Varför CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dussa
    • March 2008
    • 32

    Varför CO2?

    Min akvariehandlare (som jag har stort förtorende för, men som är lite busy) sa att jag nog behöver tillsätta CO2 om mina växter "tunnas ut" och försvinner. Jag har inte ersatt den sorten (minns ej vad den heter) och ingen annan växt har samma symptom, och malarna är inte lika ätiga på de andra heller.

    Min fråga är - behöver man tillsätta CO2 och i så fall hur och varför. Att ha i medel var tredje dag känns uteslutet för min del, så vägled mig gärna om det är viktigt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du har inte provat PMDD som du tillför karet en gång/veckan?
    En bild på växterna skulle hjälpa då man kunde se vad det är för växter och kanske även se problemet.
    Hur mycket belysning och vad är det för märke på dessa?
    Storlek på karet?
    Invånare?

    Co2 är ingen väg man behöver gå i början för att växterna inte trivs, det finns en mängd saker du kan göra först.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      om man inte har mycket fisk som andas ut co2 kan man behöva tillföra kol som är en viktig byggsten för alla organismer det finns tub (modifierad brandsläckare) eller på flaska nackdelen med flaska är att man behöver hälla i varje dag lite men ändock besvär om man väljer tub så kostar det ganska mycket att köpa men sedan blir det billigt det finns även de som kör med mäskmetoden nackdelen är byte av mäsk en gång i veckan!! kolla in på www.plantswap.se där finns det kunnigt folk som kan hjälpa dig
      mvh clas

      Kommentar

      Arbetssätt...