bottentäckandeväxter + slamhävert

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fesoj
    • November 2007
    • 250

    bottentäckandeväxter + slamhävert

    jag tänkte fixa lite bottentäckande växter och undrar två saker

    1. hur "tvättar" man gruset när växterna är ivägan, man kan väll inte använda sig utav en slamhävert?

    2. antar att det är olika för olika växter av detta slag, men vill de ha grovt grus (vilket jag har nu, 5-7,5mm) eller fin sand?

    slänger in en liten "bonusfråga", är lite ny med akvarium och undrar varför man bör ha malaysiskasandsnäckor om man har fin sand i sitt kar.

    112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    1. nej ingen hävert, man får "damma" av dem när man byter vatten, man viftar med handen samtidigt som man suger upp skräpet.

    2. det är makadam nästan du använder =O), gärna tunnare grus så de sitter ordentligt och har bra fäste med rötterna.

    3. Bonus svar. malajerna kryper runt i grusen och luckrar upp dvs grusen är mjuk och fin för plantors rötter att komma igenom och man slipper att det bildas sumpgaser i skiten som samlas i grusen..
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2877

      #3
      slänger in en liten "bonusfråga", är lite ny med akvarium och undrar varför man bör ha malaysiskasandsnäckor om man har fin sand i sitt kar.

      [/quote]

      Har aldrig sett någon fördel av att ha snäckorna du nämner. Tror knappast att det står i någon litteratur att man bör ha snäckor om man har finare sand. Problem med kompakt bottenmaterial uppstår snarare vid andvändning av ett grövre grus där slam mm. lättare tränger ner och sedimenteras.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av fesoj
        jag tänkte fixa lite bottentäckande växter och undrar två saker

        1. hur "tvättar" man gruset när växterna är ivägan, man kan väll inte använda sig utav en slamhävert?
        Du kan försiktigt föra den över växterna eller så slamsuger du inte! (jag behöver aldrig slamsuga mina kar)
        Ursprungligen postat av fesoj
        2. antar att det är olika för olika växter av detta slag, men vill de ha grovt grus (vilket jag har nu, 5-7,5mm) eller fin sand?
        växter föredrar lite finkornigare grus eller sand!
        Ursprungligen postat av fesoj
        slänger in en liten "bonusfråga", är lite ny med akvarium och undrar varför man bör ha malaysiskasandsnäckor om man har fin sand i sitt kar.

        "bör" är nog fel men visst är de bra att ha om man har den väldigt finkorniga sanden som annars kan bli väldigt kompakt!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Robin_H
          • March 2008
          • 150

          #5
          Tack för et bra svar ja har med tänkt på de här !

          Ursprungligen postat av peterhaack
          1. nej ingen hävert, man får "damma" av dem när man byter vatten, man viftar med handen samtidigt som man suger upp skräpet.

          2. det är makadam nästan du använder =O), gärna tunnare grus så de sitter ordentligt och har bra fäste med rötterna.

          3. Bonus svar. malajerna kryper runt i grusen och luckrar upp dvs grusen är mjuk och fin för plantors rötter att komma igenom och man slipper att det bildas sumpgaser i skiten som samlas i grusen..

          Kommentar

          • fesoj
            • November 2007
            • 250

            #6
            tack för svaren
            112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

            Kommentar

            • fesoj
              • November 2007
              • 250

              #7
              en "utslagsfråga" åxå
              Är Julas blästersand för fin?
              Sandkornens grovlek: 0,2-0,7 mm.
              112L Golden, höns, gulanka, katter, engelsk bulldog.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                jag har sand med den grovleken och den funkar jättebra för mig, nu har jag oxå malaysiska sandsnäckor och kan nämna några flera fördelar med dom, dom äter upp överblivit foder och döda växtdelar och döda fiskar så vattenkvaliteten hålls bra, dom gräver ner sig så man ser dom aldrig på dagarna utom möjligen efter en matning, sen fortplantar sig dom nåt enormt, det kan låta negativt men då dom inte syns gör det inget men dom gör oxå att inga andra mindre trevliga snäckor kan etablera sig i karet om dom är väldigt många och direkt äter upp överblivet foder.
                dom funkar för mig även som en indikator på dåligt vatten (har ett yngelkar som byts väldigt sällan) då man kan se att dom börjar krypa upp på glaset i massor när dom inte trivs. slamsugning är inte nödvändigt i ett fungerande kar med malajer

                Kommentar

                • Sleep
                  • December 2008
                  • 246

                  #9
                  vart kan man få tag på malaysiska snäckor???
                  Mvh Glenn.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...