoj; 30 December 2008, 01:01.

      Kommentar

      • patdah
        • November 2007
        • 659

        #4
        Luftat vatten = vatten som får stå i öppet kärl några timmar.

        co2 funkar nästan på samma vis i vatten... kallare vatten håller mer co2 än varmt vatten... dessvärre vill våra fiskar och växter ha varmt vatten...
        /Patrik

        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

        Kommentar

        • bjojoj
          • December 2006
          • 35

          #5
          Ursprungligen postat av patdah
          Luftat vatten = vatten som får stå i öppet kärl några timmar.

          co2 funkar nästan på samma vis i vatten... kallare vatten håller mer co2 än varmt vatten... dessvärre vill våra fiskar och växter ha varmt vatten...
          Aha. Vad tror du effekten skulle bli av den metod jag klurade på? Mest i fråga om co2, eftersom syresättningen blir större med ytvattenrörelse (då bör ju löst luft ge liknande effekt). Försumbar jämfört med "riktig" co2-tillförsel, eller meningsfull jämfört med pump som sätter ytan i rörelse?

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Jag har varit inne på samma saken men då fick jag förklarat för mig att det inte skulle funka... och när jag har försökt lösa syre med en reaktor för co2 verkar det bara bygga på mer och mer syre i reaktorn utan att det löses upp på samma vis som koldioxid löser upp sig i vatten.
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • bjojoj
              • December 2006
              • 35

              #7
              Okej, skumt att syret inte löstes. Fick du någon effekt vad gäller co2 då?
              Kom förresten på nu att en bonus med att få med syre skulle vara att en reaktor med biobollar även skulle fungera som filter med syrekrävande bakterier.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av bjojoj
                Okej, skumt att syret inte löstes. Fick du någon effekt vad gäller co2 då?
                Kom förresten på nu att en bonus med att få med syre skulle vara att en reaktor med biobollar även skulle fungera som filter med syrekrävande bakterier.
                Syre 02 är 30+ ggr svårare att lösa i vatten än Co2, de rest gaser man oftas får över i sina reaktorer är just o2 som är kvar efter man löst ut C i vattnet..
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • bjojoj
                  • December 2006
                  • 35

                  #9
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  Syre 02 är 30+ ggr svårare att lösa i vatten än Co2, de rest gaser man oftas får över i sina reaktorer är just o2 som är kvar efter man löst ut C i vattnet..
                  Det förklarade ju saken, men får det några egentliga negativa effekter?

                  Fick också en ny tanke på ett filter placerat mellan vattenyta och ramp med biobollar i, med form som en bred flatbottnad ränna. Vattnet från pumpen får rinna genom rännan och tillbaka ner i karet. Utloppet från detta filter skulle man ju kunna utforma på ett antal olika sätt; små hål i botten på rännan, utlopp i ena änden etc. Utloppet från pumpen likaså; strilrör ovanför rännan, mynning i ena änden av rännan osv.
                  Detta borde ju kunna ge samma effekt som min tidigare idé (om den nu har någon), men med god funktion som biofilter på köpet? Eller vad krävs för ett välfungerande biofilter med aeroba bakterier? Hmm, då kanske syret går åt till nedbrytningen istället...

                  Jag har nog för mkt fritid Får nog skaffa fram pengar så jag kan fylla den med fler akvarier och fiskar Jag är i vilket fall glad över att ni intresserar er och delar med er av kunskaperna ni besitter. Är det någon som har andra idéer och förslag för att utnyttja co2 direkt från luften, är ni såklart hjärtans välkomna att ventilera (oavsiktlig ordvits) dem i tråden!

