Mäta näringsnivåer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Mäta näringsnivåer

    Har funderat lite på näringsnivåer för växterna i akvariet. Tittar på heekes Näringskalkylator v0.33 och finner att de värden man bör hålla ett öga på verkar vara:
    • NO3, nitrat
    • PO4, fosfat
    • Fe, järn
    • K, kalium

    Finns det fler värden man ska kolla för att få maximalt resultat?

    Av de ovanstående verkar de tre första vara lätta att mäta, det finns tester för dessa värden i alla akvariebutiker. Om de sedan är särskilt exakta är en fråga för ett annat inlägg. Dessutom kan väl de mätenheter man har i ett test skilja sig från de man använder i planeringen av gödningen. Där borde det finnas översättningstabeller.

    Däremot K, kalium, finns det tester för det? Som jag förstått det så har det absolut inget att göra med KH, där det väl är karbonatjoner som mäts (rmojhf). Får man dosera kalium på känn utifrån hur växterna verkar må?

    Vid en andra genomläsning av kalkylatorsidan verkar Ca, kalcium och Mg, magnesium också spela en roll. Får man ta till samma metod för att dosera detta, dvs titta på växterna och gissa? Och måste man ta till extra preparat för att få in dem, förutom PMDD? Mäter man GH och höftar till värdena utifrån detta?

    Jag sitter just nu inte och försöker driva växter i akvariet, jag frågar för eventuellt framtida bruk, och för att jag gärna vill veta mer om mekanismerna i akvarielivet. Just nu pytsar jag bara i PMDD vid vattenbyte för att växterna inte ska tyna, och är nöjd med resultatet i stort.

    För tillfället (en vecka efter 30%vb, och med torvgranulat i filtret) så är NO3 40 ppm, PO4 2,0 ppm, Fe 0,05 ppm och mitt KH har efter torvtillsatsen rasat från 3-4 till vad som verkar vara 0, GH har för det mesta mätts till 4-6 (båda tüska grader). Torven har också sänkt pH från 7,6-8 till 6,6 för tillfället. Har inte haft detaljerat test över pH 7,6 tidigare, så jag är lite osäker på exakt tidigare nivå. NO3-nivån har krupit uppåt, men jag känner mig inte så orolig när NH4 är 0 och NO2 är knappt mätbart (typ 0,05 ppm). Om jag skulle byta vatten lite oftare borde det inte vara något problem, eller?
    /lars olof
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Exaktheten och vad tester egentligen mäter är som sagt en fråga i sig, men något kalium-test har jag aldrig hört talas om.
    Vad det gäller magnesium och calcium så är det i praktiken summan av de båda som ger GH.
    Det man brukar göra är att kolla med vattenverket vilken fördelning Mg och Ca har och sen rätar man upp det om det behövs. Antingen genom att bara dosera det ena så man får rätt förhållande, alternativt boostar man även upp GH lite till om man har lågt GH.

    Man kan säga att de rekomendationer som finns i min kalkylator (om man klickar på frågetecknen) förutsätter att man kör EI-dosering (Estimate Index), vilket betyder dosering en gång per vecka efter ett vattenbyte på minst 50%.
    Nödvändigheten av tester försvinner då, eftersom man vet att man kommer att ligga mellan noll och dubbelt av dom nivåer man doserar för. Man vill naturligtvis inte hamna på noll, och dubbla nivåer betyder att inget alls tas upp av växterna.
    Senast redigerad av heeke; 22 December 2008, 09:56.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Fosfat är meningslöst att mäta om man har växter i akvariet. De suger upp det fosfat som är löst i vattnet omedelbart om de växer bra och då blir halten nära noll väldigt snabbt. Det som man borde mäta är totalfosfor och det är inte lätt. Totalfosfor består av alla möjliga former av fosfor som är eller kan bli tillgängligt för växterna.

      Egentligen är det ganska meningslöst att mäta öht eftersom ett akvarium är en extremt instabil miljö och halterna säkert kan variera enormt mycket upp och ner. Estimative index method där man tillsätter pmdd vid vattenbyte går ut på att man ska ha högre halter än vad växterna behöver av de flesta ämnen. Då spelar det inte så stor roll om man har en kaliumhalt som är 1, 10 eller 100 mg/l. Tanken är att den ska vara högre än vad växterna behöver.

      Om man ändå vill veta vad man har för halter vid en speciell tidpunkt tycker jag att man ska skaffa en provflaska från något labb och skicka in ett vattenprov. Eurofins eller Alcontrol till exempel (snubblande nära reklam, men eftersom jag skriver två konkurrenter så är det väl inte så farligt?). Det kostar inte så mycket mer än alla olika fusktester som ändå inte fungerar. Jag köpte t ex ett pH-test i djuraffär och kan bara säga att mitt pH är över 7,5 på morgonen och över 7,2 när jag kört CO2 några timmar. Ganska värdelös information som kostade över 100 kr.

      Kommentar

      Arbetssätt...