är Hagen-glo lysrör bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #16
    Ursprungligen postat av Galne-Gurra
    Anyway,vad du än köper för rör och reflektorer så glöm inte bort att växter behöver näring typ PMDD och kol typ Easy Carbo.
    Om du bara har bra ljus utan kol och gödning så bränner du ut växterna och algerna kommer att ta över...
    japp! det har jag använt sedan starten (använder nu PMDD och Blåkorn) kol ska jag fixa. Men vill ju ha det bästa även från lysen. tack för svar

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #17
      ??? hänger inte med riktigt,vad finns det för ämnen i blåkorn som växterna behöver,som inte finns i PMDD?
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #18
        Ursprungligen postat av Galne-Gurra
        ??? hänger inte med riktigt,vad finns det för ämnen i blåkorn som växterna behöver,som inte finns i PMDD?
        Ibland kör jag med blåkorn och ibland kör jag med PMDD, vet inte varför jag gör så!!, det är bara så jag gör. Det funkar för mig även om man kanske inte ska göra så eller att det är helt fel. Jag kan iförsig sluta med blåkorn det kvittar mig och bara köra med PMDD. annars är det väl nästan samma ämnen.

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #19
          Hur doserar du blåkorn till akvariet???
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Blåkorn har redan debatterats för omk ett år sedan, inte bra eftersom det var fel kväve eller nått liknande, gör en sökning.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Det är mycket imponerande med dom som lyckas köra krukväxtgödningar som innehåller ammonium, t ex blåkorn. Normalt sett är det nämligen en säker biljett till algodling. Likförbaskat lyckas vissa vilket är grymt irriterande för en som bara kan viska ammonium framför akvariet för att man ska ha en fin algodling.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                Hur doserar du blåkorn till akvariet???
                brukar ge 1-2droppar i karet.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Det är mycket imponerande med dom som lyckas köra krukväxtgödningar som innehåller ammonium, t ex blåkorn. Normalt sett är det nämligen en säker biljett till algodling. Likförbaskat lyckas vissa vilket är grymt irriterande för en som bara kan viska ammonium framför akvariet för att man ska ha en fin algodling.

                  jag visste inte att det var så. fick tipset att man kunde använda flytande blåkorn så därför har jag gjort det. alger kommer där ju men det är inget stort problem. och växterna dör inte. men som sagt för mig kvittar det ju. så jag kan ju ta PMDD helt och hållet.

                  Kommentar

                  • amund
                    • February 2004
                    • 6

                    #24
                    Hej

                    et lille pip fra DK
                    har du prøvet power glo
                    det enest rør der kommer tæt på sol lys ?
                    det er blevet et kult lys i århus området

                    Hilsen Amund

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      PowerGlo är i princip en kopia på Aquarelle/Aquastar/Triton och allihop verkar ha precis samma fosforblandning.

                      Det påminner dock inte någonting om solljus, varken spektralfördelning eller styrka.

                      Däremot ger det lila ljuset ett förhållandevis "naturtroget" ljus nere i akvariet som om det var några meter ner..
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #26
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        jag visste inte att det var så. fick tipset att man kunde använda flytande blåkorn så därför har jag gjort det. alger kommer där ju men det är inget stort problem. och växterna dör inte. men som sagt för mig kvittar det ju. så jag kan ju ta PMDD helt och hållet.
                        Tycker du att det funkar skall du fortsätta som du har gjort annars inte..
                        Pillar du på en gödningsregim som funkar blir det till 90 % sämre... tänk på det.. men alger har du men hur mycket, du kanske har problem men det måste du ju bestämma själv till viss mån.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #27
                          Ursprungligen postat av Xul
                          Tycker du att det funkar skall du fortsätta som du har gjort annars inte..
                          Pillar du på en gödningsregim som funkar blir det till 90 % sämre... tänk på det.. men alger har du men hur mycket, du kanske har problem men det måste du ju bestämma själv till viss mån.
                          där blir ju alger men inte så mycket att det ser fult ut eller tar över. sedan har jag ju en hel del olika algätare och så tar jag ju veck algerna på rutorna där fram. annars tycker jag det bara är fint med en bakruta som är täckt av alger. men jag har dock inte använt blåkornen nu.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...