Näringsbrist + lite alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    Näringsbrist + lite alger

    Har haft mitt akvarium igång i knappt två månader nu och är i stort sett rätt nöjd med saker och ting än så länge. Dock så är det rätt tydligt att jag har lite näringsbrist för vissa av växterna och skulle behöva lite tips på vad jag bör tillföra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: echinodorus1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,0 KB
ID: 2178107
    Klicka på bilden för större version

Namn: echinodorus2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,8 KB
ID: 2178108

    Bilder på min Echinodorus Bleheri som skjuter upp massvis med nya blad hela tiden men det blir hål i dem och bladen skruvar ihop sig lite ute i kanterna.

    Klicka på bilden för större version

Namn: alternanthera.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,9 KB
ID: 2178109

    Alternathera Cardinalis som uppvisar samma symptom som Echinodorusen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: heteranthera.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,7 KB
ID: 2178110

    Heteranthera Zosterifolia som växer så det knakar just nu. Men om ni kollar noga (dra upp bilden till fullstorlek) så kanske ni ser de där små trådliknande algerna som sitter på bladen längst upp. Det syns rätt dåligt på bilden men de finns lite överallt. Är det här trådalger eller något annat? Vad gör jag för att bekämpa dem?

    Det handlar om ett akvarium på 420 liter. Belysningen består av 2 st T5 54W Aquarelle och 2 st T8 36W Aquarelle som är igång mellan 12-22. Jag göder med enkeldos PMDD med NutriSI och normaldos EC. 25-30% vattenbyte en gång i veckan.

    Tetratec 1200 EX filter och fiskbeståndet just nu är 4 stora Scalare, 11 Corydoras, 8 Ottocinclus, 6 eller 7 Pitbull Pleco, 21 Vinkeltetror och 6 Kardinaltetror.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Echinodorusen har bara ett par minimala skador, kan ha varit vad som helst som skapat dom. Inget att oroa sig för.

    A. reineckiin ser ut att ha lite äldre döende blad. Nytillväxten ser dock superfin ut och den verkar trivas. Fortsätt som du gjort så kommer hela plantan bli fin så allt eftersom du kan trimma bort äldre fula delar.

    Ang. algerna så är det visserligen bra att vara lite på hugget, men det där kan man inte riktigt klassa som ett problem ännu. Om den växer så det knakar så är det absolut bästa du kan göra att fimpa de angripna bladen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Ok, då fortsätter jag på inslagen väg. Tack för svar.

      Kommentar

      Arbetssätt...