Kommer cyanon ta över igen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    Kommer cyanon ta över igen?

    Hej!

    Kör växtkar med CO2 och PMDD. Har haft problem med cyanobakterier i rätt stor omfattning. Jag gjorde rent så gott jag kunde och försökte hålla skiten borta. Gav mig dock inte på mörkläggning och använde inga preparat av något slag. Cyanon tog tillslut över och växterna blev helt täckta, trots hård kamp från min sida under många veckor. Orkade sen inte bry mig och slängde alla växter... Dumt och oekonomiskt? Ja, kanske det. Onödigt? Ja, säkerligen.

    Tänker i alla fall ge det en ny chans nu! Ska köpa ett nytt gäng växter och börja om. Men som det är nu så är det fortfarande lite cyano kvar på botten. När jag slamsuger bort det vid vattenbyte kommer det alltid tillbaka efter bara någon dag.

    - Finns det en risk att alla nya växter kommer angripas direkt?
    - Vad bör jag tänka på nu när jag startar på nytt?

    (Kan tillägga att jag denna omgång ska vara lite mer frikostig med PMDD samt vara bättre på att hålla rent i karet generellt. Har förstått att detta kan vara några orsaker till att problemet uppkom från första början.)



    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    En generell regel vad gäller alger är att fokusera helt på växternas behov. Dom vill ha stabilitet och långt högre näringsnivåer än vad alger klarar. Speciellt Cyano.

    För mig funkar det att hålla näringsstabilitet genom att ställa in en låg men stabil bubbelttakt på CO2:n som min reaktor garanterat löser upp samt att göra ett 50% vattenbyte med efterföljande dubbeldos PMDD. Det jag höftar lite med är mikron. Jag ger några droppar ren Mikro+ då och då. Det växer väldigt bra och får jag någon gång lite problem med alger är dom väldigt okaxiga.

    Om man inte bökar runt för mycket håller växterna glada brukar man aldrig få någon algblomning och det som generellt brukar göra störst effekt på växternas välmående är garanterad tillgång till CO2 (eller EasyCarbo).

    Elaborata CO2-anläggningar som man måste gulla med är också en stor källa till allvarliga problem. Visst är låga/obefintliga CO2-nivåer dåliga - men ryckig tillförsel pga knasiga CO2-reaktorer är nästan ännu värre.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Milbot
      • November 2005
      • 188

      #3
      Tack defdac, jag tar till mig.

      Jag tyckte ändå att jag var ganska konsekvent och experimenterade inte med bubbeltakten. Men som sagt, för lite PMDD tror jag. Och cyano klarar väl låga näringsnivåer, som du skriver nu också.

      Då kan jag alltså lugnt plantera nya växter även om små cyanofläckar uppstår så länge jag snabbt skapar bra förutsättningar för växterna?

      //Christian


      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det varierar säkert, men är växterna på topp kommer inte Cyanon föröka sig okontrollerat. Om det bubblar fint om växterna varje kväll så kommer Cyanon ha väldigt svårt. Tror deras kvävefixering är grymt syrekänslig. Har dom inte kvävefixeringsövertaget så förlorar dom om akvaristen är duktig på att suga upp alla cyanopatchar vid vattenbytet.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...