Vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikae1
    • December 2008
    • 13

    Vad är detta?


    Vitt fiberaktigt som böljar med strömmen. Det dök upp redan ett dygn efter jag fyllt akvariet för första gången.
    Tar jag upp roten ur akvariet blir det vita genomskinligt slem som inte går att "ta tag i" så att säga. Det lossnar lätt om man spolar den under kranen. Det satt mest på den ljusa delen av roten.
    Jag hade i medlet "Easy balance" direkt efter jag fyllt karet.

    Nu en vecka senare finns det fortfarande kvar på diverse ställen i akvariet fast inte lika tjockt och jämn lager som på roten. Roten tog jag bort i torsdags efter ihärdiga försök att spola rent den varje dag från minst lika tjockt lager som på bilden.

    I onsdags flyttade jag in 8 st fiskar att starta upp med. Guppys, mollys och en ancistrus. Dom verkar trivas trots algerna tycker jag... Guppysarna kanske hänger vid ytan lite väl mkt men det ska tydligen vara normalt beteende för dom... Mollysarna mumsar för fullt på dessa alger(?) så dom bajsar vitt

    NO2 visar 0 och ph nånstans mellan 6-8, dropptest.
    Såhär ser hela akvariet ut (samma dag det fylldes)


    Tacksam för svar. Hoppas dock på att när balansen har satt sig så kommer det lösa sig själv men tips och förslag på vad detta är och kommer ifrån mottages gärna.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det vita slemmet är helt ofarligt och försvinner av sig själv efter en tid.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • mikae1
      • December 2008
      • 13

      #3
      Gött!
      Ska jag ha i dos två (och sista) av easy balance? kommer det göra så slemmet försvinner bättre?

      Tack för svaret.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fortsätt du med karet som tidigare, det får ha sin gilla gång och det mesta av böset kommer att försvinna på några veckor.
        Försvinner det inte helt kan du suga ut resterna av slemmet vid nästa vattenbyte.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          släng i en bunt räkor och snäckor så går det riktigt fort..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          Arbetssätt...