Flyttar tagen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Saruman
    • October 2007
    • 183

    Flyttar tagen

    Hejsan!

    Jag har en fråga till er hur man bäst förvarar växter när man ska flytta till en annan lägenhet?

    Jag misstänker att det lär dröja minst 1-2 dar efter flytten med att starta upp akvariet igen

    tacksam för all tips
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Jag hade haft dem i hinkar med vatten bara, i vanlig rumstemperatur...

    Sen när jag planterar dem igen hade jag klippt eller skurit bort kanske 1/4 av rötterna, det allra ytterst alltså, för att sporra dem att bilda nya rötter efter planteringen.

    Så skulle jag ha gjort, andra gör säkert annorlunda
    / Ebba

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Jag hade också sparat växterna i hinkar.

      Däremot inte klippt rötterna på dom en del är väldigt känsliga när man klipper rötterna medan andra tål det hur bra som helst. Hade bara rensat veck det ruttna,döda och tvättat dom och sedan planterat.

      Kommentar

      • Saruman
        • October 2007
        • 183

        #4
        Ska man använda akvarie vattnet eller kan man ta direkt kran vatten?
        för om jag ska ha akvarie vatten i hink så blir det aningen svårt att transportera till andra lägenheten

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Du fyller inte vatten ända upp utan bara runt halva hinken, om det är möjligt.

          På överskottsbolaget finns det lock som passar till deras 10-litershinkar, då skvimpar vattnet inte ut

          Men kranvatten funkar bra om det bara är några dagar.

          Jag kanske var för snabb med att säga att man ska klippa rötterna, jag är så van med mina egna växter (mestadels anubias) som brukar gynnas bra av det. Men visst kan man passa på att putsa växterna, klippa bort rötter som är i dålig kondition, samt fula blad.

          Lycka till!
          / Ebba

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Funkar även utmärkt att packa växterna i blött tidningspapper och plastpåsar.
            Har kört både den, och "vattenvarianten" vid flytt som tagit upp mot en vecka innan växterna kommit i karet igen.
            Har man mycket växter så är det betydligt smidiagre med "pack" metoden. Ryms dom i en hink blir ju de smidigare naturligtvis.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Jag har bytt vattnet morgon och kväll när jag har haft nyköpta växter på urvattning i hinkar, det känns fräschare iaf.
              Det är ju bra om tempen överrensstämmer också...
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Saruman
                • October 2007
                • 183

                #8
                Tack för hjälpen o för svaren

                Kommentar

                Arbetssätt...