Vad för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    Vad för alger?

    Vad är detta för alger och vart kan dom komma från Har bara haft igång karet ca:1-2månader. Har gjort bakrunden själv av bara frigolit och cement. Kan nått av det vara osaken

    Länkar till bilder:
    Före algblommingen: http://gamen.zoomin.se/P1555677

    Med alger: http://gamen.zoomin.se/P1597269

    http://gamen.zoomin.se/P1597268

    Tacksam för snabba svar
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kiselalger är det du fått och som kommer att mattas av allt eftersom karet kommer i balans, eller om du skaffar dig Ancistrus som gillar dessa alger skarpt.

    Jag skulle även tro att dina växter du har i det första kortet inte blev så långlivade, eller?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Kiselalger är det du fått och som kommer att mattas av allt eftersom karet kommer i balans, eller om du skaffar dig Ancistrus som gillar dessa alger skarpt.

      Jag skulle även tro att dina växter du har i det första kortet inte blev så långlivade, eller?

      Ancistrus kanske gillar dom algerna men tyvärr så gillar inte jag Ancistrusarna... Anledningen till det är att jag har 5st i mitt 375 Malawi kar och ser aldrig dom göra någon "nytta"

      Men ditt råd är alltså bara att vänta eller att släppa i ancistrus?
      Eller göra många täta vatten byten kanske?

      Växterna på första kortet är dom samma som på dom 2 andra korten och dom togs nu idag, så än så länge lever dom iallafall. Dock väldigt bruna pga alger men annas fina under algerna. Varför skulle inte dom blivit så långlivade menar du?
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        För att dom ser misstänkt lika ut en vanlig krukväxt(övervattensväxter tenderar till att ruttna under vatten.)
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är tyvärr inga akvarieväxter utan sumpväxter du köpt, och de kommer ganska snart att tyna bort.
          Det är de med vita kanter jag tänker på förts och främst.

          Mitt råd ang. algerna är som du skrev vänta eller prova med Ancistrus. Har du några stycken i ett annat kar kan du temporärt flytta över ett par stycken så kan jag lova dig att du kommer att se resultat.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Nu har jag aldrig haft något intresse av malawi, tanganyika etc (förrutom ett par snäcklekare en gång). Lånar tråden för en intressefråga bara:

            Hur undviker man ett naturligt mått av alger i ett akvarium med få eller inga växter? Kiselalger hör ju liksom till för ett nystartat akvarium men sedan bör väl en vis mängd gröna mer växtliknande alger att få fäste när de saknar konkurrens? Efter detta hamnar det hela i en balans får man hoppas.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              Hur undviker man ett naturligt mått av alger i ett akvarium med få eller inga växter? Kiselalger hör ju liksom till för ett nystartat akvarium men sedan bör väl en vis mängd gröna mer växtliknande alger att få fäste när de saknar konkurrens? Efter detta hamnar det hela i en balans får man hoppas.
              Varför undvika det naturliga?
              Ett kar utan växter med bara sten och/eller rötter vilken biotop det månde vara, tycker jag det är riktigt snyggt med lite naturliga alger.
              Jag har ett nystartat växtkar hemma nu, som precis kommit in i algfasen. Grönalger som växer som ett tunt lager på det mesta men särskilt synligt är det på rutorna, men detta är bara att ta bort och blunda för någon månad innan karet är i balans och algerna försvinner mer och mer.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Varför undvika det naturliga?
                Ett kar utan växter med bara sten och/eller rötter vilken biotop det månde vara, tycker jag det är riktigt snyggt med lite naturliga alger.
                Jag har ett nystartat växtkar hemma nu, som precis kommit in i algfasen. Grönalger som växer som ett tunt lager på det mesta men särskilt synligt är det på rutorna, men detta är bara att ta bort och blunda för någon månad innan karet är i balans och algerna försvinner mer och mer.
                Håller med.. Men i ett växtkar är ju växterna bättre på att ta hand om jämn näringstillfösel medan alger dyker upp för att kompensera för snabba variationer och dålig balans mellan ämnena. Det jag menar är: Borde man inte kunna få någon riktig plåga i ett växtfritt akvarium där någon art kliver fram och försöker göra växternas jobb? Någonting borde ju dyka upp för att ta hand om näringen tycker man ju när det finns ljus och allt..
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag kan bara hålla med, men de kar utan växter jag sett har faktiskt inte någon "invasion" av alger utan mer snygt bevuxet av alger. Men i sådana kar, ofta Afrikanska sjöciklider äter nog fiskarna en del av dessa alger och sedan göder man inte heller på samma sätt.
                  Även dessa kar kommer nog in i en skön och harmonisk balans så småningom, men att det kanske tar lite längre tid.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    För att dom ser misstänkt lika ut en vanlig krukväxt(övervattensväxter tenderar till att ruttna under vatten.)

