Vissna Javaormbunkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DJonsson
    • November 2008
    • 20

    Vissna Javaormbunkar

    Jag har tre akvarium med Javaormbunkar i.
    Ett 100l med lågenergilampor och en javaormbunke som är jätte fin och har varit det hela tiden.

    Ett 250l med två Philips aquarelle lysrör och en javaormbunke som börja vissna med en gång. Sen börja det växa trådalger på den. Nu har jag blivit av med algerna och den ser lite grönare ut.

    Och så har jag ett ganska nystartat 960l med 3 javaormbunkar i. Två av dom stod ljust ganska nära varandra. Den ena blev helt brun med en gång bara några gröna fläckar kvar. Den andra har det börjat växa trådalger på men den är fortfarande grön. Den tredje står lite skuggigare i ena hörnet, den har sett fin ut i tre veckor men nu har den också börjat få bruna blad. Övriga växter i detta akvarium är anubias ock vallisneria.
    Beror detta på för lite näring i förhållande till ljus?
    Iså fall vad skall man göda med?
    Någon som vet vad detta beror på och vad man ska göra?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Kan du ha mistagit dig på trådalger och rötter på kommande adventivväxter?
    När gamla blad "ger upp" och blir bruna växer det ut små nua plantor på bladen och rätterna brukar synas först.

    Annars är ju ljus och näring inget fel naturligtvis. PMDD är ju näring som funkar.
    På ett år kan det gå så här, med ganska lite ljus (~0,3W/l), PMDD och mäsk CO2:
    Klicka på bilden för större version

Namn: PA190059.jpg
Visningar: 2
Storlek: 456,0 KB
ID: 2103942
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • DJonsson
      • November 2008
      • 20

      #3
      Nej jag tycker det ser ut som alger. Men under bladet är det något som ser ut som en liten rot.
      Ska prova med PMDD
      Jätte fin bunke du har, blir dom så stora har jag nog satt mina lite för tätt.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det tar sin tid, på bilden är den ca ett år, men å andra sidan var den kanske 20st blad bara från början.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...