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    CO2 i luften runt os ligger i snitt på 380ppm i volym och för att utvinna och utnyttja detta så kommer det att krävaz rätt mycket iaf om du skall ha ner det i karet.
                    Och hade det varit enkelt att få ner i karen hade det varit lika enkelt att få bort det från atmosfären =O)


                    Bättre köra mäsk eller på flaska(gasform)
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • bjojoj
                      • December 2006
                      • 35

                      #11
                      Ursprungligen postat av peterhaack
                      CO2 i luften runt os ligger i snitt på 380ppm i volym och för att utvinna och utnyttja detta så kommer det att krävaz rätt mycket iaf om du skall ha ner det i karet.
                      Och hade det varit enkelt att få ner i karen hade det varit lika enkelt att få bort det från atmosfären =O)


                      Bättre köra mäsk eller på flaska(gasform)
                      Med utgångspunkt i det du skriver så drar jag slutsatsen att växter i akvarium med co2-tillförsel har förutsättning att växa mkt bättre än växter någon annanstans i naturen. Stämmer det? Eller det kanske är mer korrekt att formulera det som att det går att få en högre koncentration av växter att växa bra i akvariet jämfört med i naturen förresten. Detta gäller ju i trädgården också, fast då handlar det om kväve och andra näringsämnen istället som man tillför.
                      Erkänner att jag är ute på lite djupt vatten här, men är inte din slutsats om atmosfären lite förhastad? Det är ju trots allt en bit från atmosfären och ner till en höjd som kan anses enkel att jobba med åtgärder på. För co2 sjunker väl inte ner undan för undan i takt med att koncentrationen i lägre luftskikt minskar? Eller menar du att koncentrationen skulle minska överlag tack vare "utblandning" via vindar etc?

                      Hur stor del av tillförd co2 i akvariet kan utnyttjas och hur stor del läcker ut som extra co2 (extra jämfört med om ingen co2 hade tillförts)? Fast jag antar att ett svar kräver ganska mycket.


                      Hur det än ligger till med dessa saker, vill jag passa på att önska alla ett gott nytt år och hoppas ni får en minnesvärd afton. Skål!

                      Kommentar

                      • peterhaack
                        • November 2004
                        • 1752

                        #12
                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        Med utgångspunkt i det du skriver så drar jag slutsatsen att växter i akvarium med co2-tillförsel har förutsättning att växa mkt bättre än växter någon annanstans i naturen.
                        Ja och nej.

                        Vi tvingar ju på CO2 i våra tankar och för att detta skall bli bra för växterna så ger vi mer ger ljus och mer gödning, men detta är under kontrollerade former.

                        I naturen har vi naturligt ljus(mängder vi inte kan uppnå i karen) men vi ha tillsatser av gödsling och övergödsling i vatten och vattendrag lägg till olika substanser av tusentals andra kemiska grejer som förhindrar att våra växter inte kan utnyttja det som finns i form av CO2 och ljus, växter skulle kunna växa bättre i naturen men ngt sätter stopp..

                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        Stämmer det? Eller det kanske är mer korrekt att formulera det som att det går att få en högre koncentration av växter att växa bra i akvariet jämfört med i naturen förresten. Detta gäller ju i trädgården också, fast då handlar det om kväve och andra näringsämnen istället som man tillför.
                        hmm ja skulle jag nog svara här men se ovan =O)


                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        Erkänner att jag är ute på lite djupt vatten här, men är inte din slutsats om atmosfären lite förhastad? Det är ju trots allt en bit från atmosfären och ner till en höjd som kan anses enkel att jobba med åtgärder på.
                        Jo atmosfär är fel ord men luften omkring oss då =O)



                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        För co2 sjunker väl inte ner undan för undan i takt med att koncentrationen i lägre luftskikt minskar?
                        Nej inte sjunker undan, snittet på CO2 är runt dessa 380ppm och oftas anges det att det finns i vår atmosfär/luften kring oss.


                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        Eller menar du att koncentrationen skulle minska överlag tack vare "utblandning" via vindar etc?
                        Ja den är olika beroende på vindar och högtryck lågtryck osv..
                        Vid rätta tillfällen och ställen så som i städer kan Co2 koncentrationer var uppemot 40% högre än ute på landet..


