För mycket ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    För mycket ljus?

    Tjo

    Har nu fått igång hela anläggning med co2 osv... men jag har nog överdrivit lite med ljusmängden
    Först kom ju de sedvanliga kiselalgerna.. de dock ug efter ca 2 veckor, men under 24 timmar så blev karet grönt.
    nu är det massor med gröna alger på stenar, rutor, växter m.m.
    jag har tagit bort ett lysrör så jag kör bara med 3x80w nu, varav ett av dem är blått.
    kommer de gröna algerna att försvinna av sig själv, eller hur gör man för att få bort dem?

    Tack
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det beror lite på vad det är för alger, bild vore fint.

    4x80 är helt klart mycket över 375 liter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • nysa81
      • October 2008
      • 224

      #3
      jag ska komma med mer info, har bara arbetat som en tok hela december.
      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
      20L Körsbärsakvarium
      112L Sällskapsakvarium
      375L Växtakvarium

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        Ursprungligen postat av nysa81
        jag ska komma med mer info, har bara arbetat som en tok hela december.
        (h)jul-tider, tuff tuff

        (jag försökte får b-3 (minsta grabben) intresserad av modelljärnväg, varade i två timmar sedan kom b-2 allmänt kallad Alonso( www.mrkarting.se )och plockade ner järnvägen och satte upp en bilbana till honom, sedan var det kört.
        Det var nog den kortaste modell-rallar karriären jag varit med om)
        sorry lite off topic..
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • rick
          • April 2005
          • 1012

          #5
          lysrören har nog mindre betydelse.. jag skulle tippa på för mkt co2 och för lite näring.. det har jag själv precis råkat ut för.. fick rensa hela karet på alla angripna växter och strunta i co2 under 2 veckor och dosera normal portion pmdd. när du sätter på co2 strunta i easycarbo ett tag och kör normal dos. sen smyger du igång med easycarbo och ökar succesivt pmdd:n......... efter ca 1 månad så har mitt växtkar hämtat sig från alginvasionen........

          ofta gör man felet att tillsätta för mkt co2 på en gång och det stör ph-balansen vilket resulterar i algtillväxt........ man måste starta lungt och sedan dosera mer allt eftersom karet anpassar sig.........

          Sista utvägen är att köra algdödare typ ALGOL men då måste du restarta akvariet då filter ofta tar stryk samt att det kommer att sväva mycket döda alger i karet i någon vecka efteråt...... men håvar man varje dag då får man bukt på skiten.... men att rekommendera är att stoppa i ett inkört filter efter 2-3 dagar som inte påverkats av detta medel.
          S
          Senast redigerad av rick; 20 December 2008, 21:36.
          / Rickard

          Kommentar

          • nysa81
            • October 2008
            • 224

            #6
            tack för bra info, jag ska dra ner på co2n betydligt, sluta med EC en tid och dosera normalt med pmdd vid vattenbytena.
            innan vattenbyta brukar jag skrapa rutorna ordentligt, slamsuga botten och försöka få bort så mycket som möjligt.
            "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
            20L Körsbärsakvarium
            112L Sällskapsakvarium
            375L Växtakvarium

            Kommentar

            • Marsipulami
              • September 2008
              • 203

              #7
              Jag hade en massa gröna alger som var ganska lätta att torka bort på glaset (kom tillbaka synligt ett par dagar efter vattenbyte). Detta satte sig i mängder på växterna och stenarna också. Jag läste på plant swap om att GDA (Green Dust Algea, fanns någon bild också) triggas av för lite fosfor i förhållande till nitrat. Istället för att öka fosfor så minskade jag på KNO3 i PMDD och det gjorde susen.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                ofta gör man felet att tillsätta för mkt co2 på en gång och det stör ph-balansen vilket resulterar i algtillväxt
                Det där låter som du tror att pH-balansen har med algtillväxt att göra (vilket den inte har). Däremot är stora variationer i CO2-mängd en källa till främst toffsalgsinvasioner.

                Börjar du med CO2 och håller nivåerna stabila kommer det inte ge någon alginvasion.

                Får man alger har man haft ostadiga ammonium/syrenivåer tex som det är vid nyuppstart och som stabiliserar sig efter någon månad. Dvs det är lätt att tro att de förändringar man har gjort under den månaden har påverkat algerna negativt ; )

                Kombinerar man ammonium/syre/CO2-instabilitet med en massa ljus så har man en garanterad algodling.

                De flesta nybörjare gör felet att köra på tok för mycket. Det är som att sätta sig i en F1-bil och trycka plattan i botten...
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • nysa81
                  • October 2008
                  • 224

                  #9
                  ja, något nybörjarfel har jag ju gjort, som det är nu, 24 timmar efter ett 30% vattenbyte är vattnet helt grönt, till och med på ytan, vattnet är som ett grönt damm moln.
                  vad ska jag göra, man får ju fan magsår av detta...
                  "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                  20L Körsbärsakvarium
                  112L Sällskapsakvarium
                  375L Växtakvarium

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Låter som grönvatten, också väldigt vanligt i nya burkar med mycket ljus. Synd att du bor i Luleå annars jag svängt förbi med min nya PAR-mätare och kollat dina ljusnivåer =)

                    Grönvatten tar jag död på genom att ha två slangar - en in och en ut. Jag låter ett vattenbyte stå och gå med pumparna påslagna tills att vattnet är kristallklart. Gärna med lite ruffs bland växterna under tiden.

