Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    Växter

    Hej!, jag vill ha mer växter i mitt akvarium så bestämde jag mig för att köpa växter liknande buske eller mossa. Jag gick till min zoobutik för att köpa men de sa att de inte hade det och tipsade mig om krukväxter men jag vill nog inte ha det kan jag ta växter från naturen?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Inte om du vill att växterna ska bli äldre än några veckor eller förstöra vattenkvalitén i karet.
    Gå inte till den zoobutiken igen, sämre tips kan du knappast få!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kewell
      • December 2008
      • 95

      #3
      Tack! Då får jag nog åka till den näst närmaste zoobutiken vilken art är nog bäst för en 54 liters akvarium?
      Vill helst ha en liknande buske eller mossa.
      Tack i förväg.

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Javamossa kanske? Kolla under avdelningar på akvarieväxter-artbeskrivning.
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Inte om du vill att växterna ska bli äldre än några veckor eller förstöra vattenkvalitén i karet.
          Gå inte till den zoobutiken igen, sämre tips kan du knappast få!
          Det håller inte jag med om. Jag har många växter från naturen som funkar bra i akvarium. Det är bara att testa, men man bör ha växterna i "karantän" några dagar innan man stoppar ner dom i sitt finaste kar.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Till att börja med så bygger växternas livsbetingelser på mängden ljus och på den tillgång till näring dom får, vad har du för belysning till ditt akvarium?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Kewell
              • December 2008
              • 95

              #7
              Jag vet inte riktigt vad för belysning jag har i mitt akvarium men det lyser vitt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Det håller inte jag med om. Jag har många växter från naturen som funkar bra i akvarium. Det är bara att testa, men man bör ha växterna i "karantän" några dagar innan man stoppar ner dom i sitt finaste kar.
                Det var kul att höra, hur länge har de klarat sig i dina kar?
                Vad jag menade med mitt inlägg är att det är ett väldigt dåligt råd att ge till en nybörjare som inte vet vilka växter som h*n ska leta efter.
                Sedan är det inte så lätt att hitta vattenväxter i Svenska vattendrag i december och läser man frågeställarens inlägg är det tveksamt att det var vattenväxter som menades.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Det håller inte jag med om. Jag har många växter från naturen som funkar bra i akvarium. Det är bara att testa, men man bör ha växterna i "karantän" några dagar innan man stoppar ner dom i sitt finaste kar.
                  du kan ju knappast ha ''krukväxter'' och landväxter i ett kar under vatten!. vadå ska man köpa en kaktus och få bort ruttnade taggar kommande mot fiskarna hur bra blir det! och undra hur den kaktusen blir långlivad under vatten.

                  och att ta växter från naturen ute i sverige skulle jag inte göra, har man ett vanligt sällskapsakvarium så kommer dom växterna snart att tyna bort brist på vintervila,dåligtljus m.m. plus vill jag inte få in nåt skadligt.

                  Kommentar

                  • Kewell
                    • December 2008
                    • 95

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    du kan ju knappast ha ''krukväxter'' och landväxter i ett kar under vatten!. vadå ska man köpa en kaktus och få bort ruttnade taggar kommande mot fiskarna hur bra blir det! och undra hur den kaktusen blir långlivad under vatten.

                    och att ta växter från naturen ute i sverige skulle jag inte göra, har man ett vanligt sällskapsakvarium så kommer dom växterna snart att tyna bort brist på vintervila,dåligtljus m.m. plus vill jag inte få in nåt skadligt.
                    Nu hänger jag med jag köper nog växter från min zoobutik

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kewell
                      Nu hänger jag med jag köper nog växter från min zoobutik
                      köp växter från din zoobutik, dock säljs även ''krukväxter'' som vattenväxter i en del butiker.

                      Kommentar

                      • alg_oa1
                        • May 2007
                        • 473

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        du kan ju knappast ha ''krukväxter'' och landväxter i ett kar under vatten!. vadå ska man köpa en kaktus och få bort ruttnade taggar kommande mot fiskarna hur bra blir det! och undra hur den kaktusen blir långlivad under vatten.
                        Ehmm...Var har du läst att man skulle stoppa ner en kaktus i akvariet?
                        Vissa landväxter kan man ha en kortare tid i akvariet, men kanske inte just kaktusar...
                        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det var kul att höra, hur länge har de klarat sig i dina kar?
                          Vad jag menade med mitt inlägg är att det är ett väldigt dåligt råd att ge till en nybörjare som inte vet vilka växter som h*n ska leta efter.
                          Sedan är det inte så lätt att hitta vattenväxter i Svenska vattendrag i december och läser man frågeställarens inlägg är det tveksamt att det var vattenväxter som menades.
                          Ja det kan du ha rätt i. Kanske dåligt råd. Det är väldigt olika hur länge de klarat sig. Vissa har dött ganska snabbt (de flesta kransalger, styvt braxengräs, näckmossa, notblomster, strandpryl, möja), andra har klarat sig några månader (krusnate, borstnate, spädslinke) och en del klarar sig i flera år (hornsärv, vårtsärv, någon akvatisk mossa som jag inte kan arta, höstlånke, andmat (om man vill ha den), korsandmat, getraggsalg, sjöhjortron). Den svåraste som jag lyckas hålla i liv just nu är axslinga (Myriophyllum spicatum). Den behöver massor med ljus och näring.

                          Hornsärv är nog det bästa tipset. Den finns i näringsrika dammar och är grön och fin till och med på vintern under isen så den är alltid tillgänglig. Den är väldigt lätt att odla också och säljs i affärer.

                          Jag tycker att det är för dåligt att de säljer landväxter som akvarieväxter.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av alg_oa1
                            Ehmm...Var har du läst att man skulle stoppa ner en kaktus i akvariet?
                            Vissa landväxter kan man ha en kortare tid i akvariet, men kanske inte just kaktusar...
                            snälla läs mitt inlägg!

                            jag var ironisk och svarade Krax

                            som i sin tur inte höll med Ansjo om att inte ha krukväxter i karet.
                            Senast redigerad av Flaxss; 14 December 2008, 18:55.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av Krax
                              Ja det kan du ha rätt i. Kanske dåligt råd. Det är väldigt olika hur länge de klarat sig. Vissa har dött ganska snabbt (de flesta kransalger, styvt braxengräs, näckmossa, notblomster, strandpryl, möja), andra har klarat sig några månader (krusnate, borstnate, spädslinke) och en del klarar sig i flera år (hornsärv, vårtsärv, någon akvatisk mossa som jag inte kan arta, höstlånke, andmat (om man vill ha den), korsandmat, getraggsalg, sjöhjortron). Den svåraste som jag lyckas hålla i liv just nu är axslinga (Myriophyllum spicatum). Den behöver massor med ljus och näring.

                              Hornsärv är nog det bästa tipset. Den finns i näringsrika dammar och är grön och fin till och med på vintern under isen så den är alltid tillgänglig. Den är väldigt lätt att odla också och säljs i affärer.

                              Jag tycker att det är för dåligt att de säljer landväxter som akvarieväxter.
                              fast ingen av dom är ju krukväxter eller landväxter!!??

                              dom du skriver upp klarar ju sig mycket längre än krukväxter!

                              dock många förtvinar bort i brist på vintervila som dom inte får i ett vanligt kar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...