är Hagen-glo lysrör bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    är Hagen-glo lysrör bra?

    hej hej

    Vill få så bra belysning som möjligt för växterna i mitt 175liters kar. Men jag köpte Power-glo och Flora-glo men känner mig osäker, är dom bra? ger dom hög tillväxt ?, finns det bättre alternativ?

    har en del ljuskrävande flytväxter samt Lotus och brokbladig Vallisinera ( stavas?) som jag gärna vill ska trivas så bra som möjligt. Flera av dessa arter har dukat under under sämre ljus andra gånger. Och vill inte det ska hända igen med mina nya.

    Tacksam för svar!
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    #2
    Skulle köpt Philips Aquarelle,Philips TL-D965 eller Osram Flora77...
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Osram Fluora och 965:or har ganska dålig PUR-effektivitet (runt 0.5). Dom blir även ganska snabbt dåliga så man måste byta dom ofta.

      Trifosforrör typ PowerGlo, AquaGlo, Aquarelle, Aquastar, Triton däremot har extrem livslängd och mycket bra PUR-effektivitet (över 0.7).

      Glödlampor ligger på 0.15.

      Hög PUR-effektivitet = Mycket tillväxt per instoppad watt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Osram Fluora och 965:or har ganska dålig PUR-effektivitet (runt 0.5). Dom blir även ganska snabbt dåliga så man måste byta dom ofta.

        Trifosforrör typ PowerGlo, AquaGlo, Aquarelle, Aquastar, Triton däremot har extrem livslängd och mycket bra PUR-effektivitet (över 0.7).

        Glödlampor ligger på 0.15.

        Hög PUR-effektivitet = Mycket tillväxt per instoppad watt.
        vad är PUR?

        är Power-Glo och Flora-Glo bra lysrör?, får jag en bra tillväxt med dom jag köpt eller bör jag försöka köpa nåt annat.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          PUR = Photosynthetic Available Radiation. Hur många användbara fotoner som ljuskällan producerar. Grönt ljus är inte så användbart så om ljuskällan producerar mycket grönt så kommer den ha lägre PUR-effektivitet. Jag har en artikel om det här:

          En lista med olika PUR-effektiviteter här:
          Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!

          En kalkylator som använder PUR-effektivitet här:
          http://www.defblog.se/GTKTest/GTKTest.html

          PowerGlo är bra, FloraGlo är inte bra/halvbra.

          Anledningen att tillverkarnas växtrör (FloraGlo, GroLux etc) inte är bra är för att dom inte producerar tillräckligt hög intensitet, även om dom är bra på att inte producera något grönt ljus.
          Senast redigerad av defdac; 20 March 2009, 10:05.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            PUR = Photosynthetic Available Radiation. Hur många användbara fotoner som ljuskällan producerar. Grönt ljus är inte så användbart så om ljuskällan producerar mycket grönt så kommer den ha lägre PUR-effektivitet. Jag har en artikel om det här:

            En lista med olika PUR-effektiviteter här:
            Vad är aquascaping och vilka faktorer fokuserar aquascapern på för att skapa ett vackert akvarium? Kolla in var du kan läsa mer om denna (undervattens)kultur!

            En kalkylator som använder PUR-effektivitet här:


            PowerGlo är bra, FloraGlo är inte bra/halvbra.

            Anledningen att tillverkarnas växtrör (FloraGlo, GroLux etc) inte är bra är för att dom inte producerar tillräckligt hög intensitet, även om dom är bra på att inte producera något grönt ljus.
            tusen tack !!!, tror du jag klarar mig med power och flora glo sålänge? tills jag kan skaffa ett bättre och byta ut floraglo.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              tror du jag klarar mig med power och flora glo sålänge? tills jag kan skaffa ett bättre och byta ut floraglo.
              Det beror på hur många watt du kör med och hur bra reflektorer du har.

              Reflektorvalet + watt är mycket viktigare än rör-valet.

              Många gör alltså fel när dom först försöker välja bra rör och sedan eventuellt kompletterar med reflektorer och fler rör.

              Rätt prioritetsordning är alltså 1) Riktigt bra w-formade "måsvingereflektorer" 2) Fler rör och sist rörtyp.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Det beror på hur många watt du kör med och hur bra reflektorer du har.

                Reflektorvalet + watt är mycket viktigare än rör-valet.

                Många gör alltså fel när dom först försöker välja bra rör och sedan eventuellt kompletterar med reflektorer och fler rör.

                Rätt prioritetsordning är alltså 1) Riktigt bra w-formade "måsvingereflektorer" 2) Fler rör och sist rörtyp.
                30watt och 30watt

                150lux och 135lux

                Har bra W-formade reflektorer och innanför är det täckt med aluminium. Kanske bord fixa så det reflekterar bättre.

                Har två lysrör, funderar på att byta ut Flora-Glo (känner mig lite besviken på det!) och ev beställa hem Sylvania Aquastar eller Philips Aquarelle.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Har bra W-formade reflektorer och innanför är det täckt med aluminium. Kanske bord fixa så det reflekterar bättre.
                  Med måsvingereflektorer så har du gjort så gott du kunnat med de rör du har.