                    hehe allvarligt talat alltså, tror du jag e så jävla dum så jag slänger ner en vanlig krukväxt i karet???
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Likförbannat är växten med vita kanter på bladen en Band-dracena.
                      Och växten intill är misstänkt lik Ophiopogon.

                      Bägge säljs ofta som akvarieväxter, fast de kan bara leva nån månad under vatten.

                      Detsamma gäller f.ö. Ampellilja, Cryptanthus, och Fredskalla.
                      Senast redigerad av Azur; 03 December 2008, 22:17.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • malawifisken
                        • August 2008
                        • 969

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det är tyvärr inga akvarieväxter utan sumpväxter du köpt, och de kommer ganska snart att tyna bort.
                        Det är de med vita kanter jag tänker på förts och främst.

                        Mitt råd ang. algerna är som du skrev vänta eller prova med Ancistrus. Har du några stycken i ett annat kar kan du temporärt flytta över ett par stycken så kan jag lova dig att du kommer att se resultat.

                        Där emot som du säger har jag också hört nu i efterhand att det är en sumpväxt (och inte krukväxt) och det fick dom i djuraffären ochså höra där jag köpte den. Men den får stå kvar så länge den lever.

                        Men åter till ämnet om MINA alger som jag faktiskt startade tråden för.
                        Jag får ta o hämta mig några Ancistrus hos en polare som föder upp sådana o kolla om det hjälper. Att flytta över mina andra från det andra karet va någ lite värre då det är 70KG lavasten där i och rent sakt omöjligt att fånga nått i det karet utan att ta upp massa sten. Men jag ska testa med kanske 5st ancistrus då o se vad som händer
                        Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                        Kommentar

                        • malawifisken
                          • August 2008
                          • 969

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Likförbannat är växten med vita kanter på bladen en Band-dracena.
                          Och växten intill är misstänkt lik Ophiopogon.

                          Bägge säljs ofta som akvarieväxter, fast de kan bara leva nån månad under vatten.

                          Detsamma gäller f.ö. Ampellilja och Fredskalla.

                          den översta ser absolut ut att stämma att det är en sådan, däremot är jag väldigt tveksam till att den andra är en: Ophiopogon
                          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Du kommer aldrig att bli av med algerna helt. Enda sättet att ha totalt algfritt är att hålla akvariet kolmörkt.

                            Vad man kan göra är hålla algerna under kontroll. Enklaste sättet är att ha många snabbväxande vanliga växter, de konkurrerar med algerna så de inte blir nåt större problem (men de finns där om man tittar). I malawi/tanganyika-kar är alternativen färre, och man brukar få acceptera en algpäls på stenar och inredning. Snäckor och ancistrusar hjälper lite där med, men de kan aldrig helt ta bort alger om miljön är bra för algerna.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • malawifisken
                              • August 2008
                              • 969

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Jag kan bara hålla med, men de kar utan växter jag sett har faktiskt inte någon "invasion" av alger utan mer snygt bevuxet av alger. Men i sådana kar, ofta Afrikanska sjöciklider äter nog fiskarna en del av dessa alger och sedan göder man inte heller på samma sätt.
                              Även dessa kar kommer nog in i en skön och harmonisk balans så småningom, men att det kanske tar lite längre tid.
                              I mitt Malawi kar är det en hel del grön alger på de flesta stenar och det tycker jag bara ser snyggt ut, blir faktiskt lite mer verklighetstroget. Så dom har jag inget emot, tråkigt att dom kommer på glaset också bara men det är ju som tur väl e inte så svårt att ta bort.
                              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                              Kommentar

                              Arbetssätt...