Vad för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    #16
    Ursprungligen postat av Azur
    Du kommer aldrig att bli av med algerna helt. Enda sättet att ha totalt algfritt är att hålla akvariet kolmörkt.

    Vad man kan göra är hålla algerna under kontroll. Enklaste sättet är att ha många snabbväxande vanliga växter, de konkurrerar med algerna så de inte blir nåt större problem (men de finns där om man tittar). I malawi/tanganyika-kar är alternativen färre, och man brukar få acceptera en algpäls på stenar och inredning. Snäckor och ancistrusar hjälper lite där med, men de kan aldrig helt ta bort alger om miljön är bra för algerna.
    ja hålla dom borta helt är ju näst intill omöjligt, men nu e det extrem algväxt där i, allt är brunt, går bara o väntar på att frontosorna också ska bli bruna...
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Vill du ha gröna alger istället för bruna, öka på ljuset...

      Kiselalger kommer i nystartade kar, men ersätts med tiden av grönalger. Enda gången de blir kvar är i akvarier med mycket svagt ljus - de kan växa i nästan mörker.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • malawifisken
        • August 2008
        • 969

        #18
        nu ska jag iväg o hämta 5 ancistrus, ett par snabbväxande växter som ska (förhppningsvis) hjälpa till att konkurera av algerna. + lite filtermassa som en polare ska byta idag från sitt växtkar, han trodde det skulle hjälpa. Får se va resultatet blir
        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av malawifisken
          Där emot som du säger har jag också hört nu i efterhand att det är en sumpväxt (och inte krukväxt) och det fick dom i djuraffären ochså höra där jag köpte den. Men den får stå kvar så länge den lever.
          Dracena,ampelilja är inga sumpväxter, utan krukväxter.

          Cryptanthus är ingen sumpväxt men en växt som inte vill torka ut och kan därför också ingå som krukväxt. dock mest sumpväxt av alla här.

          Ophiopogon är ingen sumpväxt utan en uteväxt. som inte tål att stå i vatten och ännu mindre under.

          jag hade tat bort växterna helt då dom gör vattnet sämre. på bildena ser det ut som om dom redan börjat att ruttna.
          Senast redigerad av Flaxss; 07 December 2008, 15:11.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #20
            Ursprungligen postat av malawifisken
            nu ska jag iväg o hämta 5 ancistrus, ett par snabbväxande växter som ska (förhppningsvis) hjälpa till att konkurera av algerna. + lite filtermassa som en polare ska byta idag från sitt växtkar, han trodde det skulle hjälpa. Får se va resultatet blir
            skaffa vattenpest, dock trivs den inte med så fullt varmt vatten men klarar sig bra med bra vatten och bra med näring och ljus. vattenpest motverkar alger. skaffa dig ''stjälk'' växter eller flytväxter då dom oftast växer snabbt.

            Kommentar

            Arbetssätt...