Börjar få alger, igen! Hjälp tack:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    Börjar få alger, igen! Hjälp tack:)

    Hej!.

    Har ett akvarium som varit igång i snart 3 månader. Såg idag att det blivit småsmå gröna tussar av alger på några blad på en växt. Någon som vet vad jag har gjort för fel och hur jag ska få bort dem? Kan berätta lite bakgrund och vad jag gjort/har för nåt först!

    Det är ett 100 liters akvarium.
    -20-25% vattenbyte varje vecka
    -7 platys+ 4 yngel, 1 ancistrus
    -13 timmars belysningstid, står ej i solljus.
    -väldigt hårt vatten (spelar kanske ingen roll i detta fall?)
    -matat sparsamt

    Har inte sett ett endaste litet spår av alger fram tills nu. Har i varje vattenbyte haft i bakteriekultur fram tills för några veckor sedan när jag slutade med det. Hade innan jag startade om akvariet för ca 3 månader sedan helt tjockt av sånt här grönt "ludd" både på växter, grus och rötter. Men då var akvariet misskött alltså, och det tycker jag inte att det är nu!

    Så, nån som kan hjälpa mig?
    Tyvärr har jag ingen bild än, men kan fixa om en vecka! Tänkte om någon kanske kan hjälpa till ändå.
    Mvh.
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    #2
    några generella tips brukar vara att ha många snabbväxande växter i början, hornsäv och javamossa t.ex. de växer så det knakar om det och tar upp mycket näring. Gå in och kolla på de mest besökta växterna i zoopets växtavdelning så hittar du många snabbväxare.

    Det ska dessutom gå att behandla med Easy Carbo men det har jag aldrig gjort så jag vet inget om det och jag antar att man måste ha en del andra växter till det också.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Det låter som toffs eller skägg alger. Toffs alger växer som toffsar och skägg alger växer i trådar separat.
      Att skaffa fler växter och börja göda med PMDD kan hjälpa att bli av med algerna. Sen finns det algeätare som äter algerna också, Siamesisk algeätare till exempel. Vet dock inte något som äter toffsalgerna.
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • ATIX
        • September 2006
        • 96

        #4
        Jag är själv nybörjare men mitt tips är att inte ha belysningstiden på 13 timmar utan minska ner den till 10-11 nånting.

        Kommentar

        • Spiksoppa
          • September 2008
          • 62

          #5
          Tack så mycket för råden! Jag ska testa det där med fler snabbväxande växter och mindre belysningstid först och se hur det går! Jag har också varit inne på det där med siamesiskt algätare, men såg sedan att dom kräver ett mycket lägre GH än vad jag har..

          Kommentar

          • Spiksoppa
            • September 2008
            • 62

            #6
            Jag har läst lite om växter nu.. Hittils är det bara mina 2 anubias-plantor som börjat få alger på sig. Det står ju i informationen om dem att de ska ha relativt skuggigt, och i mitt akvarium står de dessvärre direkt under lysröret... Så det beror väl på det skulle jag tro. Inte så bra av mig!

            Men jag vill helst inte riva upp hela akvariet och flytta om massa växter och så. De har säkert fått mycket rötter och sitter nog fast rätt rejält. Min fråga nu (som kanske är ganska dum) är hur ni tycker jag ska skugga dem på bästa sätt? Flytväxter borde ju funka tycker jag, men de flyter ju omkring en massa i flödet av pumpen om man inte har en massa flytväxter, och då skuggas ju hela akvariet jättemycket. Hur gör ni för att era flytväxter inte ska "flyga" fram och tillbaka i akvariet?

            Kommentar

            • Spiksoppa
              • September 2008
              • 62

              #7
              ok.. nu återupptar jag den här tråden igen...

              Det jag undrar nu bara, är om nån kan se vad det faktiskt är för alger på den här bilden egentligen? Gammal bild, men tror att det ju kan vara samma alger som håller på att utvecklas i mitt nya akvarium.

              Kommentar

              • RasseRk99
                • December 2008
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av Spiksoppa
                Hej!.

                Har ett akvarium som varit igång i snart 3 månader. Såg idag att det blivit småsmå gröna tussar av alger på några blad på en växt. Någon som vet vad jag har gjort för fel och hur jag ska få bort dem? Kan berätta lite bakgrund och vad jag gjort/har för nåt först!

                Det är ett 100 liters akvarium.
                -20-25% vattenbyte varje vecka
                -7 platys+ 4 yngel, 1 ancistrus
                -13 timmars belysningstid, står ej i solljus.
                -väldigt hårt vatten (spelar kanske ingen roll i detta fall?)
                -matat sparsamt

                Har inte sett ett endaste litet spår av alger fram tills nu. Har i varje vattenbyte haft i bakteriekultur fram tills för några veckor sedan när jag slutade med det. Hade innan jag startade om akvariet för ca 3 månader sedan helt tjockt av sånt här grönt "ludd" både på växter, grus och rötter. Men då var akvariet misskött alltså, och det tycker jag inte att det är nu!

                Så, nån som kan hjälpa mig?
                Tyvärr har jag ingen bild än, men kan fixa om en vecka! Tänkte om någon kanske kan hjälpa till ändå.
                Mvh.
                har du den i solen får då blir akvariet för hettat och släpper ut alger och gaser

                Kommentar

                • RasseRk99
                  • December 2008
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av RasseRk99
                  har du den i solen får då blir akvariet för hettat och släpper ut alger och gaser
                  oj men då vet jag inte köp några malar som är fina och algätare

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Använder du gödning? PMDD är bra och billigt och en bra balans med gödningsmedel gör att man får mindre algproblem. Det borde inte vara några problem med att ha karet i solen, bara det inte blir för varmt.
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...