Lite frågor angående Co2 inställningar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    Lite frågor angående Co2 inställningar!

    Hej

    Har ikväll monterat ihop Co2 anläggningen, allt verkar funka, men det har uppstått några frågor.

    1. Hur många timmar skall man tillföra Co2/dag. har just nu 11 timmar belyst, skall man slå på Co2 samtidigt som belysning och slå av den samtidigt som belysning, eller skall man slå av den lite tidigare?

    2. Ska man sätta Co2 mixern på samma timer som Co2:n, eller kan mixern stå och gå dygnet runt iallafall?

    3. Jag fick baksug från mixern till bubbelräknaren så det blev översvämning. Jag har inte satt någon backventil mellan dessa 2 men jag antar att jag måste göra det.
    Det finns en backventil i regulatorn som sitter på Co2 tuben, men det hjälper ju inte i detta fall.

    4. Vilka höjder skall bubbelräknare resp. mixer monteras för bästa effekt gentemot vattennivå för att minska baksug och även öka effekt på allt.

    5. Tar sig Co2:n verkligen igenom slangen till mixern, kan det inte läka ut i bubbelräknare?

    6. Hur länge tar det innan man ser bubblorna på växter och plantor som finns i karet, ser man det efter några timmar eller tar det hela dan?

    Tack
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    1) Jag kör en timme innan belysningen går på och av samma tid som belysningen. För att förladda lite.

    2) Du kan ha den på dygnet runt.

    3) Ok.

    4) Spelar ingen roll.

    5) Har inte riktigt koll på din typ av mixer men baksuget/undertrycket borde göra att den suger i sig CO2. Är det så att mixern måste få CO2 nertryckt i sig så kan du naturligtvis inte ha en bubbelräknare och då är mixern väldigt kasst konstruerad.

    6) Det tar oftast bara några minuter/timmar. Det beror dock på hur mycket belsyning, växter och mulm man har. Mulm/gyttja tar en oherrans massa syre som kan göra att växternas producerade syre aldrig syns.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • nysa81
      • October 2008
      • 224

      #3
      [quote=defdac;1228296]

      5) Har inte riktigt koll på din typ av mixer men baksuget/undertrycket borde göra att den suger i sig CO2. Är det så att mixern måste få CO2 nertryckt i sig så kan du naturligtvis inte ha en bubbelräknare och då är mixern väldigt kasst konstruerad.

      Alltså, vattnet far ju tillbaka till bubbelräknaren från mixern.
      För mig borde det betyda att bubblorna inte tar sig fram till mixern.
      Eller är det så att vattnet går tillbaka medn Co2:n tar sig ändå fram till mixern?
      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
      20L Körsbärsakvarium
      112L Sällskapsakvarium
      375L Växtakvarium

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Alltså, vattnet far ju tillbaka till bubbelräknaren från mixern.
        Trist. Dom borde satt insuget på reaktorn i impellerkammaren så att det blev undertryck som sög in gasen.

        Är det övertryck ut ur hålet där det ska tryckas in CO2 så måste du ha en helt sluten bubbelräknare som det kan bli övertryck i.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • nysa81
          • October 2008
          • 224

          #5
          fråga: hjälper det att sätta en backventil mellan bubbelräknaren och mixern?
          vattnet tar ju sig inte bakåt till bubbelräknaren, men frågan är om bubblorna tar sig framåt till mixern?
          "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
          20L Körsbärsakvarium
          112L Sällskapsakvarium
          375L Växtakvarium

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Nej det hjälper inte om din bubbelräknare är öppen eftersom gastrycket måste bli större än vad vattnet trycker på backventilen.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • nysa81
              • October 2008
              • 224

              #7
              om jag förstått det rätt så skall co2:n trycka undan vattnet som ligger i slangen efter backventilen?
              min bubbelräknare är en sådan: se bild
              "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
              20L Körsbärsakvarium
              112L Sällskapsakvarium
              375L Växtakvarium

              Kommentar

              • nysa81
                • October 2008
                • 224

                #8
                nu har jag köpt en backventil, dock i plast, men den får lov att hålla tills jag hittar en ordentlig i mässing.
                Jag har kpplat förbi bubbelräknaren och det verkar faktiskt funka, väl inne i mixern är det en mindre storm och co2:n verkar smulas sönder mkt fint.

                då borde det betyda att om jag silikontätar bubbelräknaren, det går faktiskt att göra på ett snyggt sätt utan att det skall bli kladdigt och fult, så borde jag kunna koppla in denna också.

                jag återkommer med mer info så snart jag vet att allting funkar.
                "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                20L Körsbärsakvarium
                112L Sällskapsakvarium
                375L Växtakvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...