                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        Hur stor del av tillförd co2 i akvariet kan utnyttjas och hur stor del läcker ut som extra co2 (extra jämfört med om ingen co2 hade tillförts)? Fast jag antar att ett svar kräver ganska mycket.
                        För att veta det får man nog bura in ett kar och ha mätning in ut och ha utrusting fö många hundratals tusen kronor som masspektrometer och Gas cromatografer, men detta har jag testat lite av redan då vi råkar ha sånna saker på jobbet och om man bara låter co2 flöda rakt ut(bubblar i en slang med syresten) och mäter gasen mellan vattenytan och täckglas så är det väldigt mycket spill typ 76% av CO2 försvinner rakt ut, men om detta bubblar upp i en ström från utblåset av pumpen har du bara en förlust på 43%.
                        Om du kör med en stängd reaktor eller kör in din gas i ett större filter(inte mätt vid rapning) så har du bara en förlust på 8-11%
                        Då är atmosfärs/luften kring oss 386.4ppm borträknade från dessa siffror då Gas cromatografen har ett nollvärde varje gång vi mäter av CO2(siffrorna får vi från två olika mätstationer)

                        Det finns inte mycket CO2 i vanligt kranvatten men det finns e del beroende på hur vattnet transporteras läng och rör och alger samt bubbelbassänger i våra system.


                        Ursprungligen postat av bjojoj
                        Hur det än ligger till med dessa saker, vill jag passa på att önska alla ett gott nytt år och hoppas ni får en minnesvärd afton. Skål!
                        [/quote]

                        Hoppas inte svaren här ställer till det förmycket för dig vår hobby skall vara kul inte jobbig och tillkrånglad =O))

                        Gott nytt år på dig med..

                        //Peter
                        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                        Kommentar

                        • bjojoj
                          • December 2006
                          • 35

                          #13
                          Ursprungligen postat av peterhaack
                          För att veta det får man nog bura in ett kar och ha mätning in ut och ha utrusting fö många hundratals tusen kronor som masspektrometer och Gas cromatografer, men detta har jag testat lite av redan då vi råkar ha sånna saker på jobbet och om man bara låter co2 flöda rakt ut(bubblar i en slang med syresten) och mäter gasen mellan vattenytan och täckglas så är det väldigt mycket spill typ 76% av CO2 försvinner rakt ut, men om detta bubblar upp i en ström från utblåset av pumpen har du bara en förlust på 43%.
                          Om du kör med en stängd reaktor eller kör in din gas i ett större filter(inte mätt vid rapning) så har du bara en förlust på 8-11%
                          Då är atmosfärs/luften kring oss 386.4ppm borträknade från dessa siffror då Gas cromatografen har ett nollvärde varje gång vi mäter av CO2(siffrorna får vi från två olika mätstationer)

                          Det finns inte mycket CO2 i vanligt kranvatten men det finns e del beroende på hur vattnet transporteras läng och rör och alger samt bubbelbassänger i våra system.

                          Hoppas inte svaren här ställer till det förmycket för dig vår hobby skall vara kul inte jobbig och tillkrånglad =O))

                          Gott nytt år på dig med..

                          //Peter
                          Där överträffade du verkligen mina förväntningar på vad jag skulle kunna få svar på!! Tänker i synnerhet på ditt svar kring co2-spillet. Valet av metod blev enkelt värre

                          Om det är något som ställer till det så är det nog mina frågor Nä, allvarligt talat så är jag oerhört tacksam för alla svar. Det är trots allt dem jag efterfrågar. Visst hade det varit kul med "wow, där kom du på något som ingen annan tänkt på innan! Testade precis och det överträffade allt annat...", men jag tror jag överlever trots allt

                          Tack så mycket!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            God Fortsättning
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • bjojoj
                              • December 2006
                              • 35

                              #15
                              Tack detsamma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...