Alger / åtgärd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krulle
    • September 2004
    • 635

    Alger / åtgärd.

    Vad är detta för skit alger o hur blir man av med dom smidigast?


    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Svårt att se, Cladophora kanske? Ruggad grillpinne är ett enkelt sätt att vira upp dom och ta bort. Cladophora fäster nämligen inte mot något.

    Sitter trådalgerna däremot fast så kan det vara lite svårare att bli av med det mekaniskt. Plocka isär sådana där täta grästuvor i småplantor som du kan göra rent och plantera om dom.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Krulle
      • September 2004
      • 635

      #3
      Ser ut som trådalger, men dom är så korta.....
      Sen så sitter dom som fast som bara den.

      Blir att försöka med en omplantering.

      Är det fortfarande för mycket FE som är boven i dramat?

      En lite bättre bild.
      Bara synd att bilden blir så förminskad.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Har man bra med Fe och akvariet är lite skakigt så blir det järna trådalger ja, men samtidigt tror jag inte man vill begränsa Fe-mängden. Det är svårt/omöjligt att näringsbegränsa bort alger generellt.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Sleep
          • December 2008
          • 246

          #5
          HjÄlp!!!

          tjena hej!

          jag har samma problem med så kallade tråd alger.
          nu är det så att jag är ny börjare när det gäller hur man ska bekämpa dom, och alla era förkortningar
          vad ska man göra för att få bort dom?
          vill JÄTTE gärna få hjälp med detta.
          Mvh Glenn.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Trådalger bekämpar man bäst genom att mekaniskt rulla upp dom på en grillpinne. Man kan även rugga upp pinnen så trådarna fastnar ännu bättre.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Sleep
              • December 2008
              • 246

              #7
              Då är ju min nästa DUMMA fråga hur då?
              Dom är ju så små, korta. Kanske inte är trådalger som jag har.
              Men det ser ut som små trådar men dom kanske bara är 0,5cm långa och dom sitter som en matta på bladen. Och så det ju På mina ny inköpta växter.
              p.s fråga mig inte va dom heter för det vet jag inte! (pinsamt nog)
              Mvh Glenn.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag skulle nog försöka få igång växterna så kan du trimma bort de angripna bladen allteftersom. En populär helhetsgödning kan du hitta här:

                Tex "Portions PMDD Micro+". Det står på sidan vad PMDD står för.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Morgan71
                  • November 2007
                  • 114

                  #9
                  Har oxå haft problem

                  Jag har fösökt att "mekansik" rensa bort trådalger (dock inte med grillpinne som verkar vara en bra ide) men har dock inte lyckats något vidare. Jag drog ner på antalet ljustimmar (från ca 8 timmar till ca 6 timmar) och planterade ett par snabbväxande växter vilket fick hejd på tillväxten av trådalgerna. Kanske det kan vara värt ett försök??
                  Alla är vi yngel i början.....

                  Kommentar

                  • Sleep
                    • December 2008
                    • 246

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jag skulle nog försöka få igång växterna så kan du trimma bort de angripna bladen allteftersom. En populär helhetsgödning kan du hitta här:

                    Tex "Portions PMDD Micro+". Det står på sidan vad PMDD står för.
                    Jag har köpt PMDD av peter, det är därför jag har köpt nya växter.
                    köpte Karolina-cabomba Dvärgsvärdsplanta det va väl dom som är snabbväxande? har även Rotala rotundifiola, Microsorium pteropus och en som jag inte kommer ihåg namnet nu. den är typ som en näckros.
                    men tror nog på ditt förslag mest. får ta bort bladen vart efter.
                    tack så mycket för hjälpen.
                    Mvh Glenn.

                    Kommentar

                    • Sleep
                      • December 2008
                      • 246

                      #11
                      Ursprungligen postat av Morgan71
                      Jag har fösökt att "mekansik" rensa bort trådalger (dock inte med grillpinne som verkar vara en bra ide) men har dock inte lyckats något vidare. Jag drog ner på antalet ljustimmar (från ca 8 timmar till ca 6 timmar) och planterade ett par snabbväxande växter vilket fick hejd på tillväxten av trådalgerna. Kanske det kan vara värt ett försök??
                      jag ska nog testa med det med ta bort 2 timmar.
                      men hur mycket ljus har du. själv har jag bara 2 lyssrör på ca30 watt.
                      så jag antar att jag har lite, lite för mitt 250L har ju ganska så mycket växter nu.
                      men väntar på en t-5 amatur med 4 rör i.
                      det ska blir spännande att se skillnaden.
                      Mvh Glenn.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...