                  Du ligger väldigt lågt vad gäller ljuset även om man räknar på att du har jättebra reflektorer och de bästa rören. Du klarar dock säkert många växter, men kan ha problem med lite mer krävande växter.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Galne-Gurra
                    • April 2008
                    • 1080

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Osram Fluora och 965:or har ganska dålig PUR-effektivitet (runt 0.5). Dom blir även ganska snabbt dåliga så man måste byta dom ofta.
                    Även om Philips TL-D 965 och Osram Flora77 inte är trifosforrör så har dom en livstid runt 13000 timmar,med ca:10 timmars drifttid per dag så blir livslängden över 3 år!!!
                    Sedan så är PUR värdet du skrev för Osram Fluora och 965:or inte 0,5 enligt den länken du postade.
                    http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1
                    Där står det att PUR värdet för 965 är 0.60 ,och för Osram Flora är det 0.71.
                    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Med måsvingereflektorer så har du gjort så gott du kunnat med de rör du har.

                      Du ligger väldigt lågt vad gäller ljuset även om man räknar på att du har jättebra reflektorer och de bästa rören. Du klarar dock säkert många växter, men kan ha problem med lite mer krävande växter.

                      det är ju det är både Nymphaea lotus och Nymphaea caerulea och en del flytväxter och dom brokbladiga växterna vill ju gärna ha mycket ljus för att blomma och växa bra, och det känns som om jag inte kan uppfylla deras krav med det jag har nu. Men med dom jag ev skaffar (Sylvania Aquastar eller Philips Aquarelle) så borde det väl bli bättre?


                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                        Även om Philips TL-D 965 och Osram Flora77 inte är trifosforrör så har dom en livstid runt 13000 timmar,med ca:10 timmars drifttid per dag så blir livslängden över 3 år!!!
                        Sedan så är PUR värdet du skrev för Osram Fluora och 965:or inte 0,5 enligt den länken du postade.
                        http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=87&site=1
                        Där står det att PUR värdet för 965 är 0.60 ,och för Osram Flora är det 0.71.
                        Då får jag uppdatera den. Kalkylatorn visar 0.64 på Osram Flora och 0.67 på 965:orna, och den har den senaste implementationen av min PUR-beräkning.

                        Men det är inte helt tokiga värden som du säger. Förmodligen märker man ingen större skillnad om man byter ut ett nytt Fluora/965:a mot ett nytt Aquastar/Aquarelle/PowerGlo. Som jag skrev så är det så mycket viktigare med riktigt bra reflektorer.

                        Ang. livslängden så har jag inte själv kollat hur mycket GroLux/965:or tappar i ljusstyrka. De gånger jag då jag bytt ut ett par år gamla GroLux mot Aquarelle har det blivit markant mer bubbel. Detta kan kanske även bero på att trifosfor skjuter blått så hårt och därför öppnar klyvöppningar mer och därför får mer CO2.

                        Väldigt röda rör som GroLux har även nackdelen att växter sträcker lite för mycket på sig. Glossistigma växer hellre uppåt än på bredden tex. Detta kan naturligtvis även användas som fördel för växter som gärna ska växa sig höga.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          det är ju det är både Nymphaea lotus och Nymphaea caerulea och en del flytväxter och dom brokbladiga växterna vill ju gärna ha mycket ljus för att blomma och växa bra, och det känns som om jag inte kan uppfylla deras krav med det jag har nu.

                          Om du låter dina Nymphaea få flytblad så kommer dom få en massa starkt ljus, däremot kommer dom skugga de redan ljusbegränsade växterna nere i akvariet.
                          Jag fick Nymphaea att blomma med ungefär samma ljusnivå du har. Dom är inte speciellt svåra iom att dom får så mycket CO2 från luften (klyvöppningar på ovansidan på bladen) och får så mycket starkt ljus.

                          Men med dom jag ev skaffar (Sylvania Aquastar eller Philips Aquarelle) så borde det väl bli bättre?

                          Är ditt FloraGlo nytt så tror jag inte du kommer märka jättestor skillnad.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            [/size][/font]
                            Om du låter dina Nymphaea få flytblad så kommer dom få en massa starkt ljus, däremot kommer dom skugga de redan ljusbegränsade växterna nere i akvariet.
                            Jag fick Nymphaea att blomma med ungefär samma ljusnivå du har. Dom är inte speciellt svåra iom att dom får så mycket CO2 från luften (klyvöppningar på ovansidan på bladen) och får så mycket starkt ljus.


                            Är ditt FloraGlo nytt så tror jag inte du kommer märka jättestor skillnad.
                            När jag bodde hemma så hade pappa planterat en näckros i 500L karet som var på mitt rum och den blommade! så vackert. Så jag gör ju allt för att den ska blomma. Japp det är helt nytt nu när jag skulle byta. Men ska ändå beställa ett annat tror jag, har fått det på skallen nu. Tusen tack för all hjälp!.

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              #15
                              Anyway,vad du än köper för rör och reflektorer så glöm inte bort att växter behöver näring typ PMDD och kol typ Easy Carbo.
                              Om du bara har bra ljus utan kol och gödning så bränner du ut växterna och algerna kommer att ta över...
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              Arbetssätt...