                    Är det minsta antydan till dis dagen efter så gör jag samma sak igen och då brukar dom ha gett upp.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • ivanelvis
                      • February 2004
                      • 408

                      #11
                      vad är det för lysrör som är på 80 watt ??
                      hemsida
                      http://hem.bredband.net/b734176/

                      Kommentar

                      • nysa81
                        • October 2008
                        • 224

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Låter som grönvatten, också väldigt vanligt i nya burkar med mycket ljus. Synd att du bor i Luleå annars jag svängt förbi med min nya PAR-mätare och kollat dina ljusnivåer =)

                        Grönvatten tar jag död på genom att ha två slangar - en in och en ut. Jag låter ett vattenbyte stå och gå med pumparna påslagna tills att vattnet är kristallklart. Gärna med lite ruffs bland växterna under tiden.

                        Är det minsta antydan till dis dagen efter så gör jag samma sak igen och då brukar dom ha gett upp.

                        Du kan ju komma över jul o kolla
                        Allvarligt, då ska jag sätta på ett rullande vattenbyte då jag kommer hem,
                        men, jag kör ner iskallt vatten i burken då jag inte har möjlighet att få tempererat. spelar det någon roll, klarar fiskarna av den kylan?
                        eller ska jag försöka fixa så att jag kan tillsätta tempererat vatten istället?

                        Angående lysrör så har jag minskat ner till 2x80W just nu, ,vanliga vita standard som följde med rampen, det står 80W Hopar 10000K.

                        en till liten fråga, om jag nu får bort grönvattnet, ska jag tillsätta något pmdd eller co2, eller ska jag låta det vara några dagar?
                        ge mig mer information angående detta.

                        tack
                        Senast redigerad av nysa81; 22 December 2008, 09:15.
                        "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                        20L Körsbärsakvarium
                        112L Sällskapsakvarium
                        375L Växtakvarium

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          men, jag kör ner iskallt vatten i burken då jag inte har möjlighet att få tempererat. spelar det någon roll, klarar fiskarna av den kylan?
                          Ajdå, det tror jag inte är någon bra idé alls. Avrådes bestämt =)

                          Hur kommer det sig att du inte kan få tempererat vatten, egen brunn?

                          en till liten fråga, om jag nu får bort grönvattnet, ska jag tillsätta något pmdd eller co2, eller ska jag låta det vara några dagar?
                          ge mig mer information angående detta.
                          Nej varken PMDD eller CO2 triggar grönvatten. Grönvatten får man ofta vid ammoniuminstabiltet och väldigt mycket ljus. Typ hönsskit i balja med vatten som man låter stå ute på sommaren i fullt solsken brukar vara ett enkelt sätt att få grönvatten.

                          Om man översätter det till akvarier så blir det typ i nyuppsatta akvarier som inte har så bra nitrifikation och som har mycket ljus.

                          Det finns en uppsjö trolleritricks man kan göra för att få bort grönvatten. Här är några av de mer exotiska:

                          1) Stoppa ner pinnar av pil i akvariet.
                          2) Odla daphna i akvariet som käkar grönvatten.
                          3) Bollar av hö/halm/korn. "Barley straw" på engelska.

                          Lite mer vanliga metoder:
                          1) UV-filter. Se upp med dåligt verkande mikrogödning under behandlingen.
                          2) En massa flytväxter/växter generellt som skuggar
                          3) Mörkläggning i 5 dagar (kan vara elakt mot växterna).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • nysa81
                            • October 2008
                            • 224

                            #14
                            tack för mkt bra svar.

                            jag tar vattnet till det karet från mitt garage och där finns det bara kallvatten. men jag kan nog ordna en trädgårdsslang med tempererat vatten, så det går nog att ordna.

                            om jag nu får bort allt grönvatten med ett cirkulerande vattenbyte, finns det risk att det kommer tillbaka? vad gör jag för att motverka detta fel igen?
                            jag har ju minskat ner ljuset nu till 2x80w.

                            hoppas på svar så skall jag dra igång med detta så snart ja gkommer hem ikväll.
                            "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                            20L Körsbärsakvarium
                            112L Sällskapsakvarium
                            375L Växtakvarium

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              om jag nu får bort allt grönvatten med ett cirkulerande vattenbyte, finns det risk att det kommer tillbaka?
                              Ja, ofta brukar det komma lite dis dagen därpå redan, så det brukar man få göra samma sak igen. Men visst kan man har tur också.

                              vad gör jag för att motverka detta fel igen?
                              De flesta brukar starta växtakvarium med så mycket ogräs dom kan hitta, går även att minska radikalt på ljusmängden som du nu har gjort. Flytväxter också såklart, eller låta ogräs som L. sessiflora, M. mattogrosense osv få ligga och flyta på ytan istället för att man planterar dom.

                              När du väl börjat få ordentlig fjutt på växterna och börjat få rejäl växtmängd (typ 50% av volymen) kan du börja öka ljustmängden igen.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...