Mina växter mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nysa81
    • October 2008
    • 224

    Mina växter mår inte bra

    Tjena

    Antingen är jag bara otålig att karet skall komma igång, eller så mår växterna verkligen dåligt, på riktigt.
    Nu har mitt nystartade 375L var igång 2 veckor typ och kiselalger har börjat komma lite smått, de sätter sig även på växterna på bladen bl.a.
    En vallisneria har börjar ruttna, eller tyna bort, de blir som inget kvar av bladen.
    En annan blir bladen helt bruna på och dör allt eftersom.
    Belyser 12 timmar om dagen med de lysrör som följde med min T5 ramp, 2 vanliga vita och ett blått och ett rött, tillsammans 4x80W totalt.

    Har även 2 st vita rör till som jag skulle kunna sätta istället för den blåa och röda, kanske blir bättre?, förslag?

    Göder med PMDD och EC enligt instruktion, gjort ett vattenbyte sedan starten.

    Några förslag på varför växterna mår dåligt, det kanske blir så i början innan karet hunnit komma igång?

    Tack
    "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
    20L Körsbärsakvarium
    112L Sällskapsakvarium
    375L Växtakvarium
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Vallisneria är känslig för EC.

    Samtidigt kan det säkert vara acklimatiseringsproblem. Kolla efter nya skott på de växter som går ner sig - ser dom friska ut och växer bra? Isåfall är det bara att vara lite tålmodig och hålla regimen stenhårt och absolut inte fippla omkring med ljustider/doseringar/vattenbyten.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • nysa81
      • October 2008
      • 224

      #3
      har sett att sumatraormbunken fått nya skott, men det verkar vara den enda plantan som tar sig bra, de övriga står helt still, till exempel bacopa caroliniana växer ju fan 15 cm /vecka i mitt lilla kar, nu har jag flyttat övern den till stora och det står helt still, blir bara brunare och brunare.
      men jag kör väl stenhårt med 1 vattenbyte/vecka, brukar byta ca 30%?
      "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
      20L Körsbärsakvarium
      112L Sällskapsakvarium
      375L Växtakvarium

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        exempel bacopa caroliniana växer ju fan 15 cm /vecka i mitt lilla kar
        Imponerande. Speciellt utan tillsatt CO2.

        har sett att sumatraormbunken fått nya skott
        Det är också imponerande på bara 2 veckor.

        Normalt sett tar omacklimatisering ett par månader.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          (Det är pga att acklimatisering tar så lång tid som man ska sätta sin skötselregim/ljus/CO2 i sten och aldrig fippla med den)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • nysa81
            • October 2008
            • 224

            #6
            ja, bacopan växer som bara den, utan CO2, med PMDD 1 gång/vecka och EC kanske 3 ggr/vecka, men det är i det lilla karet.
            ormbunken kan ju ha börjat skjuta skott i lilla karet innan jag flyttade över den, vet ej riktigt här.
            "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
            20L Körsbärsakvarium
            112L Sällskapsakvarium
            375L Växtakvarium

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Hursomhelst, efter ett enda vattenbyte är det alldeles för tidigt att utvärdera tillväxten. När biologin i bottnen börjat mogna (både nitrifikation och mineralisering) tror jag du kommer börja se lite mer action. Du får nog räkna med instabilitet ett tag framöver.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • nysa81
                • October 2008
                • 224

                #8
                ja, det är väl bara att stå ut med oordning.. svårt då man är pedant!
                ska köra igång med Co2:n under veckan troligtvis, väntar bara på att min gamla tub skall provtryckas och sen ska jag lacka den.
                "Angels dance and Angels die" - Jim Morrison
                20L Körsbärsakvarium
                112L Sällskapsakvarium
                375L Växtakvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...